#


همه آن چیزی که باید راجع به خون بدانید

خون
28 آگوست 2017 بدون نظر 949 بازدید

همه آن چیزی که باید راجع به خون بدانید

خون ترکیبی از پلاسما و سلول هایی است که از طریق کل بدن گردش می کنند. این مایع ویژه بدن است که مواد ضروری را در اطراف بدن تامین می کند، مانند قندها، اکسیژن و هورمون.

همچنین زباله ها را از سلول های بدن دفع می کند.

هماتولوژیست ها برای شناسایی و جلوگیری از بیماری های خون و مغز استخوان، همچنین مطالعه و درمان سیستم ایمنی، لخته شدن ، وریدها و شریان ها کار می کنند.

در ایالات متحده (ایالات متحده آمریکا)، بیماری های خون از بین سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۰ بین ۹۰۰۰ تا ۱۰،۰۰۰ مرگ و میر ناشی می شود. این به کمتر از یک درصد از کل مرگ و میر ناشی از بیماری مربوط می شود.

مطالب این مقاله:

خون از چه ساخته شده است؟
وظایف
گروه ها
اختلالات

حقایق سریع

خون حمل اکسیژن و مواد مغذی را در اطراف بدن و از بین بردن زباله های سلولی، در میان تعدادی از دیگر وظایف حیاتی را انجام می دهد.
پلاسما ۵۵ درصد از محتوای خون را تشکیل می دهد. ۴۵ درصد دیگر شامل گلبول های قرمز و پلاکت ها می شود.
گروه های خون بر اساس آنتی بادی ها و آنتی ژن ها در سلول طبقه بندی می شوند. دریافت اهدا خون ناسازگار می تواند منجر به عوارض مرگبار شود.
کم خونی، سرطان خونی و لخته شدن، اختلالات بالقوه خونی است.

خون از چه ساخته شده است؟

خون شامل پلاسما، گلبول های قرمز و سفید و پلاکت ها می باشد.

پلاسما: حدود ۵۵ درصد از مایعات خون در انسان را تشکیل می دهد.

پلاسما ۹۲ درصد آب است و محتویات ۸ درصد باقیمانده شامل:

دی اکسید کربن
گلوکز
هورمون ها
پروتئین ها
نمک های معدنی
چربی ها
ویتامین ها

۴۵ درصد باقی مانده عمدتا از گلبول های قرمز و سفید و پلاکت ها تشکیل شده است. هر یک از این نقش ها نقش حیاتی در حفظ عملکرد خون به طور موثر ایفا می کند.

مواد تشکیل دهنده

خون به طور عمده از پلاسما، گلبول های قرمز و سفید و پلاکت ها تشکیل شده است.

گلبولهای قرمز (RBCs)، یا اریتروسیت ها: آنها مانند دیسک های کمی تیزهوش و مسطح و حمل و نقل اکسیژن به ریه ها ازطریق آنها شکل می گیرند. هموگلوبین پروتئینی است که حاوی آهن است و اکسیژن را تا مقصد خود حفظ می کند. طول عمر RBC 4 ماه است و بدن آنها را به طور مرتب جایگزین می کند.

تعداد مورد انتظار RBC ها در یک قطره یا میکرولیتر خون ۴.۵ تا ۶.۲ میلیون در مردان و ۴.۰ تا ۵.۲ میلیون در زنان است.

سلول های سفید یا لکوسیت ها: گلبول های سفید خون کمتر از ۱ درصد از محتوای خون را تشکیل می دهند و در برابر بیماری و عفونت ایجاد می شوند. محدوده طبیعی تعداد گلبول های سفید در میکرولیتر خون بین ۳۷۰۰ تا ۱۰،۵۰۰ است. سطوح بالاتر و پایین تر از گلبول های سفید خون می تواند بیماری را نشان دهد.

پلاکتها یا ترومبوسیتها: اینها با پروتئینهای لخته شدن ارتباط دارند تا از خونریزی جلوگیری یا متوقف شوند. باید بین ۱۵۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰ پلاکت در هر میکرولیتر خون وجود داشته باشد.

RBC ها، گلبول های سفید و پلاکت ها در مغز استخوان قبل از ورود به جریان خون تولید می شوند. پلاسما عمدتا آب است که از مواد خوراکی جذب می شود و از طریق روده ها آب آنها گرفته می شود. در مجموع، اینها در اطراف تمام بدن توسط قلب و توسط رگ های خونی حمل می شوند.

وظایف

خون دارای تعدادی از وظایف مهم برای بقا است، از جمله:

تهیه اکسیژن به سلول ها و بافت ها
فراهم کردن مواد مغذی ضروری برای سلول ها، مانند اسیدهای آمینه، اسید های چرب و گلوکز
حذف مواد زائد مانند دی اکسید کربن، اوره و اسید لاکتیک
محافظت از بدن از عفونت و جسد خارجی از طریق سلول های سفید خون
انتقال هورمون ها از یک بخش بدن به دیگر، انتقال پیام ها و تکمیل فرایندهای مهم است
تنظیم pH اسیدی و دمای بدن
قسمتهای بدن که خون مورد نیاز دارد برساند به عنوان مثال، نعوظ آلت تناسلی به عنوان پاسخی به تحریک جنسی

عملکرد مهم دیگری اقدام محافظتی علیه بیماری است. سلول های سفید خون بدن را در مقابل عفونت، مواد خارجی و سلول های غیر طبیعی محافظت می کند.

پلاکتها در خون باعث انعقاد خون می شوند. وقتی خونریزی اتفاق می افتد، پلاکت ها با هم ترکیب می شوند تا یک لخته ایجاد کنند. لخته شدن یک لکه و خونریزی متوقف می شود، و نیز کمک به محافظت از زخم از عفونت می کند.

گروه ها

گروه های خون توسط آنتی بادی ها و آنتی ژن ها در گلبول های قرمز تعریف می شوند.

گروه ها را بر اساس حضور و عدم وجود آنتی بادی خاص دسته بندی می کنند. گروه بندی همچنین بر روی آنتی ژن ها بر روی سطح سلول های خونی قرار می گیرند.

آنتیبادی ها پروتئین های پلاسما هستند که سیستم ایمنی بدن را به حضور مواد خارجی بالقوه خطرناک هدایت می کند. سیستم ایمنی به تهدید بیماری یا عفونت حمله می کند. آنتی ژنها مولکولهای پروتئینی روی سطح گلبول های قرمز هستند.

در هنگام دادن یا دریافت اهدای عضو یا انتقال خون، گروه خون یک فرد بسیار مهم می شود. آنتی بادی ها اگر سلول های خونی جدید را تشخیص ندهند آنها را مورد حمله قرار می دهند، و این می تواند منجر به عوارض تهدید کننده حیات شود. به عنوان مثال، آنتی بادی های ضد A به سلول هایی که دارای آنتی ژن های A هستند حمله خواهند کرد.

گلبول های قرمز گاهی حاوی آنتی ژن دیگری به نام RhD می باشند. این همچنین به عنوان بخشی از گروه خون شناخته می شود. گروه خون مثبت به این معنی است که RhD موجود است.

انسان ها می توانند یکی از چهار گروه اصلی را داشته باشند. هر یک از این گروه ها می توانند Rhd مثبت یا منفی باشند، و هشت دسته اصلی را تشکیل می دهند.

گروه A مثبت یا منفی: یک آنتی ژن در سطوح سلول های خونی یافت می شود. آنتیبادی های ضد B در پلاسما یافت می شوند.
گروه B مثبت یا B منفی: آنتی ژن B بر روی سطوح سلول های خونی یافت می شود. آنتیبادی ضد آن در پلاسما یافت می شود.
گروه AB مثبت یا AB منفی: آنتی ژن های A و B بر روی سطوح سلول های خونی یافت می شوند. هیچ گونه آنتیبادی در پلاسمای وجود ندارد.
گروه O مثبت و O منفی: هیچ آنتی ژن در سطوح سلول های خونی وجود ندارد. هر دو آنتی بادی ضد B و anti-A در پلاسما یافت می شوند.

گروه O را می توان به مردم تقریبا هر نوع خون داده، و افراد با گروه AB + به طور کلی می تواند خون از هر گروه دریافت کنید. برای پیدا کردن نوع خون خود، با دکتر خود صحبت کنید. اگر خون اهدا کنید، پزشک همچنین می تواند نوع خونی شما را به شما بگوید.

گروه ها در دوران بارداری اهمیت دارند. برای مثال اگر یک خانم دارای خون منفی RhD باشد، اما جنین او از خون پدر RhD مثبت است، برای پیشگیری از بیماری که به عنوان بیماری همولیتیک نوزاد (HDN) شناخته می شود، درمان لازم است.

اختلالات

اختلالات و بیماری های خون می تواند خطرناک باشد. آنها می توانند به سرعت در جریان جریان خون در اطراف بدن گسترش پیدا کنند و عملکرد بسیاری را که توسط خون انجام می شود، مختل می کند.

شایعترین اختلالات خون عبارتند از:

کمخونی: کمبود RBC یا هموگلوبین در خون است. در نتیجه، سلول ها اکسیژن را به طور موثر حمل نمی کنند و نشانه ها می توانند خستگی و پوست کم رنگ باشند.
لخته های خونی: این می تواند برای روند زخم زخم ها و جراحات حیاتی باشد. با این حال، برخی از لخته ها درون رگ های خونی هم انباشته می شوند و انسداد ایجاد می کنند. آنها همچنین می توانند از بین بروند و از طریق قلب به ریه منتقل شوند، که منجر به آمبولی ریه می شود. لخته شدن خون میتواند مرگبار باشد.
سرطان خونی: Leukemia، myeloma، and lymphoma انواع سرطان خون هستند. سلول های خونی موتاسیون بدون کنترل در نقطه عادی در چرخه زندگی یک سلول تقسیم می شوند.

اگر علائم یک اختلال خون مظنون باشد، بیمار باید از یک پزشک مراقبت اولیه بازدید کند. احتمال دارد که آنها به یک متخصص در اختلالات خون مراجعه کنند، که به عنوان هماتولوژی شناخته می شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *