#


مواد موجود در غذاها

مواد موجود در غذا
5 فوریه 2017 بدون نظر 939 بازدید

مواد موجود در غذاها

مواد موجود در غذاها

غذاهائی که ما مصرف می­کنیم حاوی پرو تئین­ها، کربوهیدرات­ها، چربی­ها، آب، املاح و ویتامین­هاست. این مواد ضروری باید به میزان لازم در غذای روزانه قرار گیرند.

پروتئین­ها، کربوهیدرات­ها و چربی­ها افزون بر خواصی که دارند، انرژی نیز تولید می­کنند و به­همین دلیل باید با دقت بیشتری محاسبه شوند.

پروتئین

پروتئین در شیر، تخم­مرغ و انواع گوشتها به­مقدار زیاد موجود است. بدن ما به حدود ۴۰ تا ۸۰ گرم پروتئین در روز احتیاج دارد که تقریبا ۸ تا ۱۰ درصد موادی است که بدن دریافت می­کند. پروتئین اضافی به شکل چربی در بدن ذخیره می­شود.

پروتئین­های گیاهی

حبوبات، سویا و غلات از منابع خوب پروتئین­های گیاهی هستند. حبوبات بیش از غلات پروتئین دارند. گردو، فندق، بادام­زمینی و بادام نیز پروتئین دارند، اما به­دلیل داشتن چربی باید مصرف آنها را محدود کرد.

کربوهیدرات

نشاسته و قند از کربوهیدرات­های مهمی هستند که در غذای روزانۀ ما (ودرنتیجه اضافه وزن ما) نقش مؤثری دارند. با کاهش این مواد می­توانیم وزن خود را پائین آوریم و در حد مطلوب نگهداریم.

کربوهیدرات موجود در سبزیها و میوه­ها برای بدن ضروری است و باید در برنامۀ غذائی مورد توجه قرار گیرد.

چربی

چربی تقریبا دو برابر قند انرژی تولید می­کند. پس اگر بخواهیم از ذخیرۀ چربی بدن بکاهیم و یا چیزی به آن بییفزائیم باید از میزان چربی تاحدی که می­توانیم کم کنیم.

البته حذف کامل چربی نه مقدور است و نه صحیح، زیرا بدن به مقداری چربی نیاز دارد. چربیها افزون­بر تولید انرژی، در جذب ویتامین A مؤثرند و نیز بعضی از اسیدهای چرب ضروری که بافتهای بدن قادر به ساخت آنان نیست از طریق غذا باید در اختیار بدن قرار گیرند.

ماهی، حبوبات، سویا و روغنهای گیاهی چون روغن­ آفتاب­گردان، ذرت، و کنجد می­توانند این نوع چربی مورد نیاز بدن را به آن برسانند.

شکلات، کره، شیرچرب، روغن نارگیل و گوشتهای گوسفند، گوساله، گاو و خوک دارای چربی اشباع شده است و مصرف زیاد آنها عوارضی چون فشارخون و ناراحتی­های قلبی پدید می­آورد.

ارزش سبوس

سبوس گندم و پوست برنج و نیز پوست میوه­ها و سبزیها به سلامت دستگاه گوارش کمک می­کند. اگر می­خواهید سالم و خوش­رفتار بمانید نان گرم کامل مصرف کنید و پوست میوه­ها و سبزیها را نیز بخورید.

ویتامین­ها و املاح

اگر رژیم درست و حساب شده­ای داشته باشید نیازی به ویتامین­ها و املاح به­صورت دارو ندارید، اما اگر رژیم غذائی شما بسیار محدود است و یا در شرایطی هستید که پزشک توصیه می­کند بهتر است از نوعی استفاده کنید که مقدار بیشتری اسید فولیک داشته باشید.

بهترین مطالب آموزشی و اخبار حوزه بهداشت ، سلامت و پزشکی را با ما دنبال کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *