#


فسفر و اثراتی که می تواند بر بدن داشته باشد

فسفر
14 آگوست 2017 بدون نظر 1031 بازدید

فسفر و اثراتی که می تواند بر بدن داشته باشد

فسفر و اثراتی که می تواند بر بدن داشته باشد

فسفر عنصر شیمیایی که در نباتات و حیوانات در اجسام آلی و استخوان حیوانات وجود دارد. رنگشان زرد روشن، خالص آن در طبیعت نیست، در مجاورت هوا مشتعل میگردد و به این جهت آن را در آب نگاه می دارند. هنگام شب مانند چراغ می درخشد. فسفر یک فلز از عناصر ضروری بدن انسان است.

با این که بیشتر از سایر فلزات معدنی در بدن پخش شده است، جزو مکمل نسوج و استخوانهاست. معذالک تاکنون غذاشناسان نتوانسته اند علائم کمبود و گرسنگی آن را در بدن انسان کشف کنند، ولی همین قدر میدانند که وجود فسفر برای نسوج استخوانها و مغز و اعصاب انسان لازم و ضروری است، ولی کمبود فسفر تولید چه امراضی می نماید. تاکنون کشف نشده است.

حتی در جنوب ایران و سواحل خلیج فارسی و امارات خلیج فارسی که خاک از نظر فسفر فقیر است، گرسنگی فسفری شناخته نشده و کسی نمیداند مضرات این نوع گرسنگی نامرئی چیست؟ در آزمایشگاه اگر یک قطعه استخوان را گرفته فسفر آن را بگیریم، غضروفی می شود و نخوردن فسفر این ضایعه را نشان نمیدهد و تنها اثری که از کمبود فسفر تاکنون شناخته شده است، کمی جمعیت است و به خوبی همه میدانند که هر جا فسفر زیاد است، جمعیت هم زیادتر است و در جاهایی که خاک آنها فاقد فسفر میباشد، احشام نیز پرورش پیدا نمیکنند.

آبهایی که مقدار فسفر در آنها کم است، ماهی زیاد ندارند و اگر هم دارند آن گونه که در آبهای پر از فسفر است پرورش یافته ماهیهای قزل آلا که در آبهای جاجرود پرورش مییابد، به مراتب زیادتر و درشت تر از برادرانشان که از آب رودخانه کرج استفاده میکنند هستند، و این به علت فراوانی فسفر در رودخانه جاجرود است.

در مناطق استوایی که احشام دچار گرسنگی فسفری هستند، همگی ضعیف بوده رشد آنها متوقف شده، بدشکلی اسکلت دارند. کمبود فسفر در حیوانات علفخوار سبب میشود که آنها خوی درندگی پیدا کرده، استخوان حیوانات مرده را بجوند. در مکه بزها به خوردن کاغذ و جویدن استخوان یونجه، گل لادن، جو، نخود تازه، ذرت ،مغز پسته، گندم، جوانه گندم، انگور، مخصوصاً غوره، سیر،  لوبیای تازه، عدس، کلم، اسفناج، مارچوبه، پیاز، کاهو، هویج، سیم . کلم، تره فرنگی، گوجه، آلو، توت فرنگی، تمشک، گوجه فرنگی، کاسنی، ارتیشو، گردو و فندق پیدا می شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *