#


نکته هایی در مورد رفع سردرد

26 اکتبر 2017 بدون نظر 2219 بازدید

نکته هایی در مورد رفع سردرد

نکته هایی در مورد رفع سردرد

«امشب نه ، عزیزم ، من سردرد دارم » !

این جمله یک نشانهٔ ایست بینالمللی در روابط رمانتیک شبانه است. مطمئناً بعضی وقت ها دروغی بیش نیست . اما در خیلی موارد واقعیت دارد. سردرد دارای یک احترام دردناک دو طرفه است .

بسیار نادر است که کسی در طول زندگی خود دچار سردرد نشود. مطابق نظر سازمان ملی سردرد، در حدود ۹۰٪ سردردها به عنوان گرفتگی عضلانی یا سردردهای عصبی تقسیم بندی می شوند.

خیلی از افراد، آن را ناشی از کار، دعواها و صورت حساب ها میدانند.

سردرد

درد معمولا به صورت عمومی در کل سر پخش می شود. ممکن است احساس درد گنگ و یا گرفتگی و سفتی و شاید احساس حواس پرتی بکنید. بسیاری از مردم این طور توصیف می کنند که انگار باندی دور سترمان پیچیده شده است . البته مطمئن نیستیم که انقباض عضلانی ، همیشه علت واقعی سردردهای عصبی است .

دکتر جول ساپر از دانشگاه میشیگان میگوید: بعضی از افراد طبیعت بدنشان طوری است که به سردرد تمایل دارند . هر شخصی که تحت استرسی قرار بگیرد لزوماً سردرد نمی گیرد، سردرد برای این افراد یک بیماری مزمن میباشد. به علاوه ۱۹ تا ۱۸ میلیون نفر دچار میگرن هستند که از سردردهای عصبی هم مشهورتر است.

میگرن جزء سردردهای عروقی است و اغلب زنان را درگیر می کند. ۷۰٪ میگرنی ها، زن هستند، میگرن واقعاً فلج کننده است ، بنابراین افراد میگرنی حدود ۱۵۷ میلیون روز کاری را در سال از دست می دهند. در حالت معمول میگرن یک درد نبض دار یک طرفه شدید می باشد ( در ۶۰٪ موارد ، میتواند دو طرفه باشد ) و اغلب همراه تهوع و استفراغ و شاید گیجی و لرزش بدن است. بعضی از مردم حتی دچار علایم قبل از میگرن نیز می شوند مثل تاری دید ، تصاویر بینایی شناور و بی حسی در دست و پا.

هیچ آزمایشی وجود ندارد که مشخص کند شما میگرن دارید یا دچار سردرد عصبی شده اید. تشخیص غالباً بر پایه تاریخچهٔ بیماری است.

سردرد

بدون توجه به اسمی که روی سردردتان گذاشته اید، عصبی ، میگرن و یا انواع دیگر، شما بهترین کسی هستید که می توانید بفهمید که چه عادات و فاکتورهایی منجر به سردرد شما می شود. میبایستی هر کاری که از دستتان برمی آید انجام دهید تا سردرد تان را درمان کنید. بنابراین برای کنترل بهتر سردرد تان نکات ذیل را بخوانید :

دو تا بخورید نه ده تا .

برای درمان سردرد عصبی ای که یک یا دو بار در هر ماه رخ میدهد از آسپیرین یا یکی از داروهای ضد التهاب مناسب استفاده کنید. اما باید بدانید که استفاده بیش از حد از این داروها باعث ایجاد درد بیشتر می شود همانند کهیر که هر قدر آن را بیشتر بخارائیم، بیشتر می خارد.

معطل نکنید .

اگر قصد دارید برای سردرد تان آسپیرین مصرف کنید، هرچه سریع تر این کار را بکنید، یعنی در ابتدای سردرد؛ در غیر این صورت زیاد مؤثر نمی باشد.

ورزش کنید.

ورزش برای جلوگیری از سردرد، مفید است. با این کار شما استرس خود را ازاد می کنید.

در طول سردرد، ورزش کنید.

اگر سردرد تان شدید نیست، احتمالاً این کار، حال شما را بهتر خواهد کرد؛ دکتر سول باخ میگوید: اگر سردرد عصبی ملایمی دارید، فکر می کنم احتمالا با ورزش می توانید آن را درمان کنید.

در سردرد شدید ، ورزش نکنید .

اگر سردرد میگرنی دارید، ورزش کردن تنها باعث آسیب بیشتر به سرتان می شود.

بخوابید.

خیلی از مردم با خوابیدن ، سردرد خود را از بین میبرند.

اما بیش از حد نخوابید.

از خوابیدن بیش از حد در تعطیلات آخر هفته پرهیز کنید زیرا احتمال اینکه با سردرد بلند شوید زیاد است .

چرت نزنید .

چرت زدن می تواند باعث ایجاد سردرد شود .

سردرد

صاف بخوابید.

خوابیدن در وضعیت غلط و حتی بر روی شکم ، باعث انقباض ماهیچه های گردنی و تحریک سردرد می شود . خوابیدن به پشست ، برای شما مفید و مناسب است .

صاف بایستید ، صاف بخوابید .

همین قانون در اینجا صادق است ، از تکیه دادن و قرار دادن سرتان به یک طرف خودداری کنید.

سرما درمانی

بعضی از مردم با ایجاد سرما بر روی پیشانی و گردن خود، احساس خوبی پیدا می کنند.

گرما درمانی کنید.

اما بعضی ها با سشوار زدن یا قرار دادن گرما بر روی گردن و پیشانی شان احساس راحتی می کنند.

تنفس عمیق بکشید.

تنفس عمیق ، یک عمل تسکین دهندهٔ مؤثر است. اگر شکم تان بیشتر از سینه حرکست کرد بدانید این کار را درست انجام داده اید.

بدن خود را بررسی کنید.

دکتر شفتال میگوید: علایمی که در بدن باعث تنش و عصبی شدن ، می شوند و سردرد را الفا میکنند، کشف کنید، همانند فشردن دندانها به هم، گره کردن مشتها و قوز کردن شانه ها.

از دستهای تان استفاده کنید.

ماساژ و فشاردرمانی کمک کننده هستند . دو نقطه ای را که برای فشار درمانی به کار می آید، بشناسید: اول ، شبکه محیطی بین انگشت شست و انگشت کناری اش (آن قدر فشار دهید تا احساس درد کنید ) و دیگری زیر برجستگی استخوانی پشت گردن.

هدبند ببندید.

این کار قدیمی را معمولاً مادر بزرگ ها انجام می دادند یعنی هنگامی که سرشان درد می گرفت ، دستمال میبستند، این کار باعث کاهش جریان خون به کاسهٔ سر و در نتیجه کاهش درد نبض دار و شدید میشود. حتماً شنیده اید که می گویند سری که درد نمیکند دستمال نمیبندند یعنی سری که درد کند باید دستمال ببندید.

از ادکلون استفاده نکنید.

بعضی از عطرهای قوی باعث میگرن می شوند.

آرام باشید.

چه باور کنید چه باور نکنید اگر سردرد نداشته باشید و یک عمل جنسی را شروع کنید، ممکن است در طول آن، دچار سردرد شوید. این ، یک نوع سردرد فعالیتی است و بیشتر در افراد میگرنی شایع است تا افراد دچار سردردهای عصبی ؛ و نام آن سردرد مقاربتی است.

دنبال جای خلوت باشید .

سر و صدای زیاد یک عامل محرک اصلی برای سردرد می باشد.

چشمان خود را محافظت کنید.

نور روشن نظير نور خورشید، نور لامپ فلوئورسان، تلویزیون و ویدئو می تواند باعث خستگی چشم و در نهایت سردرد شود . استفاده از عینک دودی در صورت خارج شدن از خانه ، فکر خوبی است. اگر داخل خانه کار می کنید، هنگام استفاده از کامپیوتر به چشمها استراحت بدهید و یا از عینک های مخصوص استفاده کنید.

مراقب مصرف کافئین باشید.

اگر هر روز به اندازهٔ کافی کافئین مصرف نکنید، رگ های خونی گشاد می شوند و احتمالأ باعث ایجاد سردرد در شما می شوند؛ همچنین کافئین زیاد نیز ایجاد سردرد می کند، بنابراین مصرف کافئین خود را به دو فنجان قهوه در روز محدود کنید.

آدامس نجوید.

حرکات پی در پی جویدنی باعث سفت شدن عضلات و ایجاد سردرد عصبی می شود.

مصرف نمک را کم کنید .

مصرف نمک زیاد باعث تحریک میگرن در بعضی افراد می شود.

به موقع غذا بخورید .

نخوردن وعده های اصلی غذا و به تأخیر انداختن آن از دو راه باعث سردرد می شود: نخوردن غذا باعث تحریک و انقباض عضلات می شود و افت مقدار قند خون به علت کمبود غذا، رگ های خونی مغز را تنگ می کند. هنگامی که دوباره غذا میخورید، رگ ها گشاد و باعث سردرد می شوند.

غذاهای خطرناک را بشناسید.

برای بعضی افراد، شیر یک غذای مضر است. اما غذاهای دیگری هم وجود دارند که مسؤول ایجاد سردرد هستند.

به شکلات ، بگویید نه.

هی ! به هر حال این ماده چاق کننده است. همچنین حاوی تیرامین که ماده مشکوک و اصلی در ایجاد سردرد است. خبر خوب این است که خیلی از مردم پس از مدتی به آن عادت می کنند. به نظر می رسد بدن آنها در برابر این ماده تحمل پیدا می کند.

میوه های مغزدار نخورید.

خوردن بادام ، پسته و پنیر کهنه را که حاوی تیرامین هستند، کاهش دهید.

سردرد

سردرد

سیگار نکشید ، مخصوصا در هنگام رانندگی

شما نباید سیگار بکشید. اما سیگار کشیدن در ماشینی که شیشه هایش بسته است باعث افزایش | دو برابر منوکسیدکربن می شود و به نظر میرسد این گاز روی گردش خون مغز اثر منفی دارد.

بستنی نخورید.

شاید به یاد داشته باشید که یک بار ، یک تکه بزرگ بستنی را یک دفعه خوردید و چند لحظه بعد ، سردرد شدیدی در سرتان ایجاد شد .

بستنی را آرام آرام بخورید تا سقف دهان تان به تدریج سرد شود نه اینکه یک شوک سرمایی آنی دریافت کند.

همگام با شرایط پیش روید.

دکتر دیاموند میگوید: ما سردردها را بیشتر در نسل جوان می بینیم چرا که آنها تحت استرس بیشتری هستند. سعی می کنند زندگی بهتری داشته باشند و از خانواده خود حمایت کنند. خیلی مهم است که ما زیاد از حد کار نکنیم و انتظارات خود را پایین ‘ بیاوریم ، هم در مورد خودمان و هم در مورد دیگران تا به خود آسیب وارد نکنیم .

با رؤیا پردازی ، به خود آرامش دهید.

تصور کنید که فیبرهای عضلانی گردن و سر شما همگی گرفته اند. سپس در خیال تان کم کم آنها را آزاد کنید و حالت تسکین به خود بدهید.

شوخ طبع باشید .

اگر زندگی را زیاد جدی بگیرید، افراد اطرافتان را طوری میبینید که انگار همگی صورت هایشان گرفته و مچاله شده است ؛ پس کمی بیشتر شوخی کنید.

در ارتفاعات بالا، ویتامین C و آسپیرین مصرف کنید.

ارتفاع زیاد، باعث تحریک سردرد می شود. اما مصرف ویتامین C و آسپیرین می تواند به تطابق شما با محیط کمک کند.

دکتر سولومن توصیه میکند که روز قبل از مسافرت ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلی گرم ویتامین C مصرف کنید. همچنین روزانه دو قرص، آسپیرین مصرف کنید. تاریخ شروع مصرف ، روز قبل از مسافرت است اما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید، مصرف زیاد هرگونه ویتامین منوط به اجازه پزشک می باشد.

به صورت خود ورزش دهید.

موارد مورد نیاز یک صورت زیبا و یک آینه می باشد و حالا شما آماده انجام کارهایی هستید که باید درباره زیبایی صورت و سر خود انجام دهید. ورزش می تواند باعث شل شدن عضلات صورت و کاسهٔ سر شود و کنترل هوشمندانه روی عضلات صورت را به ما بیاموزد بنابراین شما می توانید با رؤیت اولین علایم سردرد وارد عمل شوید .

در اینجا بازده نرمتس برای عفصالات صورت آوردهایم:

* ابروها را بالا ببرید و دوباره برگردانید. ابروها را سریع بالا ببرید. سپس ابروها را شل کرده و بگذارید پایین بیایند.

* ابروی راستتان را بالا بیاورید و دوباره برگردانید. این حرکت کمی سخت است ؛ در ابتدا، ابروی دیگرتان را نگه دارید و سپس ابروی راست را حرکت دهید.

* ابروی چپ را بالا و پایین ببرید.

* دو چشمتان را در هم بکشید و آزاد کنید. سریع این کار را انجام دهید. مدت کوتاهی نگه دارید. سپس ول کنید.

چه وقت سردرد نشانهٔ مشکل جدی است؟

دکتر سیمور دیاموند میگوید : به طور معمول ، انسانها دچار سردرد عصبی می شوند . ولی بعضی وقت ها علایم هشدار دهنده ای وجود دارد که نشانهٔ بیماری جدی است .

این ها خطوط قرمز هستند:

شما بالای ۶۰ سال سن دارید و قبلاً سردرد عود کننده نداشته اید.

محل سردرد شما تغییر می کند .

سردرد شما شدیدتر می شود .

سردرد به دفعات بیشتری شما را گرفتار می کند.

سردرد شما الگوی خاصی ندارد و به نظر نمیآید عامل خاصی باعث تحریک آن شود.

سردرد باعث به هم خوردن نظم زندگی تان شده و چندین بار نتوانستید به سر کار بروید.

سردرد شما با علایم عصبی ، بی حسی ، گیجی ، تاری دید و از دست دادن حافظه همراه است.

سردرد شما همراه با دیگر مشکلات پزشکی و درد می باشد.

اگر شما این علایم را دارید به پزشکتان مراجعه کنید.

*  چشم راستتان را درهم بکشید و آزاد کنید. طرف راست صورتتان را آنقدر به هم فشار دهید ، مچاله کنید تا گوشهٔ لب تان بالا برود.

* چشم چپ تان را در هم بکشید و رها کنید.

* به شدت اخم کنید و سپس آزاد کنید، ابروها را به طرف پایین و سمت پل بینی بکشید.

* خمیازه عمیق بکشید و سپس دهان تان را ببندید . دهان تان را با پایین آوردن فکتان به آرامی باز کنید سپس به آرامی بندید.

* فکتان را باز کنید. به طرف چپ و راست حرکت دهید. دهان تان را به آرامی باز کنید و فک را از راست به چپ و سپس از چپ به راست بلغزانید .

* به بینی چروک بیندازید. بینی را بالا بکشید. مثل زمانی که بینی تان گرفته است.

* شکلک در بیاورید مثل زمانی که بچه بودید و نگران نباشید شکلی تان همانطور نمی ماند !

سردرد خوشهای خیلی زجرآور است.

متأسفانه سردردهای خوشهای تمایل زیادی به بازگشت دارند حتی بعد از دوره های طولانی فروکش . این سردردها حدود یک میلیون نفر را مبتلا کرده اند که ۹۰٪ مذکر هستند این سردرد درد شدیدی در ناحیه اطراف و زیر چشم به وجود می آورد.

حملات خوشه ای می تواند هفته ها و حتی ماه ها ادامه داشته باشد، علت آن ناشناخته است اما احتمالا دلایل هورمونی یا ژنتیکی دارد. هورمون مردانه تستوسترون یکی از احتمالات ممکن در ایجاد این نوع سردردهاست . در همین حال پزشکان عقیده دارند که مسا هنوز کاملاً نفهمیده ایم که چرا مردانی که زیاد سیگار می کشند دچار این سردردها می شوند. بنابراین سیگار را ترک کنید و یا لااقل آن را به شدت کاهش دهید. همچنین چارت نزنید زیرا ممکن است در هنگام بیداری از چرت ، دوباره دچار سردرد شوید .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *