#


علل قطع شدن ناگهانی قاعدگی در زنان

19 دسامبر 2017 بدون نظر 1607 بازدید

علل قطع شدن ناگهانی قاعدگی در زنان

علل قطع شدن ناگهانی قاعدگی در زنان

برخی از دلایل قطع قاعدگی

زمانی که در چرخه ی قاعدگی زنان اختلالی ایجاد می شود و حتی بعضی اوقات متوقف می شود، ذهن آن ها از هزاران سوال بی جواب پر می شود و نخستین سوالی که به ذهن فرد می رسد این است که آیا من باردارم؟، در حقیقت زمانی که شما عادت ماهیانه نمی شوید، یکی از اولین گمان ها در مورد شما این است که شما حامله هستید؛ ولی این تنها یک حدس بوده و به معنای این نیست که شما به طور قطعی باردار هستید. ممکن است پاسخ هرکدام از پرسش های زیر علت قطع قاعدگی شما باشد:

۱)آیا داروی خاصی مصرف می کنید؟

شاید شما جزو آن دسته از افرادی نباشید که زیاد دارو مصرف می کنند؛ ولی بعضی اوقات مصرف یک داروی خاص می تواند باعث به هم ریخته شدن چرخه ی قاعدگی شما شود و یا اینکه حتی آن را متوقف کند. برای مثال ممکن است شما برای مدتی از یک دارو برای رفع مشکلات هورمونی خود استفاده کنید و حتی پس از قطع دارو نیز به دلیل اینکه هورمون هایتان به هم ریخته شده عادت ماهیانه نشوید. بنابراین اگر سابق ی مصرف دارویی را دارید که موجب به هم ریختگی قاعدگی تان شده و یا سبب قطع آن شده است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

۲)آیا اخیرا بیمار شده اید؟

ابتلا به نوعی از یک بیماری می تواند موجب به هم ریختن چرخه ی قاعدگی شود. حتی اگر بیماری که به آن مبتلا شده اید دوره ی کوتاه مدتی داشته باشد می تواند به راحتی به طور مستقیم بر هورمون های شما تاثیر بگذارد. احتمال دارد این اتفاق به طور مداوم رخ ندهد، ولی ممکن است موجب به هم ریخته شدن هورمون های شما شده و قاعدگی تان متوقف شود. بنابراین اگر دچار چنین مشکلی شدید بهتر است به پزشک مراجعه کنید و با او مشورت کنید.

۳)آیا استرس بیش از حد دارید؟

یکی از عواملی که موجب ایجاد اختلال در هورمون ها می شود استرس می باشد. آیا به تازگی با یک موضوع پر از استرس رو به رو شده اید؟ باید بدانید که زمانی که دچار استرس می شوید، هورمون ها نیز دچار اختلال شده و مانع تخمک گذاری و قاعده شدن شما می شوند. پس چنانچه شما دچار استرس شده اید و یا در شرایط استرس آوری قرار دارید، بهتر است به این توصیه ها عمل کنید:

  • ورزش کنید:

اگر خواستار این هستید که چرخه ی قاعدگی تان منظم شود، می توانید با یک ساعت پیاده روی مداوم ذهن خود را آرام کرده و با این کار سبب می شوید که هورمون ها فعالیت خود را دوباره شروع کنند.

  • خوب بخوابید:

سعی کنید خواب شب تان به موقع و کافی باشد. اگر نمی توانید این کار را عملی کنید پس بهتر است ساعت بیدار شدن صبح تان کمی زود تر باشد و همچنین در طول روز نیز نخوابید. به این طریق شما می توانید خواب شبانه خود را تنظیم نمایید.

  • ویتامین و منیزیم مصرف کنید:

برای مصرف ویتامین و منیزیم باید حتما با تجویز پزشک این کار را انجام دهید. با مصرف ویتامین شما می توانید میزان استرس خود را کاهش دهید. مصرف آب میوه های تازه نیز در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

  • ماساژ بگیرید:

یکی از راه هایی که می توانید استرس هایی که به آن دچار شده اید را کاهش دهید، انجام ماساژ می باشد. فکر نکنید که ماساژ گرفتن تنها یک عمل لوکس و شیک است؛ به دلیل اینکه ماساژ گرفتن هم می تواند برای جسم مفید باشد و هم می تواند ذهن را آرام کند.

۴)آیا اضافه وزن بیش از حد دارید؟

شاید شما طی یکی دو ماه اخیر دچار اضافه وزن شده باشید، و به همراه آن قاعدگی شما نیز قطع شده باشد، باید به این نکته توجه داشته باشید که اضافه وزن و قطع قاعدگی با هم مرتبط هستند و ممکن است هورمون های شما به دلیل اضافه وزن دچار اختلال شده باشند و به همین علت نیز قاعدگی تان متوقف شده است. ولی جای هیچ نگرانی نیست؛ این مسئله به این معنی نیست که تا وزن تان را پایین نیاورید دوباره عادت ماهیانه نخواهید شد؛ ولی بهتر است شما رژیم غذایی خود را کمی تغییر دهید. به عنوان مثال می توانید مصرف شکر را به حداقل رسانده و همچنین با محاسبه ی میزان کالری مصرفی تان قمدار مصرف آن را تنظیم کنید. احتمال دارد با عمل به این روش چرخه ی قاعدگی تان به حالت نرمال و طبیعی خود بازگردد.

۵)آیا به طور ناگهانی وزن شما کم شده است؟

اگر به طور ناگهانی وزن شما کاهش یافته است می تواند یکی از عواملی باشد که باعث ایجاد اختلال در هورمون های شما شده باشد. بنابرای ن اگر شما در طول یک ماه کاهش وزن محسوسی داشته اید و قاعدگی شما نیز قطع شده است، ممکن است باردار نباشید. بهتر است در این شرییط به یک متخصص تغذیه مراجعه کرده تا بتوانید به وزن قبلی تان برگردید.

۶)آیا شغل تان به صورت شیفتی می باشد؟

چنانچه شما شغلی دارید که ساعت معینی ندارد و یا اینکه به طور مداوم به خاطر شغل تان در سفر هستید، احتمال اینکه دچار اختلال در هورمون ها شوید زیاد است. سعی کنید برنامه ی کاری خود را تنظیم کنید تا مجددا چرخه ی قاعدگی شما نیز منظم شود.

۷)تخمدان پلی کیستیک دارید؟

تخمدان پلی کیستیک سبب می شود شما به این شک کنید که باردار هستید یا خیر؟ تخمدان پلی کیستیک، نتیجه ی عدم تعادل هورمون ها می باشد که در روند تخمک گذاری دخالت کرده و زنانی که دچار این عارضه می شوند، ممکن است دچار چرخه ی قاعدگی طلانی مدت شده و یا چرخه ی قاعدگی شان متوقف شود. چنانچه یکی از اطافیان شما به این عارض دچار شده باشد ممکن است به طور ژنتیکی به شما منتقل شود. نکته ی مهمی که باید بدانید این است که این بیماری باید حتما درمان شود به این دلیل که می تواند عوارض جانبی بسیاری را به همراه داشته باشد.

۸)آیا در حال شیردهی هستید؟

چنانچه در حال شیردهی به نوزاد کوچک تان هستید، باید مدت زمانی سپری شود تا هورمون های شما به حالت طبیعی برگردد و چرخه ی قاعدگی شما نیز منظم شود. باید بدانید که بدن ما هوشمندانه عمل می کند. پس از اتمام بارداری و زمانی که زایمان انجام شد، هورمون هایی که با شیر مادر مرتبط هستند سیگنال هایی برای سرکوب تخمک ها می فرستند. در صورتی که در حالت نرمال میزان هورمون های بدن تان به اندازه ای می باشد که می تواند تخمک گذاری را آغاز کرده و چرخه ی قاعدگی شما به حالت طبیعی برگردد.

۹)آیا بیماری خاصی دارید؟

ابتلا به بعضی از ناراحتی های پزشکی نیز می تواند موجب اختلال در روند قاعدگی شما شود. برای مثال اگر هورمون تیروئید شما به درستی کار نکند، احتمال دارد عادت ماهیانه نشوید. در موارد بسیار نادری هم ممکن است برخی از زنان به یائسگی زود هنگام دچار شوند و به طور طبیعی قاعدگی شان متوقف شود که این مسئله نیز ژنتیکی می باشد.

۱۰)و در نهایت اینکه شاید شما باردار هستید!

نهایتا چنانچه هیچ یک از مواردی که ذکر شد(جز بارداری) درباره شما درست نبود و قاعدگی شما هم متوقف شده بود، در مرحله ی اول با استفاده از تست های ساده ی بارداری که از داروخانه می توانید تهیه کنید از باردار بودن تان مطمئن شوید یا اینکه به پزشک مراجعه کرده تا با انجام آزمایش و سونوگرافی از باردار بودن خود اطمینان حاصل کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *