#


عفونت مثانه؛ روش های برای درمان اختلالات آزار دهنده آن

عفونت مثانه
3 نوامبر 2017 بدون نظر 1265 بازدید

عفونت مثانه؛ روش های برای درمان اختلالات آزار دهنده آن

عفونت مثانه ؛ روش های برای درمان اختلالات آزار دهنده آن

شاید تا حالا پیش آمده باشد که زمان زیادی را برای رفتن در تاریکی شب به طرف دستشسویی صرف کنید، ولی وقتی به آنجا می رسید اتفاق خاصی نمیافتد و فقط دچار کمی سوزش می شوید. ما دربارهٔ چه چیزی ، صحبت می کنیم ؟ مشکلی که زنان زیادی را مبتلا می کند. از هر ده نفر، پنج نفر در طول زندگی خود با عفونت مثانه رو به رو می شوند. مردان نیز دچار این عفونت می شوند، اما به ندرت ؛ این بیماری که به نام عفونت مجاری ادراری هم شناخته شده است، به عنوان یک بیماری زنانه در نظر گرفته میشود. تقریباً پنجاه درصد زنان ، حداقل یک بار و بیش از بیست درصد آنها دچار عفونت های مکرر می شوند.

ابتلا به این بیماری ، یک یا دو بار در سال، زیاد عجیب نیست. علت این بیماری چیست ؟ این عفونت توسط یک باکتری به نام (E.COLI) که در واژن زنان وجود دارد، ایجاد می شود. این باکتری در واژن ، مشکلی ایجاد نمی کند ولی هنگامی که به مجاری ادرار وارد می شود این مشکلات به وجود میآید. بعضی از باکتریها به طور معمول ، در بدن همهٔ زنان وجود دارند و زنانی که دچار UTI« بیماریهای عفونی دستگاه ادرار» می شوند از نظر آناتومیکی (ساختمان بدنی ) با زنان سالم فرقی ندارند؛ اما بنابر دلایلی که نمیدانیم ، این زنان به عفونت حساس ترند. شما می توانید کارهای زیادی برای کاهش اثرات UTI انجام دهید.

عفونت مثانه

مایعات فراوان بنوشید.

این توصیه ، شاید تنها نکتهٔ مهم باشد. دکتر کوهن می گوید: بعضی از این زنان اینطور فکر می کنند: ما فقط هنگامی که به دستشویی می رویم، دچار سوزش می شویم ، سپس مصرف مایعات را کم می کنیم تا به دستشویی نرویم .

باید بدانید که هرچه ادرار، بیشتر در مثانه بماند، باکتری بیشتری در آن رشد خواهد کرد. تعداد ایکولای ها هر بیست دقیقه دو برابر می شود. بنا به نظر دکتر استابسکین، هر چه باکتری بیشتر باشد، درد هم بیشتر خواهد بود. مسلماً بهترین کار این است که با نوشیدن مایعات فراوان، باعث شکسته شدن عفونت و خارج کردن میکروب ها شویم . مطالعات انجام شده نشان میدهد که باکتریهایی که به صورت مکانیکی وارد مثانهٔ داوطلبان می شدند، با دو بار ادرار کردن مؤثر، به بیرون رانده میشوند و مثانه استریل می شود.

پیام : هر چه مایعات بیشتری بنوشید ، درد شما زودتر متوقف می شود و یک نکته : اگر ادرار شما صاف و روشن است یعنی به اندازه کافی مایعات نوشیده اید .

حمام آب داغ بگیرید.

دکتر ریچارد میگوید: این کار باعث تسکین درد در بسیاری از این زنان می شود و احتمالاً این اثر به علت کاهش التهاب میباشد.

آسپیرین یا ایبوپروفن، مصرف کنید.

این دو دارو ، ضد التهاب هستند و هر چه التهاب کمتر شود ، درد نیز کمتر می شود.

از ویتامین C استفاده کنید.

بعضی از پزشکان اعتقاد دارند که مصرف روزانه هزار میلی گرم ویتامین C، برای اسیدی کردن ادرار، کافی است تا باعث اختلال در رشد باکتری شود.

احتیاط : بعضی از آنتی بیوتیک هایی که برای عفونت مثانه تجویز می شوند، در ادرار اسیدی به خوبی اثر نمی کنند. بنابراین اگر ویتامین C مصرف می کنید، پزشک خود را در جریان بگذارید.

از جلو به عقب پاک کنید.

تمیز کردن محل خروج ادرار از جلو به عقب، از عفونت مجدد جلوگیری می کند. به گفتهٔ پزشکان ، تمیز کردن در جهت عکس ، شایعترین علت عفونت و راه مناسبی برای عفونت های مکرر می باشد.

عفونت مثانه

قبل از تماس جلسی به حمام بروید.

این کار به خارج شدن باکتریهایی که ممکن است در واژن باشند، کمک میکند؛ در غیر این صورت ، ممکن است باکتریها به علت نزدیکی جنسی به داخل مثانه رانده شوند.

بعد از تماس جنسی به حمام بروید.

آلت تناسلی مرد ، باکتریهای موجود در واژن را به طرف سوراخ ادراری و سپس مثانه می راند.

البته تخلیهٔ مؤثر، مثانه را کاملاً می شوید. دکتر کوهن می گوید: هیچ شکی نیست که UIT در زنانی که از نظر جنسی فعالند، بیشتر است ، اما این به علت مراقب نبودن ، بعد از تماس جنسی است ، یعنی ادرار کردن میتواند به راحتی باکتریها را بشوید.

در استفاده از دیافراگم تجدید نظر کنید.

دکتر استاسکین میگوید : ثابت شده است که دیافراگم ، عامل اصلی کمک کننده در افرادی است که دچار عفونتهای مکرر و مزمن مثانه می شوند. احتمالاً دو مکانیسم در ایجاد این حالت ، دخالت دارند : باکتریها روی دیافراگم که در عمق واژن قرار دارد، جمع می شوند و همچنین دیافراگم مانع تخلیه کامل مثانه می باشد.

از نوار بهداشتی به جای تامپون استفاده کنید.

جوزف کوریر میگوید: هیچ کس نمیداند که چرا بعضی از زنان به عفونتهای مکرر، دچار می شوند؛ اما مسایل مربوط به واژن مانند میزان فعالیت جنسی ، کاربرد دیافراگم و استفاده از تامپون ( پنبه ای که داخل واژن می گذارند ) در ایجاد آن ، نقش دارند.

بهداشت کافی را تمرین کنید.

منظور از رعایت بهداشت کافی پوشیدن لباسهای زیر پنبه ای است که شما را خشک نگه می دارد؛ پرهیز از پوشیدن شلوارهای تنگ که تهویه را مشکل می کند و در یک کلام، تمیز نگه داشتن است.

دکتر استاسکین میگوید: اگر نمی توانید حمام بروید تا باکتریها را از ناحیه پری ننال ( بین واژن و مخرج) تمیز کنید، به طور حتم، در معرض خطر عفونت مجدد قرار خواهید گرفت. اما افراط هم می تواند به اندازهٔ تفریط زیانآور باشد. شستشو میتواند به طور ثابت، باکتریها را وارد واژن و باکتریهای غیر عفونی را با باکتریهای عفونتزای ECOLI (ای کولای) جایگزین کند و باعث عفونتهای مجاری ادراری شبیه UTIشود. مصرف صابونهای ضد باکتریال قوی میتواند همین کار را بکند. یعنی تغییر فلور نرمال واژن ( یعنی باکتریهایی که بدون خطر در واژن حضور دارند) کافی است تا فرد به عفونت حساسیت پیدا کند.

عفونت مثانه

نکته : تمیز باشید ، ولی وسواس به خرج ندهید.

یک روش جایگزین

هر زنی که دچار عفونتهای مجاری ادراری است و مرد همراه او، حتماً دربارهٔ درمان با عصارهٔ زغال اخته چیزهایی شنیده اند. آیا این عصاره، مؤثر است ؟ پاسخ این سؤال هنوز معلوم نیست. دکتر استاسکین می گوید: من فکر می کنم این عصاره با افزایش مصرف مایعات به وسیلهٔ بیمار ۰ بیش از هر علت دیگری می تواند باعث اثرات درمانی شود. دکتر جوزف کوریور تأیید می کند : این عصاره باعث غنی سازی ویتامین C بدن می شود.

هشدار پزشکی

علایم یک بیماری جدی

چهار علامت اصلی وجود دارد که افراد مبتلا به عفونت مثانه ، در صورت مواجهه با آن ، باید به دکتر مراجعه کنند. این علایم عبارتند از:

* وجود خون در ادرار

* درد کمر و درد پهلو

* تهوع و استفراغ

در حدود ۹۰٪ زنان مبتلا، با مصرف اولین یا دومین قرص ، باکتریها از بین می روند، اما علایم آن دو تا سه روز باقی می ماند و تعداد کمی از این افراد دچار عفونت حاد کلیوی می شوند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *