فرو رفتن ناخن در گوشت ؛علائم و توصیه هایی برای درمان آن

زمانی که ناخنی در گوشت فرو می رود

پویا در انگشت شست پایش احساس  دردی کرد . او متوجه شد که انگشتش کمی قرمز  و باد کرده است . برایش خیلی عجیب بود . چرا که پایش به جایی برخورد نکرده بود. بعد از مدتی مایع سفید رنگی از کنار ناخن پایش بیرون زد.  تا جایی که نمی توانست راحت راه برود. تا جایی که دردش به حدی شدید شد که مجبور شد به پزشک مراجعه نماید.

جالب توجه اینکه او موقع گرفتن ناخن دچار این اشتباه شد که ناخنش را ازته گرفته بود . کاری که خیلی ها مرتکب آن می شوند و باعث فرو رفتن ناخن در گوشت می شود.

سوال این جاست که مگر همه ناخن ها  داخل گوشت نیستند؟

چرا ، ولی وقتی این پدیده ایجاد می شود، یکی از گوشه های ناخن موقع رشد وارد پوست نرم اطراف آن می شود. و با وارد شدن باکتری در این ناحیه پا، موجب ایجاد سوزش و عفونت می گردد.

فرو رفتن ناخن در گوشت

پویا از خود پرسید که چرا این اتفاق برای ناخن پای من افتاد؟

ناخن ممکن است خیلی سریع در گوشت  فرو رود. و علت اصلی آن بد کوتاه کردن ناخن می باشد. ناخن هایی که خیلی از ته گرفته شوند، باعث می شود که پوست دور ناخن اطراف آن را بپوشاند و باعث شود که دوباره به زیر پوست رفته و رشد کنند.

اگر به جای گرفتن ناخن با ناخن گیر، کنده شوند، احتمال فرو رفتن ناخن داخل گوشت زیاد می باشد. چرا که گوشه های آن شکل درستی ندارند. اگر ناخن ها گرد گرفته شوند نیز بیشتر داخل گوشت فرو می روند .

دلایل دیگری برای فرو رفتن ناخن در گوشت :

یکی از این دلایل پوشیدن کفش  نامناسب و ناموزون می باشد. اگر کفش استاندارد پایتان نبود آن را نپوشید، چرا که کوچک بودن کفش به انگشت پای تان فشار آورده و باعث فرو رفتن ناخن در گوشت می شود. همچنین کوچک و تنگ بودن کفش نیز به انگشت دوطرف فشار آورده و موجب فرو رفتن ناخن داخل گوشت شود .

شاید به ذهنتان برسد که فرو رفتن ناخن در گوشت به دلیل افتادن یک چیز سنگین مثل توپ بستکبال ایجاد شود. اما آسیب رسیدن به پا که باعث افتادن ناخن شود هم می تواند ایجاد فرو رفتگی ناخن در گوشت شود . چرا که احتمال فرو رفتن یک ناخن جدید در گوشت بیشتر می باشد.  دلیل دیگر فرو رفتن ناخن در گوشت فعالیت های تکراری پا می باشد مثل شوت زدن با توپ فوتبال .

آیا فرو رفتن ناخن در گوشت بوی بد ایجاد می کند؟

فرو رفتن ناخن در گوشت علائم مختلفی دارد.

مثل احساس درد در انگشتان

ورم کردن اطراف ناخنی که به گوشت چسبیده می باشد

بیرون آمدن ترشحات زرد

و دلیل دیگرش ایجاد بوی بد  می باشد.

البته درد  در انگشت پا نشانه خوبی است که متوجه شویم انگشت ما دچار مشکل شده است.

پیشگیری و مراقبت از پاها :

اگر متوجه شدید که  ناخن پای تان در گوشت انگشت تان فرو رفته می توانید  بدون مراجعه به پزشک آن را درمان کرده و از ایجاد عفونت در پا جلوگیری نمایید. وقتی احساس دردی در انگشت پای تان شدید، و متوجه شدید که ناخن تان کم کم به طرف گوشت در حال رشد است برای تسکن درد و جلوگیری از بروز هرگونه عفونت در آن ناحیه ، باید اقداماتی را انجام دهید.  تلاش کنید پای آسیب دیده تان را دو تا سه بار در روز به مدت  ۲۰  دقیقه در آب و نمک فرو برده تا حدودی از درد و ناراحتی پای تان کم شود.

برای اینکه از رفتن ناخن به طرف گوشت جلوگیری شود، با گذاشتن یک تکه پنبه خشک  زیر همان  گوشه ناخن ، کمی از فشار آن بکاهید. همچنین از کرم های آنتی بیوتیک  می توانید  روی قسمت آسیب دیده ناخن تان استفاده نمائید.  این کار از عفونت آن ناحیه  جلوگیری می کند.

توجه داشته باشید اگر با انجام همه تلاش های گفته شده همچنان در پایتان تسکن نیافت یا بدتر شد، توصیه می شود حتماً  به پزشک مراجعه نمایید.

فرو رفتن ناخن در گوشت

حالا این سوال پیش می آید چرا به دکتر مراجعه کنیم؟

فرو رفتن ناخن در گوشت شاید  برای شما مسئله ساده و پیش پا افتاده ای  باشد، و برای رفتن به دکتر سهل انگاری نمائید.  ولی تأکید می گردد که اگر پای تان عفونت کند ممکن است این مشکل حاد شده و به یک مشکل بسیار جدی تبدیل شود  و نیاز به مراقبتهای پزشکی داشته درمان طولانی را بطلبد.

اگر شما در ناحیه ناخن پای تان دچار عفونت و بوی بد و متعفن  و خارج شدن ترشح شدید، حتماً پزشک داخلی تان را در جریان امر قرار دهید تا شما را به یک متخصص  معرفی کند. متخصص تشخیص  می دهد که  چه کارهایی برای مشکل تان باید انجام دهد. در بعضی از این جراحی ها پزشک متخصص  برای بیرون آوردن عفونت و چرک ها مجبور به برداشتن گوشه ناخن می شود.  برای چنین جراحی های بی حسی موضعی انجام می دهند و شما را بیهوش نخواهند کرد.

بعد از این اقدامات اگر ناخن دوباره داخل گوشت فرو رفت ، باید اقدامات جدی تری صورت پذیرد. در بعضی حالات مجبور به برداشتن بزرگ تری از ناخن و با حتی کل آن می شوند. تصمیم کار با متخصص امر می باشد که چه اقداماتی انجام پذیرد. توصیه های پزشک معالج را جدی بگیرید و همه دستورات پزشک را انجام دهید.

چرا که مراقبت بعد از جراحی از خود جراحی مهم تر است . تا بتوان از عفونت دوباره پیشگیری نمائید.

پیشگیری بهتر از درمان است .

می توانید با  اقدامات پیشگیرانه از فرو رفتن ناخن در گوشت پای تان جلوگیری نمائید.

– از انداختن چیزهای سنگین روی پا به پرهیزید.

– صاف کوتاه کردن ناخن ها

– ناخن ها را از ته کوتاه نکنید

– از اندازه بودن کفش هایتان هم از نظر طولی و هم عرضی مطمئن شوید.

از من بپرس 2

Recent Posts

برنامه غذایی بدنسازی

برنامه غذایی بدنسازی بدنسازی ورزشی است که بر ساخت عضلات بدن از طریق وزنه زدن…

5 سال ago

عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی

آگاهی از عوامل زمینه ساز بیماریهای قلبی برای زنان بسیار اهمیت دارد، زیرا با درک…

5 سال ago

بیماری های عفونی و درمان های آن

هر روزه تعداد کثیری از موجودات زنده، که برای بقاء در محیط به رقابت مشغولند،…

5 سال ago

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی (که در مورد آنها مفصل بحث شد) جزو عفونت های شایع هستند…

5 سال ago

سل و پیشگیری از آن

سل (TB) بیماری عفونی ای است که معمولا ریه ها را مورد حمله قرار می…

5 سال ago

با بیماری های قلبی و عروق آشنا شوید

سرطان پستان در رأس بیماری هایی قرار دارد که زنان از آن وحشت دارند، اما…

5 سال ago