#


فراموشی؛ روش آسان برای دستیابی به حافظه بهتر

فراموشی
31 اکتبر 2017 بدون نظر 1267 بازدید

فراموشی؛ روش آسان برای دستیابی به حافظه بهتر

فراموشی؛ روش آسان برای دستیابی به حافظه بهتر

آیا شما در به یاد آوردن اسم ها، شماره تلفن ها و تاریخ های مهم، مشکل دارید؟ آیا . مرتباً جای پارک ماشین تان را فراموش می کنید؟ آیا هنگامی که به تعطیلات می روید، مجبورید در وسط راه برگردید تا مطمئن شوید در خانه را کاملاً بسته اید؟ آیا در املای واژه ها مشکل دارید؟ اگر جواب شما به اغلب این سؤال ها مثبت است در اینجا خبرهای  خوبی برای شما داریم . فراموشی درمان پذیر است. ما با چند متخصص حافظه حرفهای و  تعدادی از افرادی که موقعیت شغلی شان داشتن حافظهٔ قوی را ایجاب می کند مشورت کرده ایم. با وسایل ساده ای اکثر مردم قادر به دستیابی به این حافظه قوی میباشند.

چه وسایلی؟ خوشحالیم که سوال کردید.

به یاد آوردن را به صورت دوباره فکر کردن تلقی کنید. فرض کنید که شما در یک مسابقه تلویزیونی شرکت کردهاید و در آستانه بردن جایزه مسافرت به دور دنیا هستند، آنچه که باید جواب بدهید به یاد آوردن جنگی است که در آن ناپلئون شکست خورده است. شما جواب را می دانید و نوک زبان تان است. چگونه می توانید آن را به یاد آورید؟ رایین وست «استاد روانشناسی دانشگاه فلوریدا» می گوید: سعی کنید هر آنچه ممکن است از دانستنی های مربوط به آن موضوع، به یاد آورید.

فراموشی

عکس بگیرید .

شما میتوانید نگاه دقیقی به کلیدهایی که روی میز گذاشته اید بکنید، دستتان را بلند کنید و روی چشم بگذارید و ادای یک دوربین را در بیاورید و دکمه را فشار دهید. این روش را جوان منیگر در کتابش آورده است.

با خودتان صحبت کنید .

پیش بروید و خجالت نکشید. اگر ماشین را در انتهای محوطه پارکینگ ، زیر یک درخت بلوط بزرگ پارک کردید، پیش بروید و بگویید من ماشینم را در انتهای محوطه پارکینگ ، زیر درخت بلوط پارک کردهام . این را بلند بلند بگویید. این یک روش دیگر برای تقویت حافظه است.

یک روبان زرد به دور درخت بلوط قدیمی ببندید.

آیا می ترسید که به یاد بیاورید ماشین را زیر درخت بلوط پارک کردهاید، اما فراموش کنید که کدام درخت بلوط !؟ پس از نشانه های فیزیکی استفاده کنید. آنها در یادآوری خیلی کارآمد هستند. روبان زرد دور درخت بلوط مثل باند دور مچ تان برای یادآوری خرید کالا ، یا بستن ساعت مچی بر روی دست راست برای یادآوری تولد دوستتان و یا هر چیزی که شما فکر می کنید، مفید است .

لیست بندی کنید .

آنچه را که باید به یاد داشته باشید، روی کاغذ بنویسید. حافظه کوتاه مدت ما ، دارای ظرفیت محدودی است. با لیست کردن، نه تنها مطمئن می شوید که آنچه را نوشتید به یاد می آورید ، بلکه می توانید حافظهٔ مغز تان را برای موضوعات مهم تر نگه دارید.

فراموشی

دسته بندی کنید.

هنگامی که قلم و کاغذ در دسترس نیست ، شما مجبورید اطلاعات را در مغز لیست بندی کنید ، اما این کار را به صورت اتفاقی انجام ندهید. مثلاً شما بیست نوع جنس نیاز دارید و شاید هر بیست قلم را نتوانید به یاد بیاورید مگر اینکه آنها را به طور منطقی دسته بندی کنید. فکر کنید: پنج سبزی، چهار تا کالای کاغذی و سه تا میوه و غیره.

یک داستان احمقانه بسازید.

اگر باید چندین موضوع را به خاطر بسپارید و می ترسید که فراموش کنید، مشکلی نیست؛ فقط یک داستان بسازید که این کلمات را در ذهن داشته باشید. شما در راه رفتن به مغازه هستید و میخواهید گوشت ، شیر و نان بخرید، برای خودتان این داستان را از : می سازید. . یک گوسفند در گندمزار، شیر می خورد.

برای یادآوری اسامی، به چهره ها دقت کنید.

دکتر اسکو گین میگوید: شاید سخت ترین چیزی که ما در به یاد آوردن آن مشکل داریم، اسامی افرادی است که اخیراً با آنها برخورد کردهایم. قلق این کار این است که : در فکرتان رابطه ای را بین اسم شخصی و صورتش حک کنید. از این بهتر ، یک خصوصیت ویژه را در چهره شخص پیدا کنید و روی آن تمرکز کنید.

حدود تفکراتتان را مشخص کنید.

بسیاری از دانشجویان دانشگاه از ماژیک فسفری ، صورتی ، زرد و یا سبز استفاده می کنند. اما شما برای مشخص کردن حدود فکرتان به ماژیک نیاز ندارید . این کار را ذهنی انجام دهید. آنچه که مهم است و آنچه که مهم نیست را جدا انتخاب کنید. در این صورت احتمال اینکه آنچه را خواندید فراموش کنید، بسیار کم است.

مطالعه کنید ، مطالعه کنید و مطالعه کنید .

اگر مشکل شما فراموشی واژه هاست ، شاید به این علت است که آنها را به اندازه کافی به کار نمی برید. مثلاً مترجم سازمان ملل باید واژههای زیادی را در گنجینه لغات حافظه خود ذخیره کند و آنها را هر زمان که لازم است، آماده استفاده کند. در زبان انگلیسی به تنهایی حدوددویست هزار کلمه وجود دارد. اگرچه ما در گفتگوهای روزانه کمتر از پنج هزار تای آنها را به کار می بریم؛ بنابراین اگر به نظر میرسد که نمی توانید . کلمه مناسب را پیدا کنید، گنجینه لغات شما کمی کهنه و پوسیده شده است.

فراموشی

راه حل؟ تا آنجا که می توانید بخوانید.

هشدار پزشکی

این علایم را به خاطر بسپارید .

دکتر استانکی بارنت میگوید: اغلب برجستگی های پوستی ، سرطان نیستند و اغلب خطاهای حافظه ای هم آلزایمر نمی باشند. اما مردم مخصوصاً وقتی که پیر می شوند، برخود سخت می گیرند. چه زمانی فراموشی تان آنقدر جدی است که باید به پزشک مراجعه کنید؟

*آیا تماستان را با واقعیت از دست داده اید؟ یک وقت ، تاریخ روز جاری را فراموش می کنید و یک وقت دیگر سال را از یاد می برید. اگر نمیتوانید به یاد آورید که الان غروب است یا صبح و یا نام همسرتان را از یاد برده اید و یا اسم شخصی که چند لحظه پیش ملاقات کردهاید ، باید با پزشک مشورت کنید .

* آیا ناراحتید ؟ اگر نسبت به فراموشی حافظه خود، اضطراب دارید، انتظار و درد نکشید و به پزشک مراجعه کنید.

* آیا مسئولیت های روزانه خود را به خوبی انجام می دهید ؟ اگر فراموشی روی شغل یا نقش تان به عنوان والدین یا مادربزرگ ، پدربزرگ و یا هر فعالیت روزانه اثر گذاشته است ، شاید به کمک نیاز داشته باشید.

*  و جدا از موارد بالا دکتر بارنت میگوید: دانستن اینکه حافظهٔ شما کامل نیست، بسیار خوب است بعضی از فراموشی ها جزء زندگی است.

خود را آزمایش کنید.

دکتر پرسلی می گوید: مردم معمولا نمیدانند که حافظه شان چقدر قوی یا ضعیف است. خیلی وقتها اتفاق افتاده که شخصی فکر می کند چیزی را به خاطر خواهد آورد ولی نمیتواند. شما احتمالاً در امتحان با این حالت برخورد کردهاید. روشی را که باید اتخاذ کنید تا دیگر با این مشکل روبرو نشوید تست کردن خود قبل از امتحان است. یک امتحان آزمایشی به شما نشان خواهد داد که می توانید موضوعی را به خاطر بیاورید یا خیر.

آرامش خود را حفظ کنید.

استرس و اضطراب می تواند عملکرد حافظه را خراب کند. شما برای رمزبندی اطلاعات به هوشیاری نیاز دارید و گرنه اضطراب آن را از بین می برد.

اگر شخصی فراموش کاری هستید. شاید مغزتان به یک استراحت احتیاج داشته باشد. پاتریشیا سز «مدرس مدرسه بینالمللی زبان در نیویورک» علت موفقیت یادگیری زبان های خارجی را توسط شاگردانش عمدتاً محیط بدون تهدید با رنگهای آرامش دهنده و بدون هیچ امتحان و نمره میداند.

فراموشی

کمد داروی خود را کنترل کنید .

استانلی بارنت «مدير نورو سايکولوژی و استاد بخش روانشناسی دانشگاه میشیگیان » می گوید : چندین مورد می تواند در فراموشی شما تأثیر بگذارد. فراموشی شما میتواند به علت نوشیدن مشروبات الکلی و یا خوردن داروهای تغذیه ای، داروهای فشارخون یا آنتی هیستامین باشد.

چگونه از فراموشی سر صحنه جلوگیری کنیم؟

برای خیلی از ما، حفظ کردن لیست خرید از مغازه ، شماره تلفن ها و زمان پخش جدول زمانی برنامه های مورد علاقه خود از تلویزیون تنها خواسته ای است که از حافظهٔ کوتاه مدت خود انتظار داریم .

اما هنگامی که میخواهیم با چرب زبانی جنسی را بفروشیم و یا دیالوگ های یک نمایش را حفظ کنیم.  در آن موقع چگونه می توانیم به یادآوریم ؟ و یا چگونه میتوانیم املای انگلیسی کلمه را به خاطر بسپاریم ؟ بازیگر حرفه ای نقش شکسپیر نکاتی را درباره به یاد آوردن جمله ها و املای کلمات به شما توصیه می کند:

*  قبل از اینکه من دیالوگ های خود را حفظ کنم. آنها را برای خودم معنی دار می که من دیالوگهای شکسپیر را با خود میخوانم و آنها را با کلمات خود بیان می کنم.

* من دنبال الگوهای ریتم دار می گردم، بودن یا نبودن… .

* من به دنبال کلیدهای الفبایی می گردم.

* من سعی کردم که بین دیالوگ ها و حرکات خود ارتباط پیدا کنم.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *