Categories: بیماری ها

نارسایی کلیه‌ را جدی بگیرید!

نارسایی کلیه‌ را جدی بگیرید!

به گزارش از من بپرس آمارها می‌گویند ۳ تا ۱۰ درصد افرادی نارسایی کلیه دارند از بیماری‌شان بی خبرند.

 کراتین چیست؟

«عباس بصیری» جراح و متخصص بیماری‌های کلیه با اشاره به اینکه «نارسایی کلیه» موجب می‌شود سموم و مواد زائد دفع نشوند، گفت: بالا رفتن کراتین خون حاکی از آن است که کلیه شدیدا ضعیف شده است و قادر به انجام وظیفه طبیعی‌اش نیست.

دکتر بصیری افزود: با سوخت و ساز عضلات بدن ماده‌ای در بدن به نام کراتین ایجاد می‌شود که باید از طریق ادرار دفع شود. هنگامی که کلیه ضعیف می‌شود نمی‌تواند آن را از بدن دفع کند و در نتیجه مقدار کراتین در خون بالا می‌رود، درواقع از این وضعیت به عنوان کلیه نارسا یاد می‌شود.

وی تأکید کرد: زمانی که میزان کراتین در خون تا حد زیادی بالا برود کلیه از کار افتاده و میزان کراتین به عدد ۱۰ می‌رسد.  در این شرایط فرد بیمار نیاز به دیالیز شدن دارد.

نشانه‌های نارسایی کلیه

این متخصص کلیه بیان داشت: افرادی که مشکلات نارسایی کلیه دارند دچار بی حالی، کم اشتهایی، ضعف، سرگیجه و کم‌خونی می‌شوند و باید به پزشک مراجعه کنند و از آنها تست کیله گرفته شود. متأسفانه باید بگوییم ۳ تا ۱۰ کسانی که نارسایی کلیه دارند از بیماری شان بی‌خبرند.

بصیری گفت: هر درد پهلویی نشان از نارسایی کلیه نیست؛ اگر این درد در ۲ طرف باشد مربوط به کلیه نیست. اگر همراه با  سوزش، تکرر، سردرد، سرگیجه، خون ریزی، تهوع و استفراغ باشد مربوط به کلیه است.  همچنین درد در یک طرف پهلوها ممکن است مربوط به کلیه باشد. گاهی بد نشستن و نشست و برخواستن غیرمتعارف و ناجور می‌تواند نجر به چنین دردهایی مشابهی شود.

راه‌های محافظت از کلیه

دکتری بصیری اظهار داشت: کسانی که سابقه بیماری‌های کلیوی در آنها وجود دارد نسبت به دیگر افراد بیشتر در معرض این بیماری‌ها هستند. بطور مثال اگر در یک خانواده فرزندی برگشت ادرار از مثانه به کلیه داشته باشد امکان تخریب کلیه وجود دارد، طبیعی است که برادر و خواهران این فرد باید نسبت به این نسئله حساس باشند و هر شش ماه به پزشک مراجعه کنند و اقدام به سونوگرافی کنند.

بصیری در ادامه گفت: قند و فشار خون زمینه ساز جدی سرطان کلیه هستند. بنابراین افرادی که سابقه چنین بیماری‌هایی در خانواده دارند نسبت به کنترل آنها اقدام کنند تا از عوارض آنها در امان باشند.

وی در پایان اشاره کرد: از دیگر نشانه‌های سرطان کلیه درد در پهلو و خون‌ریزی اداری است که در صوت مشاهده این علائم به پزشک متخصص مراجعه کنید.

از من بپرس

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago