#


وزارتخانه های بهداشت و کشاورزی پاسخگوی مردم باشند؛ تب مرغی در صفر درجه

17 فوریه 2018 بدون نظر 1227 بازدید

وزارتخانه های بهداشت و کشاورزی پاسخگوی مردم باشند؛ تب مرغی در صفر درجه

اطلاعاتی در مورد آنفلوآنزای مرغی

مجددا ماجرای آنفولانزای مرغی و طیور باعث شده است تا نگرانی ‌هایی را در بین مردم به وجود بیاورد. مخصوصا این که گفته می‌ شود نمونه جدید این ویروس که در سال جاری به مرغ داری‌های کشور راه یافته است و قابل انتقال به انسان می باشد.

به گزارش ازمن بپرس، در تاریخ ۱۳دی سال جاری ريیس‌جمهور از سازمان دامپزشکی به خاطر پنهان کردن آنفولانزا فوق حاد پرندگان شکایت کرد و گفت:« چنانچه آنفولانزا می ‌آید و مشکلاتی را برای طیور به وجود می آورد، همان‌ لحظه اول باید مردم را آگاه کنید». جریان آنفولانزای مرغی و بیماری‌ هایی که با دام و طیور مرتبط هستند همچنان از طرف مسئولان سازمان کشاورزی و بهداشت با سکوت خبری روبه رو بوده است و این در صورتی است که هیچ‌ موقع جواب قاطع و روشنی در مورد آن نداده ‌اند.

اینک باید بنگریم پس از تذکر ريیس جمهور این مسئله به چه میزان به صورت واضح و شفاف خبری می شود تا نگرانی‌ های مردم را کاهش دهد. با وجود این که مسئله آنفولانزای مرغی مردم دچار نگرانی کرده است، ایرج حریرچی سخنگوی وزات بهداشت در مصاحبه ای که داشته است نگرانی مردم در مورد این مسئله را رد می ‌کند و می ‌گوید:« مردم نباید نگران باشند. مسلما همین جمله هم می ‌تواند مردم را دچار نگرانی کند. ولی تا به این زمان موردی در خصوص مرگ به خاطر آنفولانزای مرغی گزارشی به دست ما نرسیده است». دکتر حریرچی در ادامه گفت و گوهایش پیگیری مسئله را به سازمان کشاورزی انتقال داد و بیان کرد بیشتر از ما، آن‌ ها باید در مورد این مسئله پاسخگو باشند». صحبت‌ های دکتر حریرچی در حالی بیان می شود که آخرین موردهای گزارش شده از مرگ به خاطر آنفولانزای مرغی در ایران به سال۹۴ مرتبط می باشد که سید حسن هاشمی در مصاحبه ای که با خبرگزاری‌ ها داشت بیان کرد که ۲۲نفر در کرمان بوه دلیل آنفلوانزای مرغی جان شان را از دست داده اند.

وی در صحبت‌ هایش در همان سال گفته بود که ما هر سال به دلیل آنفولانزای مرغی مرگ و میر داریم و این مسئله نيز اعلام  می شود. این در صورتی است که در سال جاری هم در مورد خطرات این ویروس نگرانی ‌های زیادی در بین مردم وجود دارد. ولی چندی پیش سید محمدمهدی گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌ های واگیر وزارت بهداشت در واکنش به اخباری در فضای مجازی در مورد فوت شخصی  به خاطر آنفولانزای پرندگان گفت: « پرونده این شخص مورد بررسی قرار گرفته است و جواب آزمایش او از لحاظ ابتلا به آنفولانزا منفی بوده و فوت این فرد فوت شده ربطی به آنفولانزاي پرندگان نداشته است». وی در مصاحبه اش  گفته ‌است: « تا به این زمان موردی از آنفولانزاي پرندگان در انسان نداشته ‌ایم و آنفولانزاي فصلی به استفاده از مرغ، تخم مرغ و گوشت هیچ ربطی نداشته و ندارد. آنفولانزاي فصلی با آغاز فصل سرما در کشور آغاز می شود و غیرمعمول نیست».

معدوم کردن ۹.۵میلیون قطعه مرغ در۸۰روز

درست است که ريیس مرکز بیماری های واگیردار وزارت بهداشت این مسئله را رد کرده است ولی همواره نگرانی در بین مردم وجود دارد.

این در صورتی است که بیستم آذر ماه سال جاری سید فرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم ‌گذار ایران، از پراکنگی وسیع بیماری آنفولانزاي فوق حاد پرندگان در کشور گزارش داد و با توجه به این که در سال قبل در همین تاریخ، تقریبا بیست کانون بیماری در کشور وجود داشت، بیان کرد: «در سال جاری از آغاز مهر تا به حال ، بیش از ۱۷۰کانون آلوده داشته‌ ایم که تقریبا ۹۰درصد آن، به واحدهای صنعتی مرتبط می باشد و تقریبا ۹.۵میلیون قطعه مرغ در این ۸۰روز، حذف شده ‌اند».

مسلما این در صورتی است که تا به این زمان چیزی نزدیک به۲۵ میلیون مرغ در کشور از بین برده شده اند. همان طور که گفته می شود، در سال جاری مورد جدیدی از این آنفولانزا وارد کشور شده است که از ۱۲سال پیش در جهان وجود داشته و به آنفولانزای (H۵N۶) شناخته می شود. طلاکش با اشاره به این که این مورد از آنفولانزای پرندگان در کشورهای چین، روسیه و بعضی از کشورهای آسیای شرقی اعلام شده بود، گفت:« این سویه دارای  تمایل انسانی نیز می باشد و متاسفانه در کشورهایی که با آن درگیر بوده ‌اند،  موارد تلفات انسانی اعلام شده است». دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم ‌گذار نخستین استان ‌هایی را که در معرض این ویروس قرار دارند، استان‌ های شمالی نظیر گیلان، مازندران و گلستان و علاوه بر این استان ‌های شمال غربی مانند اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی می باشند.

وی در مورد این که آیا در حال حاضر این ویروس در جمعیت مرغ بومی و واحدهای مرغ صنعتی اعلام شده است یا نه نیز بیان کرد:« این ویروس در آغاز از راه پرندگان مهاجر وارد کشور می ‌شود و پس از آن در جمعیت مرغ بومی شایع می شود تا بتواند با وضعیت کشور ما سازگار، تکثیر و میزان آن افزایش یابد؛ پس از آن واحدهای مرغ صنعتی را درگیر می ‌کند. به همین دلیل اگر قرار است ما تلفاتی را ببینیم باید این تلفات را ابتدا در جمعیت مرغ بومی مشاهده کنیم؛ این رویداد نیز در آغاز در جمعیت مرغ بومی استان ‌های شمالی نظیر استان گیلان که بیماری اول  در آنجا اعلام شده، دیده می ‌شود، سپس سایر استان‌ ها و بعد از آن واحدهای صنعتی مرغ تخم گذار. همچنان گزارشی از آلودگی به این ویروس در جمعیت مرغ بومی شهرهای دیگر  دریافت نشده است».

طلاکش فقط شهری را که درگیر این ویروس شده است، کیاشهر اعلام کرد و بیان کرد: علاوه بر این شهر، ویروس در سایر بخش های دیگری مشاهده نشده است. طلاکش لازمه پیشگیری از منتشر شدن ویروس این بیماری و شیوع آن را رسانه ای کردن رویدادهایی که در این خصوص می افتد، بیان کرد و ادامه داد:«مسئولان با اجرايي كردن اين اقدامات، می ‌توانند از پراکندگی این ویروس جدید در کشور پیشگیری کنند؛ ویروس که همچنان وجود دارد، چنانچه بخواهیم بیماری زا نشود، باید اندازه تراکم آن را کم کنیم و نگذاریم تکثیر پیدا کند.چنانچه جریان کنترل به شکل فعلی ادامه داشته باشد، احتمال پراکندگی گسترده ویروس وجود دارد و حتی احتمال دارد که شاهد پراکندگی آن در جمعیت انسانی باشیم؛ چنانچه اطلاع رسانی کافی در منطقه وجود نداشته باشد، احتمال وقوع این امر وجود دارد».

تعطیلی ۳۰۰واحد مرغ تخم‌ گذار در کشور

در سال جاری نيز همچون سال۹۵ هیچ مرگی به خاطر آنفولانزای مرغی در کشور اعلام نشده است ولی ناصر نبی پور، ريیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم ‌گذار استان تهران گزارش داده است که از آغاز سال۹۶ تا به این زمان نزدیک به ۳۰۰واحد مرغ تخم ‌گذار تعطیل شده ‌اند. وی  در ادامه در خصوص واحدهای باقی مانده ‌ای که در این حوزه  فعالیت  می ‌کنند، بیان کرد:« احتمال تعطیلی این واحدها هم وجود دارد و هر یک از آن ها به طور میانگین ۲۰تا ۲۵کارگر به ازای ۱۰۰هزار مرغ تخم‌ گذار دارند».

نبی پور از تغییر شکل این ویروس در ادامه افزود:« همین تغییر شکل ویروس موجب شده است ما با چالش های بسیاری روبه رو شویم و تنها کاری که می توانیم اجرا کنیم، این است که مرغ ها را از بین ببریم. مسلما بعضی از کشور‌ها همچون چین اقدام به واکسیناسیون مرغ‌ ها می ‌کنند تا با از بین بردن مرغ‌ ها کارگران ‌شان بیکار نشوند. با این وجود در ایران سیاستی برای مقابله با بیماری و تبعات آن مانند  بیکاری وجود ندارد و تنها کاری که انجام داده ایم، معرفی کارگران به صندوق بیمه بیکاری می باشد». گفته می شود که این بیماری تنها مرغ‌ های تخم‌ گذار را درگیر می‌ کند ولی چندین مورد از ابتلای مرغ ‌های گوشتی به این بیماری هم مشاهده شده است. مدیر کل بهداشت و مبارزه با بیماری‌ های طیور سازمان دامپزشکی در سال۹۵ از دو نمونه شیوع آنفولانزای مرغی در واحدهای گوشتی و مواردی در واحدهای مرغ مادر گوشتی اعلام کرده بود که همگی آن ‌ها از بین رفته اند.

مرغ های گوشتی نيز درگیر آنفولانزا شدند

چیزی که از اخبار و اطلاعات ماه قبل خبر می ‌رسد این که تنها موردی که از آلودگی پرندگان یافت شده است  به ویروس آنفولانزای مرغی در گیلان و کیاشهر می باشد. این مسئله را علیرضا رفیع پور در مصاحبه ای که با “قانون” داشته است تاکید می کند و می گوید:«هفته قبل نزدیک به هزار پرنده وحشی در پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر از بین رفته اند که ما آزمایش‌های مورد نیاز را روی آن ‌ها برای شناسایی ویروس انجام دادیم». رفیعی پور در خصوص این که آیا در سال جاری هم گزارشی از مرگ‌ و میر به خاطر آلودگی به ویروس آنفولانزای مرغی اعلام شده است یا خیر، بیان کرد:« تا به حال گزارشی به ما داده نشده است ولی برای از بین بردن پرندگان مشکوک به آلودگی اقدام خواهیم کرد».

وی در خصوص اقدامات دیگر سازمان کشاورزی برای از بین بردن پرندگان آلوده افزود:« کاری که همکاران ما قادر بودند انجام دهند، این بود که ناحیه آلوده را سریعا با کمک محیط زیست، بعد از جمع آوری و دفن بهداشتی لاشه پرندگان تلف شده، سمپاشی کنند. در استان ‌های همسایه نظیر مازندران، گلستان در مبادی ورودی تالاب‌ ها، پارک‌ های ملی این استان‌ های ساحلی که احتمال دارد پرندگان مهاجر وارد آن استان ‌ها شوند و این ویروس را به‌ همراه شان منتقل کنند، همکاران ما مستقر شده ‌اند». ولی رفیعی پور در مصاحبه اش با خبرگزاری مهر به مردم توصیه کرده بود که از نزدیک شدن به پرندگان وحشی اجتناب کنند، چراکه همین یکی از عوامل منتقل کردن این ویروس به انسان می باشد.

از آنجا که در قسمت های شمال کشور شکار زیاد می باشد از آغاز سال جاری گزارش داده ایم که شکار هر نوع پرنده در این بخش ممنوع می باشد و با متخلفان برخورد خواهد شد. رفیعی پور به مردم هشدار داد که به پرندگان وحشی به ویژه پرندگان آبزی نزديك نشوند؛ زیرا همه ی پرندگان وحشی که در آب زندگی می‌ کنند، می ‌توانند ویروس‌های گوناگون آنفولانزا را داشته باشند که این ویروس برای خود پرنده مشکلی را به وجود نمی آورد ولی برای انسان یا دیگر پرندگانی که ویروس به آنان انتقال می یابد، خطرناک خواهد بود.

کارگران مرغ داری ‌ها مراقب باشند

ولی بیشترین قشری که در معرض این بیکاری هستند، کارگران مرغ داری ‌ها می باشند که باید مراقبت ‌های لازم را در این باره داشته باشند.

نشانه هایی که این بیماری دارد عبارت اند از تب، گلودرد، احساس کسالت، سرفه، تنگی نفس،  درد عضلات، عفونت چشم و ریه‌ها، خلط خونی و اسهال. این که چه کارهایی برای پیشگیری از منتقل شدن این ویروس به کارگران شاغل در این زمینه می‌ توان انجام داد، بسته به شناسایی به موقع نشانه های آن دارد؛ ولی باید گفت که این ویروس تغییر شکل می‌ دهد و با تغییر شکلش، تاثیرات گوناگون و ناشناخته ‌ای بر بدن کسانی که در تماس مستقیم با آن می باشند ، می ‌گذارد. آنفولانزايي که در چندین سال ‌اخیر در ایران و جهان مشاهده می‌ شود، از نوع فوق حاد و به اصطلاح پزشکی در سویه H۵N۱ بوده است که سویه پایانی‌‌ همان آنفولانزايي می باشد که در سال‌ های۲۰۰۶ و ۲۰۰۸هم دیده و تجربه شد. فرهنگ بابامحمودی، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با توجه به این که واکسن آنفولانزا مهم ‌ترین اقدام برای جلوگیری از این بیماری می باشد ، به ایسنا گفته است: «بهترین راهی که برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزاي فصلی وجود دارد ، استفاده از واکسن آن در آغاز فصل بیماری یا همان شروع سردی هوا یعنی در آغاز ماه مهر می باشد. متاسفانه مردم آگاهی درستی از واکسن آنفولانزا ندارند؛ با وجود این که با تزریق آن چنانچه  به آنفولانزا مبتلا شوید از شدت بیماری کم می شود ، گروه های پرخطر و حساس باید از واکسن آنفولانزا استفاده کنند. این گروه‌ ها از جمله کسانی هستند که اگر به این بیماری ابتلا پیدا کنند، احتمال دارد که در بیمارستان بستری شوند و یا به مرگ آن‌ ها منتهی شود. کسانی که بالای ۶۵سال سن دارند، افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی مزمن، دیابت کنترل نشده و یا افراد مبتلا به سرطان که شیمی درمانی و رادیوتراپی می کنند و مخصوصا زنان باردار و کودکان در گروه های پرخطر قرار دارند و باید در آغاز فصل سرما واکسن آنفولانزا را تزریق کنند».

ویروس جدید آنفولانزای مرغی جدید چیست؟

ویروس جدید آنفولانزاي فوق حاد پرندگان که همان سویه H۵N۶ می باشد، برای اولین بار در مه۲۰۱۴ مصادف با اردیبهشت سال۹۳ در چین کشف شد که ثمره بازآرایی ویروس‌ های در گردش بود. در ۱۸ژانویه یعنی تقریبا سه هفته قبل از این ویروس در انگلستان دیده شد و در ۱۹ژانویه تا روز قبل هم در ایرلند انتشار پیدا کرده بود که در کل به دوازده نقطه می ‌رسد.

راه پرندگانی که دارای این ویروس بوده ‌اند از شمال کشور و کریدور موجود در ناحیه می باشد، می ‌گذرد. پرندگان وحشی زمانی که وارد منطقه‌ ای می ‌شوند ویروس را از راه مدفوع ‌شان دفع می ‌کنند که این مدفوع در تماس با سایر پرندگان قرار می گیرد و سایر پرنده ها را نیز آلوده می ‌کند.

علی صفرماکنعلی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به این که تا به حال تلفات سویه جدید بیماری آنفولانزاي فوق حاد پرندگان فقط در حیات وحش اعلام شده بود و به طیور بومی و صنعتی نرسیده است، بیان کرد:« اقدامات نظارتی و کنترلی سازمان دامپزشکی در این ناحیه ادامه دارد ودرصدد هستيم كه اجازه ندهیم این ویروس به طیور بومی یا صنعتی وارد شود؛ زیرا در حال حاضر این پارک تعطیل شده است ولی برطبق توصیه‌ های بین‌ المللی حق نداریم از طیور حیات‌ وحش نمونه ‌برداری کنیم و باید کارهایی در صورت اعلام تلفات طیوری که تابلوی بالینی ندارند، شروع شود».

وی در مورد برنامه سازمان دامپزشکی برای نابود کردن این ویروس جدید در کشور به ایسنا گفته است:«پیشنهاد می ‌کنیم مردم چنانچه  هر نوع تلفات غیرعادی در طیور حیات وحش، بومی و صنعتی ‌را مشاهده کردند سریعا به نزدیک‌ ترین مرکز دامپزشکی اعلام کنند، از ورود به نقاطی که به وسیله سازمان دامپزشکی قرنطینه گزارش شده است، اجتناب کنند، از بازدیدهای کنجکاوانه خودداری کرده و مرغ داران روستایی هر نوع تابلوی بالینی مشکوک شامل  تلفات غیرعادی، کم شدن مصرف دانه، آب و … را به دامپزشکی اعلام کنند و کارگران واکسیناتورها و مرغ داران در این گونه شرایط به هیچ‌ عنوان از مراکز آلوده و نقاط مشکوک بازدید نکنند و در آن جا حضور پیدا نکنند. نگه داشتن طیوری نظیر اردک و … در کنار مرغ داری‌ها بسیار خطرناک می باشد و کارگران مرغ داری و واکسیناتورها از نگهداری پرنده در درون منزل‌ شان اجتناب کنند».

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *