#


عواملی که در بروز التهاب روده مؤثر است

التهاب روده
21 می 2017 بدون نظر 849 بازدید

عواملی که در بروز التهاب روده مؤثر است

عواملی که در بروز التهاب روده مؤثر است

به گزارش از من بپرس، دکتر همایون واحدی گفت: متأسفانه بیشترین افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی روده در شهرهای تهران و شیراز و استان‌های گیلان و مازندران هستند.

دکتر همایون واحدی دبیر هفته سلامت در نشست خبری هفته سلامت گوارش تأکید کرد: هفته سلامت امسال به بیماری‌های التهابی روده اختصاص پیدا کرده است. علت و پیش‌زمینه‌های مختلفی امکان دارد در ایجاد بیماری التهاب روده تأثیرگذار باشد. گسترش شهرنشینی و تراکم شهرها باعث شده است که سبک زندگی مردم تغییر کند و شاهد افزایش آمار مبتلایان به این نوع از بیماری‌ها باشیم.

عوامل بیماری التهاب روده

واحدی تصریح کرد: مصرف غذاهای نامناسب، استفاده از غذای مانده شده در یخچال، استعمال دخانیات، چاقی و کم تحرکی از عوامل ایجاد بیماری‌های التهابی روده است. بیماری‌های التهابی روده یک بیماری مزمن است و اغلب خوش‌خیم حساب می‌شوند.

کنترل بیماری التهاب روده

دبیر هفته سلامت گوارش افزود: برای کنترل و درمان این بیماری باید نسبت به آن آگاهی لازم را داشت، همچنین اگر بر اساس توصیه‌های پزشک پیش بروید به وسیله دارو قابل کنترل است. اگر بیماری التهاب روده زودتر تشخیص و درمان شود دارای عواض کمتری نیز خواهد بود.

وی اظهار داشت:  یکی از عوال بروز این بیماری اختلال در عملکرد ایمنی بدن است، سیستم ایمنی بدن به این صورت است که به سلول‌های مرده حمله می‌کند و به نوعی یک بیماری خودایمن است.

دبیر هفته سلامت گفت: با بررسی‌های انجام شده، متوجه شدیم که این بیماری در در شهرهای تهران و شیراز و استان‌های گیلان، مازندران و خراسان بیشتر بوده است. نکته جالب این که در استان‌های غربی کشور این بیماری به نسبت بسیار کمتر بوده است.

واحدی افزود: نکته مهم برای درمان این بیماری تشخیص و همچنین درمان به موقع است. آلودگی هوای، گرد و خاک و … نیز می‌تواند از عوامل مساعدکننده این بیماری باشد. البته در زمینه بیماری‌های التهابی روده نباید از عوامل ژنتیکی غافل شد.

 

مهم‌ترین نشانه‌های بیماری‌های التهابی روده

در ادامه این نشست دکتر شهرام آگاه،  عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و رئیس مرکز تحقیقات کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز گفت: از عوارض بیماری‌های التهاب روده می‌توان به کبد چرب، التهاب کبد، زردی و همچنین تنگی مجاری صفراوی اشاره کرد.

وی افزود: از دیگر نشانه‌های بیماری‌های التهابی روده باید به تکرر مدفوع، دل پیچه، خونریزی در مدفوع اشاره کرد که نشانه‌های بارز این بیماری به شمار می‌روند.

شهرام آگاه تأکید کرد: بیماری‌های التهاب روده را به ۲ دسته کلی تقسیم می‌کنند؛ «کرون» و «کولیت اولسروز». در کشور ما کولیت بیشتر شایع است. در ایران از هر ۵ نفری که بیماری التهاب روده یا IBD دارند ۴ نفر کولیت و تنها یک نفر به کرون مبتلا هستند.

رئیس مرکز تحقیقات کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: به جز بیماری‌های کبدی مثل التهاب کبد و کبد چرب،‌ زردی و تنگی مجاری صفراوی، در بعضی از بیمارن قرمزی چشم و زخم‌های پوستی از نشانه‌های این بیماری به شمار می‌رود.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در کسانی که مبتلا به بیماری التهابی روده از نوع کرون هستند، به خاطر باریک شدن روده دچار مشکل هستند، جذب مواد غذایی با اختلال مواجه می شود. این بیماران اغلب دل درد شدید دارند و همچنین ترشحاتی روی پوستشان دیده می‌شود.

وی در پایان گفت:  معمولاً درمان کرون از کولیت به مراتب سخت‌تر است. از نظر سنی مبتلایان به بیماری‌های التهابی روده بیشتر  در دهه‌های سنی ۲ یا ۳ و یا ۶ و ۷ زندگی هستند. در بروز این بیماری‌ها جنسیت مطرح نیست هم در زنان و مردان فراگیر است.

هفته سلامت گوارش که به بیماری های التهابی روده اختصاص یافته است از ۱ تا ۶ خرداد ۱۳۹۶ در سراسر کشور اجرا می‌شود.

 

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *