#


پیوند اعضا در ایران

22 می 2019 بدون نظر 1839 بازدید

پیوند اعضا در ایران

اگر مخاطب برنامخه های تلوزیونی باشید مسلما دیده اید که که این روزها بیش تر بنرها و تبلیغات مربوط به اهدای عضو تبلیغ می شوند . از مردم برای شرکت در این زمینه کمک می خواهند. هدف این تبلیغات این است که آمارهای مربوط به برای اهدای عضو بیش تر شود و این فرهنگ در میان مردم نهادینه شود .

قبل از این که طرح اهدای عضو به صورت رسمی آغاز به کار کند برای اولین بار پیوند کلیه در ایران در سال ۱۳۴۷ انجام شد و تا زمان انقلاب این پیوند ها به تعداد ۸۰ عدد رسید.بالاخره بعد از سال های این ماده در مجلس به تصویب رسید و مصوب شد تا بعد از این که فرد دچار مرگ مغزی شد بتوانند اعضای بدن وی را اهدا کنند.

اهدای عضو

اهدای عضو در ایران

انجمن اهدای عضو در ایران اعلام کرده است که اقدامات زیادی در این زمینه صورت گرفته است و به دنبال آن شاخص اهدای عضو به بیش تر از ۱۱ رسیده است و همین نشان می دهد که در طول سال ها این آمار به میزان شصت برابر بیش تر شده است واین ها همه به خاطر اقدامات بسیار خوبی است که در زمینه فرهنگ سازی صورت می گیرد. بیش تر این اهدای عضو ها نیز مربوط به کلیه بوده است . نکته بسیار مهمی که در زمینه پیوند کلیه وجود دارد این است که پیوند هابیش تر از افراد زنده گرفته می شده است و البته این آمار امروزه به میزان ۶۰ درصد رسیده است .

در ایران در مقایسه با جهان ایران در رتبه ۲۶ ام قرار داشته است . البته در سال ۲۰۱۷ رتبه ایران در اهدای عضو در ایران به ۳۷ تغییر کرده است و دلیل این موضوع نیز این بوده است که در کشورهای جهاندر این زمینه فرهنگ سازی های بسیار زیادی صورت گرفته است و به این موضوع بها داده شده است . البته با این که پیوند عضو افرادی که مرگ مغزی شده اند مدت زمان زیادی طول نکشیده است و اما در این زمینه رشد بسیار خوبی داشته ایم و اما با شاخص جهانی این مورد در جهان نیز هنوز فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

در تصادفات نیز به میزان ۱۶ هزار مرگ مغزی صورت می گیرد و نهایتا نیز ۵ تا ۸ هزار نفر در هر سال مرگ مغزی می شوند و از این تعداد به میزان ۳ هزار نفر می توانند اعضای خود را اهدا کنند. البته این آمار در سال گذشته بسیار زیادی دارد که از جمله آن ها می توان به رضایت ندادن خانواده ها برای این کار اشاره کرد.

در هر روز ۱۰ بیمار پیوند عضوی می میرند . البته در ایران ۲۷ هزار نفر در لیست پیوند عضو ثبت شده اند و البته این تعداد بسیار زیاد است و حتی بسیاری از افراد هستند که به محض این که در این لیست قرار می گیرند جان خود را از دست می دهند. از تعداد کسانی که در این لیست قرار دارند هر دو و یا سه ساعت یک نفر جان خود را از دست می دهد و این آمار در هر سال نشان می دد که حدود ۳ هزار نفر به خاطر نبود پیوندهای عضوی جانشان را از دست می دهند..

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *