#


سندروم روده تحریک پذیر (IBS)؛ راهکارهایی برای رهایی از این سندرم

24 اکتبر 2017 بدون نظر 1605 بازدید

سندروم روده تحریک پذیر (IBS)؛ راهکارهایی برای رهایی از این سندرم

سندروم روده تحریک پذیر (IBS)؛ راهکارهایی برای رهایی از این سندرم

همانند بعضی افراد که دارای شخصیت بدخلق و تحریکپذیر هستند، بعضی از رودهها هم همینطورند. سندرم روده تحریکپذیر به چه معنی است ؟ یعنی خوردن و نوشیدن بعضی از غذاها و مایعات خاص و گذراندن اتفاقات استرسزا در زندگی باعث ایجاد دوره های اسهال، یبوست یا درد شکمی در افراد دچار این سندرم می شود. این عوامل به طور طبیعی در افراد عادی تأثیر مخرب چندانی ندارند. گاهی وقتها در یک زمان هر سه حالت ایجاد می شود.

بعضی از پزشکان معتقدند که IBS (که به نام کولون اسپاسمی هم گفته می شود ) بعد از سرماخوردگی بیشترین شکایت را در ایالات متحده داشته است . مطمئن باشید که کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا از دست تحریک پذیری رودهها خلاص شوید.

ارتباط نزدیکی بین استرس و این سندرم وجود دارد بنابراین نباید در معرض استرس قرار بگیرید. زیرا روده حساس میتواند شما را در یک چرخه ناقص قرار دهد. مخصوصاً در زمان عود درد شکم، نفس عمیق بکشید. دربارهٔ اتفاقی که افتاده فکر کنید. بدانید که قبلاً اتفاق افتاده و خواهد گذشت ؛ فکر کنید که نخواهید مرد، چرا که هیچ کس تا به حال از این سندرم نمرده است.

سندروم روده تحریک پذیر

آرام تر باشید.

هر چیزی که باعث ناراحتی عصبی شما شود می تواند به کم شدن علایم بیماری کمک کند. شاید تکنیکهای آرام بخشی نظیر مدیتاسیون ، بیوفیدبک ” و خودهیپنوتیزمی ” بتواند مؤثر واقع شود. اگر استرس در زندگی شما، مشکلات زیادی ایجاد کرده است. بهتر است مشاوره روانپزشکی انجام دهید. راه حل، پیدا کردن روشی است که در شما بهترین اثر را دارد.

یک دفترچه استرسی تشکیل دهید.

افراد دچار سندرم IBS، دارای یک سیستم روده ای هستند که به غذا، استرس و تغییرات هورمونی بالاتر از حد طبیعی پاسخ میدهد. فکر کنید که روده شما مثل یک فشارسنج است و ببینید در زندگی چه چیزهایی بیشترین استرس را بر آن وارد می کند. به طور مثال اگر هر وقت که با رئیس صحبت می کنید دچار استرس می شوید، نشانهٔ آن است که باید بیشتر روی روابط کار کنید (شاید با صحبت کردن بیشتر با رئیس ، یک دوست یا عضو فامیل).

به نوع غذا و نوشیدنی نیز توجه داشته باشید.

بعضی از غذاها و نوشیدنیها همانند استرس ، میتوانند رودههای حساس شما را تحریک کنند، بنابراین یادداشت کردن رژیم غذایی و نوشیدنی هایی که مشکل بیشتری را ایجاد می کنند، مفید است. اگرچه بعضی غذاهای خاص ، به بیشتر مردم آسیب می رساند خصوصیات هر فرد متفاوت از دیگری است.

سندروم روده تحریک پذیر

به غذای خود فیبر اضافه کنید .

جیمز رود و استاد بخش گوارش دانشگاه کانزاس » میگوید : خیلی از بیماران IBS با اضافه کردن فیبر به رژیم غذایی، عملکرد بهتری خواهند داشت. فیبر مخصوصاً در مورد افرادی مفید است که مبتلا به یبوست و مدفوع سفت و تکه تکه هستند. اما ممکن است در مورد اسهال هم مفید باشد. بهترین نوع فیبر، نوع غیر قابل حل آن است که در سبوس ، دانه کامل غلات، میوه و سبزیجات یافت می شود.

از دانه پسیلیوم استفاده کنید.

یک راه آسان برای افزایش فیبر مصرفی ، استفاده از دانههای خردشده پسیلیوم است . این یک مسهل طبیعی است که در اکثر سوپرمارکت ها، داروخانه ها و مغازههای غذای بهداشتی فروخته می شود . بر خلاف مسهل های شیمیایی ، مسهل های پسلیومی غیر اعتیادزا و معمولا بی خطر می باشند حتی اگر در دورههای طولانی مدت خورده شوند.

مایعات فراوان مصرف کنید .

برای کار کردن شکم نه تنها فیبر بلکه مایعات هم لازم دارید. در هر حال به طور کلی شما به ۶ تا ۸ لیوان مایعات در روز نیاز دارید.

در مصرف فراوردههای شیری تجدید نظر کنید .

از همه مایعات به غیر از شیر هر چقدر که میخواهید مصرف کنید. بسیاری از افرادی که IBS دارند در واقع دچار نفخ لاکتوزی هستند بدین معنی که بدن شما در جذب لاکتوز (قندی که در شیر وجود دارد) مشکل دارد. پزشک می تواند تست لاکتوز را انجام دهد و شما تا چند روز فرآورده های شیری نخورید و ببینید چه میشود. به عبارت دیگر، یک تغییر در رژیم غذایی می تواند تمام مشکلات را حل کند.

مصرف چربی را کاهش دهید.

دلایل زیادی وجود دارد که شما غذای کم چرب بخورید و این هم یک علت دیگر؛ چربی محرک اصلی انقباضات روده ای است. به عبارت دیگر ، چربی باعث بدتر شدن IBS می شود. برای کم کردن چربی از خوردن سسهای سنگین و پرچرب، غذاهای سرخ کرده و روغن های سالاد خودداری کنید .

سندروم روده تحریک پذیر

غذاهای نفخ زا نخورید .

بعضی بیماران IBS به غذاهای مولد گاز حساس هستند. اگر شما در این گروه قرار دارید از خوردن این گونه غذاها نظیر لوبیا، کاهو ، کلم دلمه ای ، گل کلم و پیاز خودداری کنید.

مراقب مصرف سبوس باشید .

اگر می خواهید غذاهای فیبردار نظیر سبوس غلات را به رژیم خود اضافه کنید ، این کار را به تدریج انجام دهید تا بدن با آن تطابق پیدا کند. اضافه کردن رژیم پرفیبر در مدت کوتاه و به سرعت می تواند باعث تولید گاز شود.

مراقب غذاهای ادویه دار باشید.

بعضی از بیماران IBS به غذاهای حاوی فلفل و دیگر ادویهجات حساس هستند. سعی کنید یک هفته غذاهای پرادویه بخورید و هفته دیگر غذای ساده بخورید و توجه کنید که آیا وضعیت شما تغییر می کند یا خیر.

غذاهای اسیدی نیز خطرناکند.

غذاهای اسیدی میتوانند به بیماران IBS آسیب برسانند. باید از مصرف غذاهایی مانند پرتقال ، گریپفروت، گوجه، سالاد سر که دار، برای مدتی اجتناب کنید تا ببینید چه تغییری ایجاد می شود .

با دم کردن قهوه برای خود مشکل ایجاد نکنید

قهوه علت اصلی مصیبت در افراد مبتلا به IBS است. تا حدودی کافئین مقصر است . اما ممکن است به خاطر خود دانه قهوه هم باشد. شاید با پرهیز از خوردن قهوه ، اوضاع مقداری بهتر شود. اگر نشد، سعی کنید مصرف آن را کاهش دهید.

سیگار را خاموش کنید.

تعداد زیادی از مشکلات بیماران IBS به علت کشیدن سیگار است. مقصر اصلی نیکوتین است؛ بنابراین اگر خواستید با آدامس نیکوتینی ، سیگار را ترک کنید، شاید هیچ فرقی در وضعیت شکم خود نبینید.

آدامس را بیرون بیندازید.

فقط آدامس نیکوتینی نیست که برای شما مشکل ایجاد می کند، بلکه آدامسها و شکلات هایی که به طور مصنوعی با سوربیتول ، شیرین شده اند به آسانی هضم نمی شوند و میتوانند IBS را بدتر کنند؛ اگرچه مقدار سوربیتول در یک تکه آدامس یا شکلات آنقدر قابل ملاحظه نیست که بتواند تأثیرگذار باشد. اگر از این تنقلات ده عدد یا بیش در روز استفاده می کنید، باید میزان آن را کاهش دهید..

وعده های غذا را منظم بخورید.

فقط مهم نیست که چه می خورید؛ چگونگی خوردن غذا هم می تواند روده تحریکپذیر شما را اذیت کند؛ خوردن غذای بسیار زیاد در یک وعده ، باعث فعالیت بیش از حد سیستم گوارش بدن می شود. به همین علت وعده های غذای متعدد ولی سبک تر بهتر از وعده های کمتر و سنگین تر است.

پیاده روی کنید .

کشش خوب بدن برابر با کشش خوب روده هاست ( ورزش بدن را قوی می کند که روده عضوی از آن است). استرس را از بین میبرد. این کار باعث آزاد شدن اندروفین می شود. که به کنترل درد کمک می کند. با تمام این تفاصیل، ورزش منظم بیشتر از همه باعث  آرام شدن رودههای تحریک پذیر می شود. باید مراقب باشید که در ورزش زیادهروی نکنید زیرا ورزش زیاد میتواند به اسهال منتهی شود.

قرص ضد درد مصرف کنید .

گاهی تغییرات هورمونی می تواند باعث تحریک روده ها شود. به همین دلیل ممکن است زنان در طول دوره قاعدگی دچار این حمله ها شوند. داروهای ایبوپروفن ممکن است آزاد شدن هورمونها را مهار و مشکل را از ریشه کنترل کنند. برای افراد دیگر این قرصها به کنترل درد کمک می کنند.

از بطری آب گرم برای کنترل درد استفاده کنید.

اگر دچار درد شکمی شدید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید نشستن یا دراز کشیدن و تنفس عمیق می باشد. سعی کنید آرام باشید؛ بعضی از افراد با گذاشتن بطری آب گرم یا پدهای گرمازا بر روی شکمشان احساس آرامش می کنند.

سندروم روده تحریک پذیر

راهی دیگر

خود را بی درد تصور کنید.

آخرین باری که به خاطر تحریک پذیری زیاد رودهها دچار شکم درد شده اید را به یاد بیاورید ؟ شما وحشت زده شدید، تمام استرس ها را در خود جمع کردید و عجب اینکه با استرسی شدن ، رودههای شما هم دچار تنش شدید و احتمالا باعث افزایش شکم درد تان شده است.

چگونه میتوانید این چرخه ناخوشایند را بشکنید؟

دکتر دونالد کوپرلند «روانشناس کلینیکی و رئیس بخش روانشناسی و هیپنوتیزم » میگوید : تصویر پردازی روش بسیار مؤثری در برخورد با درد و اضطراب است . یادگیری تصویرپردازی ( VISUALIZATION) توسط یک استاد احتمالا بهترین راه است.

دکتر کوپرلند موارد ذیل را پیشنهاد می کند : اگر احساس درد کردید، هر کاری که انجام می دهید رها کنید؛ یک جای راحت برای نشستن یا دراز کشیدن پیدا کنید . چشمان را ببندید و به جای فکر کردن در مورد درد تصور کنید که :

* به طور ماهرانه به داخل یک اقیانوس که دارای ساحل استوایی و ماسه های سفید است، شیرجه رفته اید.

* بالای یک کوه پر از برف و بلند ایستاده اید و هوای سرد تنفس می کنید و به قرج قرج برف در زیر پاها گوش می کنید .

*  در داخل یک وان چوبی بزرگ و گرم نشسته اید و با چند نفر از بهترین دوستان در حال گپ زدن هستید.

* در داخل یک باغ پر شاخ و برگ در حال راه رفتن هستید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *