#


فتق (پارگی) و هيدروسل و روش های درمانی آن

14 جولای 2018 بدون نظر 1635 بازدید

فتق (پارگی) و هيدروسل و روش های درمانی آن

با بیماری فتق (پارگی) و هيدروسل آشنا شویم

بعد از آن ، از همه فراوانتر فتقی است که اطباء آنرا فتق مغبنیه می نامند . از داخل شکم مجرای باریکی شروع می شود که از طریق کشاله ران بکیسه بیضه ها (اگر طفل پسر باشد) متصل می شود و محل عبور عروق خونی و اعصاب بیضه ها است. این مجرا الزامة از میان دسته های عضلاتی که جدار شکم را تشکیل می دهد عبور می کند. اگر مدخل این مجرا در این عضلات کشادتر از معمول باشد ، موقعی که طفل زور می زند یا گریه می کند ممکن است قسمتی از روده ها داخل این مجرا شود و در مسیر آن بطرف پائین حرکت کند. اگر روده فقط تا اواسط این مجرا پائین آید باعث ایجاد بر آمدگی در کشاله ران میشود. ولی اگر رود. تمام مسیر مجرا را کاملا تا پائین طی کند و بکیسه بیضه برسد ، در اینصورت کبسه بيضه موقتا خیلی بزرگ و حجیم میشود. فتق مغبنی در دختران نیز پیدا میشود ولی کمتر از پسران است. این فتق در دختران بصورت بر آمدگی در کشاله ران ظاهر می گردد.

اصطلاح پارگی، بجای فتق، اصطلاح نامتناسبی است، زیرا از این کلمه اینطور استنباط می شود که عضوی از اعضاء بدن در داخل شکم طفل در موقع زور زدن پاره میشود و باعث بیرون آمدن روده ها از آن می گردد. لذا موقع گریه کردن طفل ، این تصور باعث نگرانی بی جهت مادر می شود. در واقع، چیزی پاره نمی شود، بلكه گشاد بودن مجرای فوق الذکر در موقع تولد است که در طفل وجود دارد.

وقتی طفل آرام و ساکت روی تختخواب دراز می کشد، غالبا رودهها بداخل شکم بر میگردد. هر وقت طفل سر پا می ایستد ، روده ها ممکن است مجددا از شکم خارج شود یا ممکن است فقط گاهی که طفل بشدت زور میزند روده ها از داخل شکم بداخل مجرا وارد شود.

گاهی اوقات فتق «مختنق میشود ، یعنی روده در این مجرا , گیر میکند ، و عروق خونی آن بدور خود تاب می خورد و بالنتيجه جریان خون در آن قسمت از روده بند می آید. این وضع باعث انسداد روده میشود و تولید درد شدید شکم و استفراغ می کند و درمان آن مستلزم عمل جراحی فوری است.

اختناق فتق مغبني غالبا در شش ماهه اول زندگی اتفاق می افتد و معمولا فتقی است که قبلا کسی متوجه آن نشده است. مادر بعلت آنکه طفل شیر خوار بشدت گریه می کند چند مرتبه کهنههای او را عوض می کند ولی ناگهان برای اولین مرتبه متوجه بر آمدگی در کشاله ران طفل می شود . البته نباید سعی کرد با فشار انگشتان این بر آمدگی را بداخل شکم فرو برد . بهر حال در مدتی که انتظار آمدن طبیب را می کشید یا در مدتی که طفل را به بیمارستان میبرید ، می توانید با گذاشتن يك متکا زیر طفل پاهای او را بالا نگاه دارید، بك بطری شیر بدهان او بگذارید تا گریه اش متوقف گردد و يك كيف يخ وبا مقداری خورده یخ در کیسه ای بریزید و روی فتق او بگذارید . تمام این اقدامات توأما ممکن است روده را بداخل شکم بر گرداند.

اگر شما در فرزند خود مظنون بفتق میشوید، البته باید آنرا فورأ بطبيب خود اطلاع دهید. امروزه فتق مغبنی را معمولا خیلی زود عمل جراحی می کنند . این عمل بك عمل خطرناکی نیست و نتیجه آن تقریبا همیشه بسیار خوب است و طفل خیلی زود بهبود پیدا می کند.

هیدروسل ( تورم کیسه اطراف بیضه )

هیدروسل غالبا با فنق اشتباه میشود زیرا مانند فتق باعث بزرگ شدن کیسه بيضه میگردد. هر يك از بیضه ها در داخل کیسه بیضه (اسکروتوم؟) در يك محفظه بسیار ظریفی قرار گرفته است که در آن چند قطره مایع وجود دارد. وجود این مایع برای محافظت بیضه است. غالبا در نوزاد مقدار این مایع بیشتر از معمول است و این امر باعث میشود که اندازه بیضه ها چند مرتبه بزرگتر از اندازه طبیعی آنها بنظر آید. گاهی اوقات این تورم مدتها بعد پیدا میشود.

هیدروسل چیزی نیست که از بابت آن نگران شوید. در غالب موارد بتدریج که طفل بزرگتر میشود مقدار مایع نیز تخفیف می یابد و احتیاج بدرمان پیدا نمی کند. گاهی اوقات که طفل بزرگتری هیدروسل مزمن دارد و بزرگی بیضه ها او را ناراحت می کند، باید مورد عمل جراحی قرار گیرد. تشخیص کسالت هرگز با شما نیست. اجازه دهید طبيب تشخیص بين فتق و هیدروسل را بدهد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *