#


علائم و راه های درمان بیماری اوریون را بشناسید

3 مارس 2018 بدون نظر 4707 بازدید

علائم و راه های درمان بیماری اوریون را بشناسید

چگونگی ابتلا به بیماری اوریون یا گوشک و آشنایی با راه های درمان این بیماری

دلیل بروز چنین بیماری وجود ویروسی به نام «پاروتیس» می باشد که از راه درمان و گلو شخص را بیمار می سازد و با التهاب غدد بزاقی برآمدگی و تورم زیادی را زیر گلو و گوش پدید می آورد. این بیماری زمان و محدودیت خاصی نداشته و هر کسی می تواند به آن آلوده شود. منتهی در سنین بالا ابتلا به این بیماری اندک و یا غیر ممکن است.

نشانه های بیماری

اولین علایم یک تا سه هفته پس از تماس با شخص مبتلا به اوریون ظاهر می شود و یا شخص خود به خود میکروب آلودگی می یابد. پس از این اوریون با تب و درد به هنگام بازکردن دهان و یا غذاخوردن آغاز می شود. در مدت یک تا دو روز تورم نرم در زیر گوش ها و یا در زاویه فک پدیدار می شود. غالبا اول در یک طرف و سپس هر دو سوی صورت با برآمدگی و تورم مشخص می شود.

نکته حائز اهمیت در مبتلایان به بیماری اوریون این است که افراد بالغ و کودکان بزرگتر از ۱۱تا ۱۴سال پس از هفته اول ممکن است احساس درد شکم و یا تورم دردناک در بیضه ها یا سینه ها در پسران و دختران نمایند. افرادی که چنین تورمی دارند باید بی حرکت بمانند و قطعات یخ و یا پارچه مرطوب بر روی قسمت های متورم (بیضه در پسران و سینه در دختران) بگذارند تا به کاهش درد و تورم کمک کند. زیرا چنین تورمی منجر به عقیم شدن در پسران و نازایی در دختران در آینده می شود. از طرفی وجود اوریون می تواند به مننژیت و یا التهاب غده پانکراس بشود. البته باید توجه داشت که التهاب پانکراس به راحتی مشخص است. زیرا التهاب چنین ارگانی از بدن به شکم درد بسیار و استفراغ منجر می شود. در چنین شرایطی باید موضوع به اطلاع پزشک برسد و بیمار تحت درمان قرار گیرد.

روش درمان

به خاطر اینکه این بیماری عامل ویروسی دارد، راه درمان ویژه ای بر آن متصور نیست. در زمان بروز تب، استراحت کردن و گذاشتن پارچه مرطوب سرد بر روی قسمتی که متورم شده می تواند بر کاهش درد و ناراحتی و بیماری کمک کند. نباید فرد مبتلا به اوریون از غذاهای چاشنی دار و ترشی استفاده کنند و غذاهای آبکی و مایعی ترجیح داده می شود.

چگونگی پیشگیری از ابتلا به این بیماری

اگر امکان تماس با افراد بالغ و مبتلا به اوریون وجود دارد، افرادی می توانند با استفاده از داروی «پرومیوم گاما گلوبین» خودشان را در برابر اور یون سازگار سازند و مبتلا نشوند ولی در کودکان با واکسن اوریون می شود از ابتلا احتمالی ممانعت به عمل آورد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *