#


با ویتامین های ب6(B 6) و ب12(B 12) بیشتر آشنا شوید

ویتامین ب6 و ب12
30 ژوئن 2017 بدون نظر 2833 بازدید

با ویتامین های ب6(B 6) و ب12(B 12) بیشتر آشنا شوید

با ویتامین های ب۶(B 6) و ب۱۲(B 12) بیشتر آشنا شوید

ویتامین ب۶(B 6)

ویتامین (B 6) از گروه ویتامین (ب) بوده، کمبود آن موجب ایجاد زخم های جلدی و جراحت آنها شده و یکی دیگر از دلائل ریختن مو و خراش های پوستی است. کار آن ارتباط نسوج با گویچه های قرمز خون است. کمبود ویتامین (B 6) تولید درد و خستگی در عضلات بدن کرده، ماهیچه ها را سفت و سخت می نماید. در اختلالات عصبی و استفراغ دوران آبستنی نقش اساسی دارد. ویتامین  (B 6) در مخمر آبجو، جگر، سبوس، جوانه گندم، جو و گوش ماهی پیدا می شود، مقدار احتیاج روزانه شما به ویتامین (B 6) دو میلی گرم در شبانه روز است.

 ویتامین (ب ۶) نیز از گروه ویتامین (ب) به شمار می آید و ماده ای است بسیار پر ارزش و حساس که کمبود آن سبب بروز جراحات جلدی، ضایعات ناخن و خراش های پوستی، ضعف و آسیب پذیری پوست و سفتی مخاط و ماهیچه ها، اختلال عصبی و ریزش مو می گردد که اغلب با خستگی همراه است. مهم ترین منابع ویتامین (ب۶) سبوس گندم، جوانه گندم، شلتوک برنج، مخمر آبجو و گوشت ماهی مخصوصا کلیه ی گوسفند و احشام دیگر است. نیاز روزانه به این ویتامین، دو میلی گرم است. قدما برای برطرف کردن حالت تهوع زنان باردار از کلیه ی احشام سود می جستند.

ویتامین ب ۱۲ (B 12)

ویتامین (ب ۱۲) به رنگ قرمز یافت می شود و چهار درصد آن فلز کبالت است. ویتامین (ب ۱۲) که هنوز فرمولش از نظر علمی یافت نشده است، از ویتامین های گروه (ب) و محلول در آب است و کمبودش تولید کم خونی می کند و مانع رشد انسان می شود. جگر حیوانات و کند روشا و برخی دیگر از صمغ ها از منابع این ویتامین محسوب می گردد. نیاز روزانه به این ویتامین در حدود پنج گرم کاما است.

ویتامین (ب۱۲) یا ماده حیاتی

جسمی است که از کربن، هیدروژن، ازت، اکسیژن، فسفر و کوبالت ترکیب شده و از متبلورهای قرمز درست شده است. متبلورهای ویتامین (با ۱۲) به سهولت رطوبت را به خود جذب می نماید. محلول خنثی آن در مقابل حرارت صد درجه تقریبا پایدار است، ولی در محلول اسید یا قلیایی در همان درجه خراب می شود.

فیزیولوژی و عمل ویتامین (B 12)

در متابولیسم پروتئین ها موثر است و برای عملیات ترانس میتلاسیون Transmethgtion لازم است. و البته در این اعمال شیمیایی نمی تواند جای میتونین و کوبالین را بگیرد.

 چون ویتامین (B 12) در کم خونی های برفی سیوز موثر است، گمان می رود که در ساختن یاخته ها دخالت داشته باشد. به خوبی مسلم شده است در رشد ونمو اثر مهمی دارد. اخیرا در پژوهش های دانشمندان در روی اعصاب، اثرات جالب توجه آن مشهود گردیده است. بدن حیوان مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین (B 12) ذخیره می نماید به همین جهت وقتی حیوانی را بخواهند از آن محروم نمایند تا آثار فقدانش را مشاهده کنند، باید به یک حیوان، مثلاً موش دو نسل مواد غذایی شامل این ویتامین بدهند.

یکی از خصوصیات این ویتامین این است که به مقدار خیلی کم «یک میکروگرم در روز از راه تزریق» برای جلوگیری از برگشت کم خونی های خطرناک Perneceiue موثر می باشد. در این کم خونی، ویتامین مزبور فقط از راه تزریق اثر می کند، زیرا ترشحات معده مبتلایان به اندازه کافی ماده ای که برای جذب ویتامین (ب ۱۲) لازم است ندارد. افزودن اسید فولیک به ویتامین (ب ۱۲) اثر آن را بیشتر می کند.

 آثار فقدان

 در مرغ تعداد زیادی از جوجه ها قبل از بیرون آمدن از تخم یا کمی بعد از آن می میرند. آنهایی هم که زنده می مانند به آهستگی رشد می نمایند.

منابع ویتامین (B 12)

بر خلاف بقیه ویتامین های گروه ب (ویتامین B 12)فقط در نسوج حیوانی یافت می شود، زیرا گیاهان نمی توانند این ویتامین را بسازند. در طبقات سطحی زمین نیز ویتامین مزبور وجود دارد، فقط جانداران ذرہ بینی به خصوص قارچ های ذره بینی ویتامین (ب ۱۲) می سازند. واحد بین المللی ندارد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *