#


چه چیزی باعث ایجاد بوی بد دهان می شود؟

5 مارس 2018 بدون نظر 1403 بازدید

چه چیزی باعث ایجاد بوی بد دهان می شود؟

برخی از چیزهایی که باعث بوی بد دهان می شود و شما آن را نمی دانستید

بوی بد دهان برخی مواقع به بهداشت دهان و دندان ارتباطی  ندارد و خود علامت وجود یک مشکل در بدن می باشد.

به گزارش ازمن بپرس، بعضی از مهم ترین و عجیب ترین دلایل بوی بد دهان را بیان می کنیم.

۱.بوی بد دهان و نوشیدن الکل

نوشیدن الکل موجب خشکی دهان خواهد شد که به آن هالیتوزیس halitosis گفته می شود. هالیتوزیس اصطلاح پزشکی برای بوی بد دهان می باشد. نوشیدن کافئین، غذاهای دارای ادویه و کشیدن سیگار هم از دیگر عواملی هستند که موجب بوی بد دهان می شوند. خشکی دهان به خاطر تولید نشدن بزاق در زمان خواب نیز دلیل بوی بد دهان در زمان صبح را توضیح می دهد.

۲.بوی بد دهان و ارتباط آن با زبان

باکتری هایی که بر روی زبان وجود دارند موجب بوی بد دهان می شوند. زبان خود را با استفاده از مسواک و یا اسکرابر زبان تمیز کنید. از اسکرابرهای پلاستیکی که موجب چسبیدن به زبان می شود، مصرف نکنید. اسکرابرهای فلزی هم به زبان آسیب وارد می کنند.

۳.بوی بد دهان و رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین

هنگامی که کربوهیدرات را از رژیم غذایی خود خارج می کنید و اندازه استفاده از پروتئین را افزایش می دهید، بدن برای انرژی سوزاندن چربی را شروع می کند. این پوسه ترکیباتی با نام کتون ketone به وجود می آورد که موجب بوی بد دهان می شود. در این مورد بهداشت دهان و دندان مشکل را رفع نخواهد کرد زیرا اصلی ترین دلیل بهداشت دهان و دندان نمی باشد. بهترین راه حلی که وجود دارد این است که بوی دهان خود را با جویدن آدامس های بدون قند کاهش دهید.

۴.بوی بد دهان و سرماخوردگی

عفونت های دستگاه تنفسی، از جمله سرماخوردگی و برونشیت هم می توانند موجب بوی بد دهان شوند. دلیل این موضوع این است که باکتری های به وجود آورنده بوی بد دهان از مخاط تولید شده تغذیه می کنند و در صورتی که دچار گرفتگی بینی هستید، بیشتر در معرض ابتلا به بوی بد دهان قرار دارید که بر اثر خشکی دهان به وجود می آید.

۵.بوی بد دهان و زخم معده

زخم گوارشی یا زخم معده خود به خود موجب ایجاد بوی بد دهان نمی شود. ولی نوعی باکتری که موجب ایجاد زخم های گوارشی می شود، با نام هلیکوباکتر پیلوری Helicobacter pylori، باعث بوی بد دهان خواهد شد. درمان این باکتری به از بین بردن بوی بد دهان کمک می کند. پزشک می تواند آزمایش هلیکوباکتری پیلوری انجام دهد و آنتی بیوتیک تجویز کند.

۶.بوی بد دهان و داروها

بیش از چهارصد گونه داروی با نسخه و بدون نسخه، از قبیل داروهای ضد افسردگی و داروهای حساسیت، موجب کم شدن میزان بزاق دهان می شوند. بزاق دهان کمک بسیاری به شستن غذاها و باکتری های دهان می کند و بوی بد دهان را کاهش می دهد. تعویض داروها همیشه گزینه ای برای از بین بردن بوی بد دهان به حساب نمی آید. به همین خاطر انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند جهت حفظ بهداشت دهان و دندان بهتر است مایعات بیشتر بنوشید و از آدامس بدون قند مصرف کنید. استفاده از دهانشویه نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

۷.بوی بد دهان و سنگ لوزه Tonsil Stones

سنگ های لوزه Tonsil Stones توده های سفید و کوچکی می باشند که از ذرات غذا، باکتری ها، سلول های مرده و مخاط به وجود می آیند و در شیارهای لوزه و پشت زبان گیر می کنند. این سنگ ها در مجموع بی ضرر می باشند و تنها موجب بوی بد دهان می شوند. سنگ های لوزه اکثرا خود به خود از بین می روند، ولی می توانید با آب نمک قرقره کردن پروسه برطرف کردن آن ها را سرعت ببخشید. دندانپزشک هم گزینه های درمانی دیگری برای تان خواهد داشت.

۸.بوی بد دهان و میوه های خشک

میوه های خشک دارای میزان زیادی قند می باشند و باکتری هایی که موجب بوی بد دهان می شوند علاقه زیادی به قند موجود در این میوه ها دارند. ۱.۴فنجان کشمش دارای ۲۱گرم قند می باشد، همین میزان برگه زردآلو داریا ۱۷گرم قند می باشد و برابر با خوردن چهار تا پنج قاشق چای خوری شکر می باشد. همچنین میوه های خشک چسبنده می باشند و می توانند روی دندان ها و در بین دندان ها گیر کنند. پس از خوردن میوه های خشک به عنوان میان وعده حتما دندان های تان را مسواک بزنید و از نخ دندان به کار ببرید.

۹.بوی بد دهان و ریفلاکس معده به مری

بیماری ریفلاکس معده به مری gastroesophageal reflux disease یا GERD نوعی اختلال شایع گوارشی می باشد. بوی بد دهان احتمال دارد ناشی از بعضی مواد غذایی باشد که بالا می آیند یا می تواند بر اثر تحریک اسیدی باشد که از معده وارد مری می شود. در صورتی که دفعاتی که به این مشکل دچار می شوید بسیار باشد به پزشک مراجعه کنید.

۱۰.بوی بد دهان و دندان های پر شده و ترک خورده

دندان های ترک خورده یا دندان هایی که پر شده اند می توانند ذرات غذاها و باکتری ها را در خود نگه دارند و باعث به وجود آمدن پوسیدگی دندان ها، بیماری لثه و بوی بد دهان شوند. پروتزهای دهانی هم احتمال دارد باعث ایجاد این گونه مشکلی شوند. بهتر است به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *