#


مگس‌های سفید آماده یورش به پایتخت در آغاز فصل گرما

7 می 2017 بدون نظر 935 بازدید

مگس‌های سفید آماده یورش به پایتخت در آغاز فصل گرما

مگسی که آفت جان مسئولان شده است

مگس‌های سفید آماده یورش به پایتخت در آغاز فصل گرما

به گزارش از من بپرس، چند سالی است که درختان پایتخت با موجودات ریزی به نام مگس سفید دست و پنجه نرم می‌کنند. با گرم شدن هوا و سبز شدن دوباره درختان، تهران شاهد هجوم مگس های سفید خواهد بود. این موجودات ناخوشایند که نام درست آنها «عسلک پنبه» است، علی رغم اینکه تهدیدی برای سلامتی انسانبه حساب نمی آیند. اما به درختان می چسبند و مزاحمت های فراوانی برای مردم ایجاد می کنند.

کارشناسان یکی از علل حضور این حشرات مزاحم در تهران را بارندگی‌های بهاری حدس می زنند.

رفتارهای اشتباه کشاورزان و استفاده از برخی سموم، از دیگر عواملی است. که باعث هجوم مگس‌های سفید در شهرها و رشد غیرعادی این مگس ها می‌شود. رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شواری شهر تهران در این باره می‌گوید: برخی رفتارهای غلط کشاورزان در مصرف سموم کشاورزی در استان‌های غربی باعث شده تا شاهد هجوم این مگس‌ها باشیم. از وزارت کشاورزی انتظار میرود، در این زمینه مدیریت‌‌ لازم را اعمال کند؛ تا سال‌های دیگر، این پدیده تکرار نشود.

حافظی ادامه داد: کارشناسان محیط زیست پیش‌بینی کرده بودند، تخم‌گذاری‌ پارسال مگس‌ها،‌ امسال به بار بنشیند. اما با بارش‌های فراوانی که هفته‌های گذشته داشتیم، هرچند احتمال پدیدار شدن مگس ها همچنان وجود دارد. شست و شوی درختان آلوده و استفاده از نوارهای چسبناک روی آنها، دو راهی بود. که شهرداری تهران، سال گذشته با انجام آنها تلاش داشت تا به مقابله با مگس ها بیاد. هرچند در این راه چندان موفق نبود.

 

شهرداری تهران؛ تلاش برای مهار مگس ها

یکی از راه های موثر که سال گذشته به خوبی جلوی هجوم این حشرات را گرفت، آب‌شویی درختان بود. کما اینکه اگر کار در مناطقی از تهران صورت نمی گرفت، شاهد سونامی شدیدتر مگس‌های سفید بودیم. حال باید دید، با توجه به تجربه سال گذشته، مسئولان چه میزان برای این اتفاق آمادگی لازم را پیدا کرده‌اند.

صفادشت در جنوب غربی تهران، یکی از مناطقی بود که این آفت در سال گذشته بیشترین تجمع را داشت. محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضاهای سبز شهر تهران در این باره گفت: سموم شیمیایی زیاد، باعث می شود تا حشرات شکارچی مگس سفید مانند زنبورهای شکارگر هم از بین بروند. این عامل سبب می ‌شود جمعیت مگس سفید افزایش پیدا کند.

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضاهای سبز شهر تهران ادامه داد: منطقه ۶ یکی دیگر از مناطقی است که این مگس دیده شده است. تنها روش مبارزه با این آفت، آبشویی درختان و برخورد مکانیکی است. به مناطق ابلاغ شده تا در اسرع وقت کارهای لازم را انجام دهند.

با همه این اقدامات نه چندان چاره جویانه‌ای که سال گذشته توسط شهرداری تهران انجام شد و موفقیت‌آمیز نبود. شهرداری به شهروندان قول داد که با بارشهای پائیزی و زمستانی سردشد هوا و این آفتها از بین برود. و اینکه جای هیچ گونه نگرانی برای شهروندان وجود ندارد.

افزایش گرما در تکثیر بیش از  پیش مگس سفید موثر است. حتی گفته می شود اگر هوا بیش از حد گرم شود، این نوع حشره تا ۱۵ سال تکثیر می یابند. در مقابل با کاهش دما تا ۱۰ درجه سانتیگراد بالای صفر، تکثیر این حشرات کنترل می‌شود. در حالیکه سال گذشته تا پایان فصل گرما تعداد این حشرات همچنان رو به افزایش بود. این اتفاق به دلیل درجه حرارت بالا و خشکسالی و در نتیجه تضعیف گیاهان بود.

 

محیط زیست: مسئولیت مگس‌سفید با ‌ما نیست 

سال ۹۵ مگس سفید مشکلات زیادی برای مردم تهران ایجاد کرد. مجلس شورای اسلامی معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست را  برای پاسخگویی به مجلس احضار کرد. ابتکار نیز تمام قصورات را به گردن شهرداری تهران انداخت و گفت که این موضوع به ما ربطی ندارد.

کهرم مشاوره  سازمان محیط زیست در باره پسخگویی ابتکار به مجلس اظهار داشت:  پدیده‌های شهری و موضوعاتی از قبیل مگس سفید کمتر به محیط زیست مربوط است. احضار ابتکار به دلیل مسئولیت وی در این زمینه نیست.

وی که شهرداری تهران را مقصر می دانست. همچنین اکنون شهرداری مدیریت رودخانه، دریاچه و آسفالت را برعهده دارد، افزود: احضار خانم ابتکار به مجلس به دلیل خصوصیاتی از جمله انتقاد‌پذیری وی است. همچنین باید بگویم وی دکتری ایمنولوژی داشته و می‌تواند در این زمینه پاسخ‌های خوبی دهد.

 

 

ابتکار:کارهای مهم‌تر از مگس سفید داریم 

ابتکار بعد از احضار مجلس برای پاسخگوی درمورد مگس سفید در جمع خبرنگاران گفت:  سازمان آفات نباتی متولی این موضوع است. ما سازمان حفاظت محیط زیست هستیم و تکلیف ما روشن است. وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت سازمان آفات نباتی را به عهده دارد.

رئیس سازمان محیط ریست درباره اینکه آیا مسئولیت مگس‌های سفید با وزارت بهداشت است ،گفت: اظهار نظر نمی‌کنم و اطلاعی ندارم. سازمان دفع آفات نباتی مسئول اصلی رسیدگی به این موضوع است. این آفاتی است برای درختان. ما که وزارتخانه و سازمانهایی داریم که تخصصش این کار است. این موضوع هیچ ربطی به سازمان محیط زیست ندارد چرا که متولی اصلی سازمان دفع آفات نباتی است. وزارت کشاورزی در ارتباط با این گونه آفات که برای درختان ما پیش می‌آیند مسئولیت دارند.

در این میان هیچ نهاد و سازمانی مسئولیت کنترل مگس‌های سفید را  بر عهده نمی گیرد. آنچه که مسلم است، امسال نیز خبرهای مربوط به این موضوع تیتر اول خبرهای زیست محیطی خواهد بود. گرمای زود هنگام و بارشهای کمی که صورت گرفته است پیش بینی این موضوع را مسجل تر می کند.

انتهای پیام./

برچسب ها برچسب‌ها:
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *