#


با مضرات و خواص درمانی کلم بیشتر آشنا شوید

خواص درمانی کلم
2 اکتبر 2017 بدون نظر 4227 بازدید

با مضرات و خواص درمانی کلم بیشتر آشنا شوید

با خواص درمانی و مضرات کلم بیشتر آشنا شوید

کلم سرشار از ویتامین های آ، ب، ث، بوده دارای ارزش غذایی زیادی می باشد. کلم چون دارای ارسنیک می باشد، اشتها آور و نیروی جوانی میبخشد، رنگ رخسار را باز و قشنگ کرده آدمی را فربه می کند به بدن های ضعیف مخصوصا کسانی که دچار سل و اختلالات رشد شده اند، نیرو و قوت میدهد.

در بعضی از نواحی کوهستانی و دهات فرانسه اشخاصی را دیده اند که دچار فقر غذایی می باشند ولی چون زیاد کلم میخورند، قوت و چالاکی عجیبی دارند، و همیشه سالم هستند. این تجربه درباره روسها هم صدق میکند، زیرا غذای آنها کلم خام یا سوپ کلم میباشد. تاریخ به ما می آموزد که رومیان قدیم از قوت و نیرومندی و تندرستی کاملی به علت مصرف کلم در اغذیه خود برخوردار بودند.

خواص سوپ کلم

 برای سینه مفید است. مصرف کلم به دستگاه بدن آهک و گوگرد، املاح پتاسیک که اعمال روده ها را تقویت میکند و آنها را ضد عفونی کرده، سپس به واسطه طبیعت سلولزی خود آنها را به انقباض وامی دارد. به واسطه گوگردی که دارد بر ضد ترشحات چربی زیاد پوست که منجر به ریزش مو می شود مبارزه می کند و معمولا این بیماری در اثر فعالیت غیر منظم غده های ترشح چربی به وجود می آید و گاهی پوست و موی سر و ریش را مورد حمله و ابتلا قرار میدهد و علت اگزما می شود که می تواند صورت را هم فراگیرد.

سوپ کلم

سوپ کلم

کلم از لحاظ چربی فقیر است، برای آن که قدرت کالری آن را زیاد کنید، باید آن را با چربی و گوشت های چرب مصرف کنید. کلم دیر هضم است، به همین علت برای اشخاصی که مبتلا به اختلال کبدی میباشند، مناسب نیست.

اغلب در موقع پختن اگر مقداری به اندازه دو انگشت جوش شیرین به آب آن بزنید، بیشتر آن را قابل هضم میسازد. بعضی اشخاص طعم و مزه تند و گس آن را دوست ندارند و تحمل نمیکنند. این اشخاص می توانند طعم و مزه تند و گس کلم را در موقع پختن با گذاشتن کیسه ای خرده نان خشک سازند.

 سوپ کلم بسیار مغذی است و مستی را برطرف میکند. برای سینه فوق العاده مفید است. به همین جهت بسیاری از آواز خوانها قبل از ورود به صحنه نمایش یک زرده تخم مرغ را در سوپ بی نمک کلم مصرف می کنند. برای رفع چربی شیر بچه ها باید صبح و عصر یک فنجان جوشانده برگ کلم در شیر به آنها داد. آب برگهای کلم کرم کش است و بچه ها آن را دوست دارند. ۲۰ تا ۳۰ گرم از آب برگ کلم را به بچه ها بدهید، هر کرمی که در روده ها داشته باشند دفع میکند.

اگر آب برگهای کلم قرمز را بگیرید و با دو برابر وزن آن با شکر بزند، شربت مفید و عالی برای سینه تهیه خواهد شد. اگر این شربت را با دو برابر آب تو سرخ مخلوط و اضافه کنند، در رژیم لاغری موثر و به همین جهت است که بعضی از پزشکان رژیم غذایی در مورد لاغری، مصرف کلم قرمز را توصیه می کنند.

 برگهای سفت و خارجی کلم را که معمولا مصرف نمیکنند دارای خواص بی شماری است و در مورد سردردهای نیمه سر «میگرن» دردهای رماتیسمی، نقرس، سیاتیک، دل درد، برنشیت شدید، یا رگ به رگ شدن گردن، فلج اعضا و انسداد غده ها استعمال می شود.

برای مصرف آن باید برگهای کلفت و روی آن را با کمک یک بطری یا یک نورد صاف کرده، کمی در آتش گذاشت تا بپزد، بعد آن را روی عضوی که درد میکند گذاشت و با پارچه پشمی بست و هر روز باید دو یا سه بار تجدید کرد. در مورد مننژیت قبل از این که پزشک برسد باید صورت خود را از برگهای کلام که در آتش کمی پخته شده باشد بپوشانید. در سینه پهلو باید برگهای سفت خارجی کلم یا تره فرنگی را خرد کرد و پخت و یک لیوان سرکه به آن اضافه کرد و تا گرم است روی سینه پهلو گذاشت.

وقتی اعصاب صورت درد گرفت، باید برگهای آن را با شیر پخت و آن را به صورت ضماد روی قسمتی که درد میکند گذاشت. زخمهای متورم را میتوان با برگ کلم پانسمان کرد، ولی در این مورد باید توجه کافی نمود که برگ آلوده نباشد و پس این که پاک شسته شد، چند دقیقه در آب بور که (محلول اسید بوریک) انداخت تا به کلی ضد عفونی شود.

همچنین آن را در مورد سوختگی و نیش زدگی حشرات به کاربرد و باید هر روز یک یا دو بار آن را تجدید کرد. آب جوشانده برگهای کلم را میتوان برای شستشوی زخمهای شدید به کار برد. همه این خواص درمانی را انواع کلم دارد و کلم قرمز بیشتر خواص دارد. برای رفع اختلالات ریوی و گرفتگی صدا، جوشانده پنج تا شش برگ کلم قرمز در یک لیتر آب توصیه میشود.

کلم سرشار از ویتامینهای آ، ب، ث، پ، می باشد، دارای املاح گوگرد و کلسیم و پتاسیم و منیزیم بوده، کمی هم ارسنیک دارد. به همین علت به رشد عمومی کمک میکند و برای مسلولین و اشخاص ضعیف البنیه مفید میباشد. به علت داشتن کلسیم و گوگرد برای مو و ناخنها سود فراوان دارد و سنگهای کلیه و مثانه را از بین میبرد.

برگهای کلم به علت داشتن ویتامین (ب) از بیماری پلاگر جلوگیری میکند. به علت داشتن کمی ارسنیک مقوی اعصاب بوده رعشه را از بین میبرد و از ابتلا به مرض جذام پیشگیری می نماید، کلم مقوی بینایی و کمی خواب آور است. صدا را باز میکند. برگهای کلم چنانچه خام خورده شود، ورم طحال را معالجه میکند.

در کلم سنگ آنزیمی وجود دارد که برای ورم روده مفید است. این آنزیم در تمام هویجها یعنی ساقه های زیر زمینی خوراکی مثل زردک، سیب زمینی و شلغم وجود دارد، ولی مقدار آن در سیب زمینی اسلامبولی و کلم سنگ زیادتر است. آب این ساقه های زیر زمینی را بگیرید و بنوشید و از منافع سرشار آنها استفاده کنید.

شربت کلم قرمز، برای سینه و ضماد آن ضد نقرس و رماتیسم است. تنتور کلم قرمز در آزمایشگاه معرف ترشی و قلیایی است. اخیرا در بازار ایران چند نوع کلم که به صورت کاهو در آمده است پیدا شده و برای مصرف سالاد فروخته می شود. خوردن کلم با گوشت و چربی مثل (یخنی قنبیط) که از غذاهای مخصوص اهالی شهر قم است و تازه در ایران معمول شده است. کمی ملین بوده، پیشاب را زیاد میکند.

خواص درمانی کلم

خواص درمانی کلم

مضرات کلم

 زیاده روی در خوردن کلم باعث دیدن خوابهای پریشان و تولید نفخ و درد پهلو و بالاخره غلیظ شدن خون و بالا رفتن فشار است. هیچ گاه به خاطر سودی که دارد نباید در مصرف آن افراط نمایند، کسانی که سابقه مالیخولیا، سرطان، داء الفیل، واریس و بواسیر دارند باید از خانواده کلم پرهیز نمایند.

به طور کلی کلم برای کسانی که مزاجی گرم دارند خوب نیست و برعکس صاحبان مزاج سرد و پیران سالخورده که احتیاج به گرم کردن بدن دارند، از خودن کلم سود بسیار خواهند برد و این دسته می توانند خردل و سیر هم به کلم بزنند، و از ابتلا به اگزما جلوگیری مینماید.

محصول تابستانی کلم دیرهضم است. آب برگهای و ساقه و تخم کلم کرم کش است. اگر بچه های شما مبتلا به کرم معده هستند، ۲۰ تا ۳۰ گرم برگ کلم را آب گرفته، به آنها بدهید.

مبارزه با چاقی

برای این که با چاقی مبارزه کنید، آب نوع قرمز و بنفش کلمها ضد چاقی است. برای رفع اختلالات ریوی پنج تا شش گرم برگ قرمز را کوبیده در نیم لیتر آب جوشانده میل نمایید. ضماد برگهای کلم با آرد جو برای از بین بردن اورام سرد و گرم و باد سرخ و سرطان و با سرکه جهت برص و اگزما با سفیده تخم مرغ، جهت سوختگی مجرب است. سوخته کلم برای منع روییدن مو توصیه شده است و با پیه خوک جهت خنازیر و جراحات سخت و با سفیده تخم مرغ جهت رفع سوختگی نافع است.

 تخم کلم کشنده کرم معده و مالیدن آن برطرف کننده کک مک بوده، مقدار خوراک آن تا ده گرم است. اگر مبتلا به نفخ معده هستید و داروها و غذاهای دیگر آن را برطرف نکرده اند به سراغ کلم بیایید و از آب پخته آن استفاده کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *