چگونه از ابتلا به سردرد جلوگیری کنیم؟

چگونه از ابتلا به سردرد جلوگیری کنیم؟

آیا شما جزو افرادی هستید که همیشه سرتان شلوغ است؟ باید همیشه با ارباب رجوع برخورد کنید، قلب انسان ها را بشکنید، به بازی گلف بپردازید و برنامه تلویزیونی مورد علاقه تان را تماشا کنید و هیچ وقتی برای رسیدگی به سر دردتان ندارید. این را بگوییم که اصلا سر درد به برنامه ریزی های شما کاری ندارد و ممکن است در هر جایی و زمانی این اتفاق بیفتند.

در بین آدم ها سر دردهای مضمنی وجود دارد. البته بعضی ها هم هستند که همیشه سرشان درد می کند. اما اگر دلایل ایجاد سر دردهای مختلف را بیابید می توانید روش درمانی آن ها را پیدا کنید و تا حدی از درد آن بکاهید.

درد های اساسی

دو نمونه سر درد وجود دارد:
۱-سر دردهای اولیه
این سر دردها جزئی بوده و باعث به وجود آمدن سایر بیماری ها نمی شود. سر دردهای عصبی، میگرن و سر دردهای گروهی جزء سر دردهای اولیه هستند.

یکی از رایج ترین سر دردهای اولیه، سر دردهای عصبی هستند و بیشتر اوقات به دلیل استرس و تشویش به وجود می آیند. گاهی اوقات دردهای ملایمی را به وجود می آورد و در بعضی مواقع فشارهای شدید به دو طرف سر وارد می کند.
به اندازه ای که سر درهای عصبی شایع هستند میگرن ها نمی باشند. میگرن یکی از بیماری هایی است که با برخی از دلایل زیاد می شود و سپس دردش کم می شود و با توجه به شرایط دوباره بر می گردد.

این نوع سر درد عموما به یک طرف سر درد شدیدی وارد می کند و گزگز را به همراه دارد و حات تهوع و حساسیت شدید به نور و صدا را به همراه دارد. تقریبا شش درصد از مردان به این سر درد مبتلا می شوند.
نادرترین سر درد اولیه، سر دردهای گروهی هستند که حدود ۸۵درصد آن را مردان در بر می گیرند. سر دردهای گروهی می توانند برای مدت طولانی وجو داشته باشند یعنی ساعت ها و یا روزها و هفته ها طول می کشد. وقتی دچار سر درد گروهی می شوید ابتدا یکی از چشم ها پف می کند و از آن اشک می آید و اشک به وجود آمده از این سر درد دارای خلط نیز هستند.

۲- سر دردهای ثانویه
این سردردها به دلیل بروز بیماری هایی مانند عفونت سینوس و یا آنفولانزا و گاهی به دلایل بیماری های حادتری مانند تومور مغزی، مننژیت و ضربه مغزی به وجود می آید.

ضد درد

حالا که فهمیدید به چه نوع سر دردی مبتلا شده اید می توانید برای درمان آن تلاش کنید. بیشتر اوقات رژیم های نادرست و روش های نامناسب زندگی موج بروز این سر دردها می شوند. علاوه بر این ها دلایل دیگری هم وجود دارد.

سردرد

عوامل رایج ایجاد سر درد

علل های وابسته به رژیم های غذایی

اگر از غذاهایی که تیرامین بالایی دارند استفاده کنید دچار سر درد می شوید.مانند: ماست، سس سویا، پنیرهای مانده و سرکه
استفاده از مواد غذایی که حاوی سولفیت می باشند مثل: بعضی جانواران دریایی صدف دار، شراب و میوه های پلاسیده.
استفاده از الکل که حاوی اتانول است و باعث می شود که آب بدن کاهش پیدا کند و شریان های خون اتساع پیدا می کند که باعث ایجاد سر درد می شود.

غذاهایی که مواد نگهدارنده نیتریت دار را دارند که رنگ صورتی به گوشت می دهد مانند: گوشت های دودی شده، گوشت خوک، هات داگ و گوشت های آماده. ماده ای که برای بیشتر شدن طعم مواد غذایی از آن استفاده می شود نمک اسید گلوتامیک یا MSG گفته می شود. از این نمک در پنیر، آجیل ها، بعضی از چیپس های سیب زمینی و محصولات دیگری به کار می برند.

روش پیشگیری از درد

چای زنجبیلی بنوشید و یا اینکه ریشه آن را در آب بخیسانید. به دلیل داشتن آنتی هیستامین در زنجبیل باعث می شود که سر درد را کاهش دهد. در رژیم غذایی خود از مقدار بیشتری میوه و سبزی استفاده کنید.برای اینکه از داشتن مقداری کافی ویتامین و آنتی هیستامین در بدن خود مطمئن شوید کافیست از قرص های مولتی ویتامین مصرف کنید. سعی کنید کم کم از خوردن مواد غذایی کافئین دار بکاهید تا بدن تان به آن عادت نکند.

پایین بودن قند خون

اگر به مدت چند ساعت غذا نخورید و یا تغذی تان مناسب نباشد و از غذاهای نامناسب استفاده کنید از جمله مواردی هستند که شما را دچار سر درد می کنند.

روش پیشگیری

سعی کنید به مقدار یک فرد معمولی غذا بخورید و هر وقت که احساس گرسنگی کردید از غذاهایی که سریع پخته می شوند استفاده کنید.

کم شدن آب بدن

بدن انسان ها را شصت درصد آب تشکیل می دهد و اگر سلول ها ی بدن دچار خشکی شوند، چروک می خورند و این عامل نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. پس اگر به سلول های عصبی شما آب نرسد قطعاً دچار سر درد می شوید.

روش پیشگیری

اگر احساس تشنگی کردید به این معناست که بدن شما نیاز به آب دارد. سعی کنید از کلوچه و شیرینی بیش از حد استفاده نکنید. در روز باید ۸ تا ۱۰ لیوان آب نوشید ولی اگر شما ورزش می کنید باید این میزان را بیشتر کنید.

شیوه های زندگی

مواردی چون ورزش نکردن، کم خوابی، تنش و افسردگی هم می تواند شما را دچار سر درد کند.

از من بپرس 2

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago