#


مهار کننده ها باعث بهبود عملکرد مغز می شوند

عملکرد مغز
28 جولای 2017 بدون نظر 1123 بازدید

مهار کننده ها باعث بهبود عملکرد مغز می شوند

عملکرد مهار کننده ها

اعتقاد بر این است که پروتئین آمیلوئید بتا عامل اصلی بیماری آلزایمر است. بنابراين موادي که توليد بتا آميلوئيد را کاهش ميدهند مانند بازدارندههاي BACE، کانديداها یی براي درمان دارویی جديد هستند. یک تیم در دانشگاه فنی مونیخ (TUM) اخیرا نشان داده است که یکی از این مهارکننده ها مقدار بتا آمیلوئید در مغز را کاهش می دهد. با انجام این کار، می تواند کارکرد عادی سلول های عصبی را بازیابی و عملکرد حافظه را بهبود ببخشد.

عملکرد مضر پروتئین های عامل آلزایمر

حدود ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان دچار زوال عقل هستند. تا به امروز هیچ دارویی موثر در دسترس نیست که بتواند بیماری را درمان کند یا بهبود بخشد. علاوه بر این، علل دقیق بیماری هنوز مشخص نشده است. با این حال، تجمع بیشتر پروتئین آمیلوئید بتا در بیماران آلزایمر بیشتر از افراد سالم است. در نتیجه پروتئین با هم مخلوط می شوند و به سلول های عصبی آسیب می رساند.

سلول های معکوس می توانند بیش از حد فعال شوند. سپس آنها دائما سیگنال های اشتباه را به سلول های همسایه ارسال می کنند. علاوه بر این، برخی از امواج مغزی مانند نوسانات آهسته از کنترل خارج می شوند. این امواج از طریق انتقال اطلاعات یاد شده به حافظه بلند مدت نقش مهمی در شکل گیری خاطرات بازی می کنند.

توابع مغز در موش ها بازسازی می شوند

دکتر مارک اورل بوش، سرپرست گروه جوان پژوهشی در موسسه علوم عصبی TUM و روانپزشک گروه روانپزشکی و روان درمانی بیمارستان دانشگاه TUM رچستر ایسار می گوید: “درمان موفقیت آمیز باید هر چه زودتر در اوایل بیماری تاثیر بگذارد. در آزمایشات ما، بنابراین آنزیم بتا اسید اوره BACE را که بتا آمیلوئید تولید می کند، مسدود کردیم”، .

آزمایش رو موش های آلزایمری

محققان یک ماده ای را آزمایش کرده اند که مانع از تولید آن ماده در مدل موش آلزایمری می شود. موش ها مقدار زیادی بتا آمیلوئید تولید می کنند که در انسان ها منجر به تشکیل پلاکت های بتای آمیلوئید در مغز می شود و باعث از دست دادن حافظه می شود. در طول مطالعه، موش ها در مهار کننده در غذا به مدت هشت هفته به آن ها خورانده می شد، پس از آن مورد بررسی قرار گرفتند. برای این منظور، محققان از یک تکنیک تصویربرداری مخصوص به نام میکروسکوپ دو فوتون استفاده کردند که به آنها اجازه می داد سلول های عصبی فردی در مغز را مشاهده کنند.

همانطور که انتظار می رفت، موش پس از این دوره، بتا آمیلوئیدی کمتری در مغز داشت، زیرا تولید آن مهار شد. با این حال، تأثیر ماده بسیار وسیع تر بود: عملکردهای مغز حیوانات عملا عادی شده است. سلول های عصبی با کمبود بیش از حد فعال بودند و الگوهای مغز آهسته یک بار دیگر شبیه به موش های سالم بود. یک یافته کلیدی برای دانشمندان این بود که حافظه حیوانات نیز بهبود یافته است. موش ها توانستند یک پلت فرم پنهان در یک پیچ و خم پر از آب به سرعت همتایان سالم خود پیدا کنند.

محاکمه بالینی برنامه ریزی شده

 Keskin، نویسنده اصلی این نشریه می گوید: “موادی که قبل از درمان موثر بودند، با پلاك های بتا آمیلوئیدی در مغز آنها مواجه شده بودند، اما آنچه كه واقعا ما را تحت تاثیر قرار داده و شگفت زده می كرد، این بود كه حد اکثر بتا آمیلوئیدی را به نمایش گذاشتند. با این وجود، این ماده قادر به بازیابی توانایی های مهم مغز بود.” علاوه بر این، مطالعه محققان یکی دیگر از مزایا را نشان داد: “ما همچنین توانستیم نشان بدهیم که نقص عصبی واقعا بواسطه بتا آمیلوئید ایجاد شده است. به عنوان مثال، در مورد سلولهای عصبی پرخاشگر به طور کامل درک نشده است.”

یافته های دانشمندان به زودی راه خود را به عمل بالینی می رسانند: یک آزمایش بالینی در مقیاس بزرگ با حدود ۱۰۰۰ نفر شرکت کننده برای آزمایش یک فرم کمی تغییر یافته از مهار کننده BACE برنامه ریزی شده است. بوش می گوید: “نیازی به گفتن نیست، ما بسیار امیدواریم که اکتشاف های امیدوار کننده در مدل حیوانات به انسان تبدیل شود.”

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *