#


فتق ، جابه جایی و تورم بیضه ها

16 ژانویه 2019 بدون نظر 2351 بازدید

فتق ، جابه جایی و تورم بیضه ها

فتق ، جابه جایی و تورم بیضه ها

فتق – شایع ترین نوع فتق با پارگی، مربوط به ناف است. فتق کشاله ران  نیز بعد از فتق ناف ، بسیار شایع است و در این نوع فنق » مجرای باریکی که محل عبور اعصاب و رگهای خونی و پیوند آنها از شکم به کشاله ران و کیسه بیضه ها (در پسرها) است ، کمی گشادتر می شود ، با زور زدن و گریه کردن کودک ، قسمتی از روده ها ، وارد این مجرا می شود و به طرف پایین حرکت می کند و اگر روده ، لیط تا وسط این مجرا پایین بیاید و باعث برآمدگی در کشاله ران می شود ولی اگر روده تمام طول مجرا را طی کند و به کیسه بیضه برسد و آن را به طور موقت بزرگ می کند .

فنق کشاله ران در دختران کمتر است و به صورت برآمدگی این قسمت ظاهر می شود .

اصطلاح پارگی به جای فق، نامناسب است، زیرا این معنا را دارد که عصری در داخل بدن پاره شده و باعث بیرون آمدن روده ها شده است و در واقع عضوی پاره نمی شود ، بلکه مجرای مورد بحن، در موقع تولد کمی گشاد می شود.فتق

وقتی کودک آرام دراز کشیده است ، معمولا روده به داخل شکم باز می گردد و هنگامی که سرپا ایستاده است با زور می زند و ممکن است از شکم خارج شود. گاه روده در قسمت كتاله ران دچار گرفتگی می شود و گیر می کند و رگهای خونی به دور آن تاب می خورند و جریان خون قطع می شود و این حالت باعت بسته شدن روده و درد شدید شکم و استفراغ است و نیاز فوری به عمل جراحی دارد

. که گرسنگی فنق کشاله ران ، معمولا در شش ماه اول زندگی و بدنبال پیشرفت فنق در این قسمت وبی توجهی نسبت به آن ، اتفاق می افتد و مادر ، به خاطر ساکت کردن فرزند ، چند بار کهنه هایش را عوض می کند و ناگهان متوجه برآمدگی کشاله ران کودک می شود و این برآمدگی را نباید با فشار دست به داخل شکم فرو برد ، ولی می توان تا دسترسی به پزشک ، متکابی زیر پاهای کودک قرار داد و کیسهای خرده یخ را روی فنی او گذاشت و با شیشه ای شیر گربه اش را تسکین داد و با روده به داخل شکم بازگردد.

اگر فکر می کنید که فرزند شما به فتق کشاله ران مبتلاست، با پزشک تماس بگیرید ، عمل این نوع فنق خطرناک نیست و تقریبا در همه موارد نتیجه مثبت دارد.

تورم کیسه بیضه ها

تورم کیسه بیضه ها، معمولا با فتق کاله ران اشتباه می شود ، زیرا فق نیز می تواند بزرگ شدن کیسه بیضه ها را به دنبال داشه باشد ، بیضه ها ، در دو کیسه ظریف قرار دارند و با مایعی احاطه و محافطت شده اند . معمولا کیسه های بیمه کودکان ، مابع بیشتری دارد و به همین علت اندازه آنها بزرگ تر از حد طبیعی به نظر می رسد و همزمان با رشد کودک و مقدار این مایع نیز کاهش پیدا می کند و گاه نورم این کیسه ها از بین نمی رود و باعث ناراحتی کودک می شود که با نظر پزشک مورد عمل جراحی قرار می گیرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *