#


درباره پرتقال و خواص درمانی آن بیشتر بدانید

پرتقال
22 اکتبر 2017 بدون نظر 1181 بازدید

درباره پرتقال و خواص درمانی آن بیشتر بدانید

درباره پرتقال و خواص درمانی آن بیشتر بدانید

پرتقال شاه میوه زمستان است. پرتقال سرشار از ویتامین های ب، ث، دارای آهن، آهک، کلسیم، فسفر، منیزم، پتاسیم، سدیم و مس میباشد. ویتامین A در پرتقال ناپدید است، ولی در این میوه کاروتن وجود دارد و چنان که میدانید کاروتن ماده ای زرد رنگ است که آن را در هویج نیز کشف کرده اند و بعضی از میوه های دیگر هم این ماده را دارند. این ماده پرویتامینی است که وقتی خورده شود با عصیر کبد مخلوط شده، در کبد ویتامین آA میسازد و به خون میفرستد.

پرتقال دارای اسید های مختلفی است که مهمترین آنها اسید مالیک است. بیشتر مرکبات دارای اسید تارتریک مخصوصا اسید سیتریک می باشند، ولی اسید سیتریک در پرتقال خیلی کم است. مقدار آن به میزان دو درصد می باشد. به همین جهت مدت زیادی بعضی از پزشکان عقیده داشتند که پرتقال و لیمو املاح معدنی بدن را خارج کرده، باعث تحریک و تولید کرم خوردگی دندانها می شود ولی بعدها که آزمایشهای علمی و عملی بطلان این عقیده را ثابت کرد، معلوم شد پرتقال و لیمو، نه تنها املاح معدنی بدن ما را کم یا معدوم نمی کنند، بلکه خود باعث ایجاد ان می شوند.

پرتقال

پرتقال

امروز ثابت گردیده است که اسیدهای میوه ها حتی اگر به مقدار زیادی مصرف شود برعکس اسیدهای شیمیایی اکسیده میشود و در سلولها میسوزد و سموم را دفع کرده، خون را قلیایی می کنند. نه تنها کلسیم راکم نمی کند، بلکه موجب می شود که کلسیم بیشتری روی استخوانها جمع شود و استخوانهای بدن ما را محکم سازد. در سال ۱۹۳۳ (دکتر دورک) در یکی از پرورشگاه ها اطفالی را که دچار کرم خودگی دندان شده بودند مورد معاینه و آزمایش قرار داده، سه سال متوالی به غذای روزانه آنها آب پرتقال و لیمو اضافه کرد و پس از آن با معاینه دقیقی که به عمل آورد معلوم شد که نه تنها این اطفال به کرم خوردگی دندان مبتلا نشده اند، بلکه کرم خوردگی سابق دندانهای آنها نیز بر طرف گردیده است.

هنگام زمستان وقتی سبزیها و میوه های تازه که منبع عادی ویتامین ث هستند نایاب و گران می شوند و سیب زمینی مقدار قابل توجهی از این ویتامین خود را از دست می دهد، پرتقال و شلغم چون میوه های غذایی مناسب و مفیدی هستند پدیدار می شوند تا عوارض کمبود ویتامین ث را برطرف جلوگیری کنند. عوارض کمبود ویتامین ات بسیار وخیم است و گاهی منجر به بیماریهای عفونی وحشتناکی میگردد.

سارا برنار هنرپیشه معروف که تا پنجاه سالگی مقام و شهرت خود را حفظ کرده بود، قدرت کار و لطافت پوستش را به علت مصرف زیاد آب پرتقال و لیمو میداند و در کتابی که به عنوان شرح حال خویش نوشته به این موضوع در چند جا اشاره کرده است.

چگونه ترومبوز را با شربت پرتقال و یا نارنج معالجه میکنند؟

مارسل هانری، قهرمان راهپیمایی و پیاده روی فرانسوی به ما توصیه می کند که باید مانند آمریکاییها صبح اولین غذای خود را با آب پرتقال شروع کنیم و این تنها غذایی است که ورزشکاران و قهرمانان ورزشی باید قبل از صبحانه آن را مصرف کنند.

به همین جهت است که مصرف پرتقال را بعد از غذا به اشخاصی که سوء هاضمه دارند و مبتلا به یبوستهای مزمن و سختی شده اند توصیه میکنند، پرتقال دارای حداقل یازده درصد قند است که مستقیما قابل جذب در بدن است و این قند به شکل گلوکوز، فروکتوز، و لولوز می باشد.

پرتقال

پرتقال

پرتقال خون را رقیق میکند. غلیظ شدن خون علت جوش صورت و پوست، انواع اگزما و امراض جلدی دیگری می شود و گاهی برای مدتی طولانی شخص مبتلا به آن را در زحمت و عذاب میاندازد. دکتر کلاین، استاد دانشگاه نیویورک که متخصص بیماریهای خون میباشد در مجله طبی نیویورک مقاله ای درباره پرتقال و فواید درمانی آن نوشته و عقیده دارد که شربت نارنج و پرتقال دارویی کامل علیه (ترومبوز) میباشد. این بیماری خیلی خطرناک این طور پیدا می شود که لخته ای از خون در شریان و یا ورید افتاده، مجرای آن را مسدود میکند.

دکتر کلاین در طی آزمایشهای زیادی که در این باره به عمل آورده به این نتیجه رسیده است که بیشتر بیمارانی مستعد حمله ترومبوز هستند که خونشان غلیظ و مقدار هموگلوبین آن هم افزایش یافته است.

دکتر کلاین این بیماران را تحت رژیم مخصوصی قرار داده، آنها را با شربت پرتقال معالجه می کرده است، به این ترتیب که هر روز شش تا هفت لیوان بزرگ شربت پرتقال را که از یک قسمت آب پرتقال و یا نارنج با چهار قسمت آب و سی گرم قند برای یک لیتر آب ترکیب شده بود به بیماران میداده بارانی که این شربیت را میخوردند. پس از چند روز می دیدند خونشان رقیق شده و در طی چهار یا شش هفته بعد عوارض ترومبوز مثل سرگیجه و تشنج و درد سینه و سنگینی اعضاء بدن به کلی رامی گردید.

توصیه می کنند که به بچه های خردسال و شیرخوار هر روزاب پرتقال بدهیم. به این ترتیب که در شیر و یا غذای آردی آنها یک تا سه قاشق کوچک قهوه خوری آب پرتقال را اضافه کنیم تا آنها را در مقابل کمبود ویتامین ث بیمه کند و از ابتلای آنها به بیماری اسکوربوت و راشیتیسم جلوگیری نماید.

اگر به اندازه حجم آب پرتقال، شربت قند اضافه و مخلوط کنند، نوشابه ای عالی را به وجود خواهند آورد. چون ویتامین ث در مجاورت هوا زود فاسد شده، از بین می رود، به این جهت نباید پرتقال را آب گرفته و آب آن را مدتی نگه داشت، بلکه باید خود پرتقال را نگه داشت و هنگام احتیاج فورا آب آن را گرفته، به مصرف رسانید.

آب پرتقال برای پیران، تب داران، کسانی که از بستر بیماری برخاسته و دوره نقاهت را می گذرانند، همچنین برای دریانوردان که مدتها در دریا سفر کرده، از غذاهای تازه محروم هستند، بسیار مفید است.

پرتقال

پرتقال

دکتر هاوزر در کتاب خود «چه باید خورد و چگونه باید پخت» نوشابه های لذیذی را با آب پرتقال دستور میدهد. اگر بخواهند آب پرتقال را برای اشخاصی که از بستر بیماری برخاسته و دوره نقاهت را می گذرانند، مغذی تر سازند، باید آب یک پرتقال رابگیرند و دو قاشق قهوه خوری شکر و یک زرده تخم مرغ و سه چهارم فنجان اب ساده را به آن اضافه کنند.

برای معالجه زکام و گریپ، آب یک عدد پرتقال را بگیرید و در فنجان بریزید، دو حبه قند و یک قاشق چای خوری آبلیمو را به آن اضافه نمایید. بقیه حجم فنجان را از آب جوش پرکنید و داغ داغ آن را در شب موقع خوابیدن بنوشید. یا ۱۵ گرم برگ بو را با چهل گرم پوست نارنج خشک جوشانیده مصرف کنید. مقوی و هم ضد گریپ است.

برای معالجه چاقی و گرفتن رژیم لاغری، یک عدد پرتقال و سه لیمو را به برشهای نازکی ببرید و را مدت ده دقیقه در نیم لیتر آب بجوشانید. دو قاشق سوپخوری عسل به آن اضافه نمایید و دوباره پنج دقیقه آن را بجوشانید. بعد آن را صاف کنید و بگذارید سرد شود و هر روز سه گیلاس کوچک از آن را مصرف نمایید.

گوشت میوه ها دارای انواع ویتامین هاست و به پوست بدن ما استراحت می دهد، چینهای آن را باز میکند و یا از ظهور چین و چروک بر چهره ما جلوگیری کرده، آن را به تأخیر می اندازد.

خواص پوست پرتقال:

جوشانده پوست پرتقال و یانارنج محلل است و این جوشانده را باید از پوست خشک پرتقال و یا نارنج به مقدار یک قاشق قهوه خوری برای یک فنجان آب جوشیده مصرف کرد.

پوست تازه پرتقال و یا نارنج دارای آسانس است که خاصیت ضد عفونی دارد و برای بیماریهای عفونی فوق العاده مفید است و معده و رودهها را ضدعفونی کرده، ترشح صفرا را آسان میسازد.

پرتقال

پرتقال

یبوست:

برای درمان یبوست با پرتقال باید سی دقیقه پوست یک پرتقال و یا نارنج تازه را در آب جوشانید و این آب را که خیلی تلخ وگس است دور ریخت و دوباره پوست پرتقال و یا نارنج را در آبی که با قند یا شکر شیرین شده است، بیست دقیقه جوشانیده، مقدار قند و یا شکری که برای آن لازم است؛ بیست گرم قند یا شکر در مقابل یک لیتر آب است. و باید آن را در بشقابی گذاشت تا خنک شود و آن را صبحها ناشتا مصرف کرد، یا شبها بعد از سه ساعت که از صرف شامگذشته باشد خورد. هضم پوست پرتقالی که به این ترتیب تهیه شده مشکل نیست و مصرف آن موجب این می شود که فوراً ملح مخصوصی که همراه با بلغم است به وجود آید، که موجب تسهیل در تخلیه مدفوع گردد.

انواع ژله و مارمالاد پرتقال سریع الهضم بوده، برای بیمارانی که مبتلا به اختلالات هاضمه هستند ویا یبوست دارند و یا مبتلا به امراض کبدی میباشند مفید می باشد.

یک خانم خانه دار مطلع و آگاه هیچ وقت پوستهای نارنج و پرتقال و لیمو را دور نمی ریزد، بلکه ان را برای معطر کردن کمپوت، مربا، شیرینی، و نانهای قندی و غیره به مصرف می رساند.

در چین، پوست پرتقال بسیار گرانبها و پر ارزش است و آن را با دقت و توجه جمع و خشک میکنند و در صنایع داروسازی داروهای معروف و مهمی می سازند. کفش و کیف و دستکش چرمی اگر دارید و میخواهید آنها را براق سازید، پوست پرتقال را به آن بمالید و بعد با پارچه نرم و لطیفی آن را پاک کنید، فوق العاده براق و با جلا می شود.

اگر چند دانه میخک را در پرتقال فرو کنید، چیزی را به وجود می آورد که ضد بید است و این حشره را به کلی دور میکند. به همین جهت است که در قفسه های لباس اگر چند دانه پرتقال را به این ترتیب تهیه کنید و بگذارید بکلی ریشه بید را خواهد کند.

دمکرده برگ و مخصوصا گل پرتقال که معروف به بهار نارنج است به مقدار بیست گرم برای یکی لیتر آب مسکن است و برای اشخاصی که عصبانی هستند و یا دچار بی خوابی گردیده اند تجویز شده است.

بهترین پرتقال آن است که سنگین وزن و پوست آن هم نازک باشد، چنین پرتقالی بسیار پر آب و شیرین و دارای طعم لذیذ میباشد و اگر بر روی درخت در مقابل آفتاب رسیده و طلایی شده باشد ویتامینها و املاح معدنی آن کامل میباشد. متاسفانه بسیاری از فروشندگان پرتقال آن را نارسی چیده، در اطاق های گاز دار و با دارو های شیمیایی می رسانند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *