#


چگونه شوک ناشی از بازنشستگی را کاهش دهیم؟

14 سپتامبر 2018 بدون نظر 1227 بازدید

چگونه شوک ناشی از بازنشستگی را کاهش دهیم؟

روشی برای کاهش شوک ناشی از بازنشستگی

بازنشستگی دوره­ای است که اغلب با پیری همراه است. بازنشستگی نیازمند برنامه­ریزی مشخصی است و افراد بازنشسته باید با دیگر افراد در جامعه تعامل داشته باشند. اگر غیر این باشد فرد بازنشسته با استرس و فشار روانی بسیاری مواجه خواهد شد و این مسئله می­تواند در دوران بازنشستگی به­عنوان یک شوک محسوب شود.

شوک ناشی از بازنشستگی موجب می­شود فرد در تعاملات خود دچار مشکل شده و یا با بیماری­های روانی و جسمانی بسیاری مواجه شود. بازنشستگی دورانی است که باید خود را از قیدوبندهای بسیاری که وجود دارد رها کند و به فعالیت­های مورد علاقه خود بپردازد. زمانی که فرد بازنشسته احساس آزادی داشته باشد می­تواند با آرامش خاطر بیشتری دوران بازنشستگی را سپری کند.

تمام افرادی که در روزهای پیش از بازنشستگی قرار دارند باید برای این دوران خاص برنامه­ریزی درستی کنند و برنامه­های محتاطانه­ای را در پیش بگیرند. در این صورت دوران بازنشستگی می­تواند بدون هیچ تنشی سپری شود و فرد نیز احساس روانی خوبی نسبت به آن داشته باشد. درحال حاضر چالش­های بی­سابقه و جدیدی پیش­روی بازنشستگان قرار گرفته که موجب می­شود بازنشستگی دورانی شوکه­کننده برای آن­ها به­نظر برسد. یکی از موارد مهمی که در دوران بازنشستگی فرد می­تواند تاثیر منفی داشته باشد بالارفتن هزینه­های درمانی و بهداشتی افراد است.

افرادی که به دوران بازنشستگی می­رسند باید مهارت رویارویی با تنش­ها و استرس­ها را بدست آورند. اگر این مهارت­ها به وجود بیاید افراد بازنشسته می­توانند دوران سالمندی خود را به بهترین حالت بگذرانند. از نظر پزشکان و روانشناسان بسیاری مردم بازنشستگی را به­عنوان تصمیمی درنظر می­گیرند که با مسائل مالی درارتباط است. بازنشستگی نمی­تواند موجب ایجاد شادی در فرد شود حتی اگر تمام مسائل مالی نیز فراهم گردد. چنانچه فرد بازنشسته بتواند با مسائلی که بازنشستگی به همراه دارد روبه­رو شود می­تواند در برابر معضلاتی همچون افسردگی نیز مقابله کرده و کنار بیاید.

از نظر دکتر کارلستروم زمانی که افراد وارد دوران بازنشستگی می­شوند ابتدا باید برای این دوران برنامه­ریزی دقیقی داشته باشند. اگر برنامه­ریزی دقیقی وجود نداشته باشد فرد می­تواند با تنش­های بسیاری مواجه شود. اگر مدیریتی درخصوص برنامه­های زندگی پس از بازنشستگی وجود نداشته باشد مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد. باتوجه به نظریه­ای که از سوی دکتر کارلستروم مطرح شده یکی از راه­های رویارویی با دوران بازنشستگی و مشکلات و معضلات این دوره یادگیری نحوه غلبه برآن­ها است.

این احتمال نیز وجود دارد مشکلاتی به وجود بیاید که هیچ پیش­بینی درخصوص آن­ها انجام نشده و می­توانند موجب ایجاد تنش و استرس بسیاری در بازنشستگان شود. افرادی که علاقه دارند دوران بازنشستگی خود را به بهترین حالت سپری کنند باید به فعالیت­هایی بپردازند که با ذوق و علاقه آن­ها تناسب دارد. این نکته را باید به­خاطر داشت که در انجام فعالیت­های مورد علاقه و استعداد فرد بازنشسته نباید هیچ توجهی به واکنشی که سایرین از خود نشان می­دهند داشت.

به­عنوان مثال چنانچه فرد بازنشسته­ای اقدام به آشپزی و یا باغبانی کند نظر دیگر افراد هیچ تاثیری در آن نباید داشته باشد. اغلب افرادی که در آستانه بازنشستگی قرار دارند ترجیح می­دهند در دوران بازنشستگی خود به­صورت نیمه­وقت و یا تمام­وقت فعالیت داشته و درآمدی کسب کنند. ازنظر دکتر کارلستروم افرادی که در آستانه بازنشستگی قرار دارند حدود ۵ سال پیش از بازنشستگی باید درخصوص این دوران برنامه­ریزی دقیقی داشته باشند.

شوک ناشی از بازنشستگی موجب می­شود تا افراد تمام مشکلات خود را واقعی تصور کرده و چنانچه راه­حلی برای آن پیدا نکنند دچار استرس خواهند شد. این درحالی است که اغلب مشکلات دوران بازنشستگی خیالی است و به­دلیل آنکه جسم فرد قادر به شناخت ماهیت مشکل نیست نتیجه رضایت­بخشی به دست نخواهد آمد. توانایی مدیریت استرس­ها نیازمند آشنایی با ماهیت آن و داشتن مدیریت صحیح است که موجب می­شود استرس­های موجود به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

افراد بازنشسته برای رویارویی با دوران بازنشستگی و راهی از شوک ناشی از این دوران پس از داشتن برنامه­ریزی صحیح باید درخصوص مشکلاتی که به­وجود می­آید تمرکز کافی داشته باشند. انجام ورزش و فعالیت­های اجتماعی سودمند موجب می­شود تا استرس­ ناشی از بازنشستگی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. داشتن تعاملات اجتماعی نیز می­تواند در کاهش استرس فرد موثر باشد. بنابراین فرد ابتدا باید نحوه مدیریت مشکلات و معضلات ایجاد شده در دوران بازنشستگی را آموزش ببیند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *