#


کدو و تمام مزایای درمانی آن

کدو
3 سپتامبر 2017 بدون نظر 1389 بازدید

کدو و تمام مزایای درمانی آن

کدو و تمام مزایای درمانی آن

مواد معدنی که در کدو وجود دارد باعث شده است که این سبزی در شستشوی خون و سلولهای بدن نقش بس شگرفی داشته باشد. چون روزانه در حدود ۴ گرم از پتاسیم بدن به وسیله ادرار سلولهای پوست دفع می شود، از این لحاظ که کدو دارای مقدار قابل توجهی پتاسیم است، بخوبی می تواند کمبود پتاسیم بدن را تامین و در فعالیت سلولهای بدن و قدرت شستشوی خون به وسیله کلیه موثر باشد. از طرفی نیز وجود این املاح در شستشوی خون از مواد چربی و کلسترول و همچنین سوخت و ساز سلولهای بدن کمک موثری دارد. لذا توصیه می شود به خصوصی اشخاصی که دچار چربی خون (کلسترول) میباشند، حتماً در این فصل از این سبزی مصرف نمایند.

کدو همچنین دارای مقدار قابل ملاحظه ای املاح دیگر چون کلسیم، فسفر، گوگرد و منگنز می باشد، که هر کدام به نوبه خود در سلامتی و تامین نیروی حیاتی مقامی ارجمند دارند و ویتامینهای موجود در کدو گرچه زیاد نیست، ولی چون همراه مقدار قابل توجهی آب میباشد، در حفظ طراوت پوست و تامین رطوبت سلولهای بدن موثر است. بر خلاف شایعات گذشته کدو سبزی و میوهای است که ضرورت آن برای بدن به خوبی محسوس و مصرف آن در تامین نشاط و طراوت و جوانی بخوبی آشکار است. یادآور می شویم که کدو در حدود ۲ تا ۳ درصد مواد هیدرات دو کربن دارد و مقدار کمی آلبومین، در حدود ۸٪ تا ۹٪ و همچنین ۱٪ مواد چربی و مواد معدنی در حدود ۵درصد است و بدین لحاظ بیش از ۱۳ تا ۱۶ کالری ایجاد نمیکند. کسانی که مایل نیستند بیش از حد فربه شوند، خوب است یک وعده غذای خود را به کدو اختصاص دهند؛ چه ضمن این که ویتامینها و مواد معدنی لازم را به دست میآورند از چربی بدنشان نیز کاسته میشود. کدو دارای ویتامینهای (آ) و (ب) و(پ، پ) و (ت) مقدار کمی میباشد. قسمت مورد استفاده کدو گوشت و تخمه آن میباشد. کدو ضد یبوست، ملین، ادرار آور، ورمهای گرم را فرو می نشاند، در اختلالات کلیه و مثانه تجویز شده و ضد چاقی می باشد. در بیماری قند و زیادی چربی خون و دفع صفرا و بلغم اثرات معجزهآسا دارد. برای معالجه مرض قند و چربی خون مفید است. آب نوع مسمایی آن را گرفته روی آن کمی آبلیمو ریخته، روزی یک لیوان بزرگ میل نمایید. گوشت کدو قدرت غذایی زیادی ندارد و به همین جهت به کسانی که می خواهند لاغر شوند توصیه کنید تا میتوانند از مسمایی آن استفاده نمایند و به عنوان ترشی به آن ابغوره اضافه کنيد.

کدو حلوایی: با این که شیرین است، برای مبتلایان به مرض قند ضرر ندارد و کسی را فوق العاده چاق نمیکند، فقط اشخاص لاغر را کمی فربه میسازد. گوشت هر دو نوع کدو خنک بوده، برای رفع التهاب و تشنگی اثری نیکو دارد. اگر یک کدو حلوایی را از وسط دو نیم کرده، قسمت تحتانی آن را مثل کلاه روی سر اشخاص تب دار و مبتلایان به سردرد بگذارید، سبب تسکین درد و فروکش التهاب خواهد شد. کدو برای درمان یرقان مزمن مفید میباشد و گوشت آن تببر بوده، از دوستان کبد محسوب میشود. گوشت کدو زود هضم است و چنانچه با گوشت و حبوبات پخته شود، به هضم آنها – .نیز کمک خواهد کرد و در زود پخته شدن آنها تأثیر فراوان دارد.

استشمام و چکاندن آب کدو چنانچه خام فشرده شود در بینی و گوش جهت رفع سردرد، سرسام، هذیان و بی خوابی نافع است. ضماد کوبیده گوشت کدو در درمان درد جلو سر و ورمها مفید میباشد. غرغره و مضمضه آب فشرده خام کدو مخلوط باکمی ابلیمو جهت در دگلو و دندان مفید میباشد و از چکاندن آن در گوش جهت تسکین درد سودمند میباشد. مضمضه با آب جوشانده و پوست کدو جهت تسکین درد دندان بی اثر نیست. اگر کدوی تازه بسته را که هنوز گل آن نیفتاده است، گرفته آن را خمیر کرده جلوی آتش گرم نمایید و بعد آب آن را گرفته، در چشم بچکانید چشم درد را درمان می نماید. این عمل باید با تجویز پزشک باشد.

پخته کدو باتمرهندی و شکر نیز جهت تسکین حرارت سر و دماغ و انواع وسواس و جنون و رفع التهاب معده و جگر از غذاهای خوب می باشد. خوردن قلیه کدو باماش و آرد جو جهت نرم کردن سینه و درمان سرفه ثمره فراوان دارد. در بین عشایر ایران مخصوصاً ایلات قشقایی و بختیاری خوردن آب فشرده خام کدو جهت تبرید و معالجه تبهای کهنه و رفع گری زیاد معمول است و اکثر بیماران تب دار را با آن معالجه می کنند.

شیخ الرئیس بوعلی سینا، کدو را جهت رفع بی خوابی و معالجه اکثر امراض گرم مفید دانسته، فقط در مورد ذاتالجنب نوشته است که کدو با این که نافع است، به علت آن که ادرار را زیاد می کند نباید تجویز شود. خوردن پوست خشک کدو جهت بواسیر و خونریزی معده و سینه مفید می باشد و پاشیدن کوبیده آن در محل بریدگی و زخم از آمدن خون جلوگیری میکند. انواع کدو جهت اشخاص گرم مزاج و سودایی و صفراوی و خونی، جوانان و ساکنان مناطق گرمسیر منافع بیشماری دارد. چون سرکدو را بریده، در آن زنگ آهن ریخته مجدداً سر آن را با همان تکه ببندند و چهل روز بگذارند و بعد آب آن را گرفته با حنا مخلوط کنند، خضاب خوبی جهت مشکی کردن مو می باشد.

تخمه کدو: تخمه کدو بهترین درمان کرم کدو می باشد و این خاصیت در پرده نازک سبز رنگی است که مغز آن را پوشانیده است. در بین داروهای ضد کرم، تخم کدوست که به هیچ وجه ستیت نداشته، عوارضی بدنبال ندارد. مقدار خوارک آن ۲۵ تا ۵۰ گرم است و بهتر است مغز دانه ها را کوبیده با عسل مخلوط کرده میل نمایند. بعد از چهار تا پنج ساعت یک مسهل قوی مثل روغن کرچک بخورند تا تمام کرمها بیرون بیایند. تخم کدو اشخاصی لاغر را چاق می کند و برای رفع خشونت سینه و خونریزی ریوی و سرفه و تبهای شدید و زخم معده و مثانه و سوزش ادرار نافع میباشد. روغن تخمه کدو جهت رفع خشکی دماغ و بی خوابی و سل و اسهال و پیچش صفراوی معده دارویی بی نظیر است. مالیدن مخلوطی از روغن تخمه کدو با خون سیاوشان (نام گیاهی است) جهت زخمهای سر و بدن اطفال و زخمهای گوشه لب و بنا گوش اثر فوری دارد.

کدوتنبل: شرشار از و تامسن (آ) میباشد. اگر شره تخم کدو را بگیرند و در شریا در آب بپزند، خنک و مسکن است و برای رفع بی خوابی، در ورم مجاری ادرار و عطش ناشی از تب مصرف می شود. از این شیره یک قاشق سوپ خوری شب موقع خوابیدن بخورند، کرم کدو را از رودهها دفع خواهد کرد. خمیری که از پنجاه گرم تخم کدوی پوست کنده و کوبیده با سی گرم روغن مایع کرچک و چهل گرم عسل ترکیب شده در یک لیوان شیر حل کرده، صبح ناشتامیل نمایند و تا وقتی که سر کرم کدو از جای خود حرکت نکرده و کنده نشده است مصرف این دارو را تجدید نمایند. شیره تخم کدو داروی ملینی است و اگر کسی مبتلا به یبوستهای خیلی سخت باشد و صبح ناشتا یک فنجان از آن راسر کشیده به زودی از شر یبوست راحت خواهد شد.

ضمادهایی که با برگهای تازه یا گوشت کدو درست می شود، سوختگی سوداهای متورم، کوفتگی و خراشهای جزئی روی پوست راتسکین می دهد. کدوی تنبل را پوست بکنید و تخم و فیبرهای داخلی آن را در آورید و گوشت آن را در آب گرم مالش دهید تا خمیری مایع به دست آید. ده گرم اسید سیتریک را برای دولیتر مایع به کار ببرید و آن قدر آن را حرکت دهید تا در مایع آب کدو بکلی حل گردد. بعد این مایع رادر پارچه ای بریزید و صاف کنید و آن را در چلیکی بریزید و ۲۵ گرم گرد مخمر آبجو را که در کمی آب نیم گرم حل شده به آن اضافه نمایید و بعد همه آن را به هم بزنید و بگذارید تخمیر شود و هنگام تخمیر آب چند لیمو تازه را به آن اضافه نمایید. کدو عقل و دماغ را زیاد میکند و برای درد قولنج درمان خوبی است.

کدو طبیعت را خنک و دماغ و مغز سر را تازه و سده هایی که در پوست و عروق پیدا می شود باز می کند، کدو مدر و ملین است، خصوصاً برای اشخاصی که حرارتی هستند، و در مورد یرقان مفید است. کدو تبهای حاد را فرو می نشاند. کسانی که دچار کم خوابی هستند. اشخاصی که سنشان از میانه عمر گذشته و قوای آنها تحلیل رفته و کسانی که مغزشان تحمل فکر و اندیشه ندارد خوب است بسیار بخورند که خاصیت فراوانی در تجدید قوای جسم و روح و استحکام بافتهای بدن دارد.

کدو سدها را باز می کند. (هرگاه و احتقان و یا التهاب در بافتهای بدن و اعضا مخصوصاً غدد پیدا می شود و این امر به طول انجامد کم کم – عضو مزبور سفت و سخت شده حجم آن تغییر می کند و مجاری آن بسته میگردد و این امر را سده مینامند. من کدو سرد و تر است و صفرا بر و برای اشخاص بلغمی مضر است. دارای ویتامین (آ) میباشد. شیره تخم آن دارای خواص ملینی است و اگر صبح ناشتا یک فنجان بنوشند، یبوست را برطرف میسازد.”

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *