#


سندرم رینود؛ چند نکته برای راحتی بیشتر

سندرم رینود
3 نوامبر 2017 بدون نظر 1443 بازدید

سندرم رینود؛ چند نکته برای راحتی بیشتر

سندرم رینود ؛ چند نکته برای راحتی بیشتر

همهٔ شما سندرم رینود را به خوبی می شناسید. وقتی در یخچال را باز می کنید و در کف دست های تان احساس کرختی می کنید و یا هنگام فشردن دکمه های کیبورد کامپیوترتان متوجه تغییرات در انگشتان تان می شوید.

ناگهان رگ های خونی انگشتان دستتان منقبض می شوند و گاهی وقتها انگشتان پاها نیز درگیر می شود. اولین علامتی که می بینید اسپاسم است که جریان خون به محل درگیر ، آهسته می شود. کمبود خون اکسیژن دار، دست تان را بی رنگ می کند و حتی ممکن است به رنگ قرمز و رنگ کبود نیز دیده شود . گاهی وقت ها به علت نبود خون در دستان تان احساس بی حسی و کرختی می کنید. در موارد پیشرفته ، سندرم رینبود جریان خون انگشتان را ضعیف کرده و به حس لامسه آسیب می رساند.

سرما، تنها مقصر و دلیل اصلی نیست. بلکه این پدیده می تواند از آسیب وارده به رگهای خونی حاصل از ارتعاش قدرتمند وسایلی نظیر اره های برقی و یا دریلها و حساسیت به داروهایی که روی رگها تأثیر می گذارد و یا اختلالات بافت همبند، باشد. یک دلیل دیگر، می تواند اختلالات عصبی باشد.

سندرم رینود

چگونه میتوانید خود را در برابر سندرم رینود محافظت کنید؟ این است توصیه متخصصین ما :

خود را با شرایط و فق دهید تا بر سرما غلبه کنید.

یاد بگیرید که در سرما، دست ها را گرم نگه دارید؛ تکنیک زیر را که توسط محققین ارتش آمریکا در آلاسکا اختراع شده است به کار ببرید:

اتاقی را انتخاب کنید که دمای راحت و مناسبی داشته باشد و دست خود را داخل یک ظرف آب گرم ۳ تا ۵ دقیقه قرار دهید. سپس به داخل اتاق سرد و یخ زده بروید و دوباره دستها را در آب گرم به مدت ده دقیقه قرار دهید. محیط سرد به طور معمول رگهای سطحی را منقبض می کند، اما در عوض احساس گرمی آب، آنها را متسع خواهد کرد. با تکرار این تمرین رگ های خونی را شرطی می کنید تا علی رغم سرما بتوانید مقابله کنید.

در ارتش این عمل ، روزانه ۳ تا ۹ بار روی ۱۰۰ نفر امتحان شد ؛ بعد از ۵ بار درمان ، نتایج تکان دهنده بود: دستهای این افراد در سرمای ۷ درجه گرم تر از قبل بود.

بازوی خود را بچرخانید تا گرما تولید شود.

شما می توانید به کمک یک ورزش ساده با دستهای تان گرما ایجاد کنید. دستتان را به پشت بدن بچرخانید و سپس به طرف جلو و بالا با سرعت ۸۰ دور در دقیقه حرکت دهید. اثر چرخ آسیابی ، خون را با نیروهای گرانشی و گریز از مرکز به داخل انگشتان می راند. این ورزش گرمایی ، برای دستهای سرمازده به هر دلیلی مؤثر است.

غذاهای حاوی آهن مصرف کنید.

کمبود آهن می تواند متابولیسم تیروئید را که دمای بدن را تنظیم می کند، تغییر دهد. این چیزی است که محققان به آن مظنون شده اند. آنها اثرات آهن تغذیه ای را بر روی ۹ زن سالم هنگامی که وارد یک اتاقک سرد می شدند، اندازه گیری کردند.

غذاهای حاوی آهن شامل مرغ، ماهی ، گوشت قرمز کم چربی گاو، عدس و سبزیجات برگ سبز میباشند. آب پرتقال هم خوب می باشد. چرا که میزان جذب آهن را در بدن بالا می برد.

درست لباس بپوشید تا دمای داخل بدن را در حد معینی حفظ کنید.

برای گرم نگه داشتن خود، باید طوری لباس بپوشید که احساس گرما کنید. عموم مردم اغلب کفش و دستکش میپوشند بدون اینکه توجهی به دمای داخل بدنشان داشته باشند که در واقع خیلی مهم است.

سندرم رینود

الیافی را انتخالب کنید تا تعریق زیاد ایجاد نکنند.

تعریق می تواند عامل مهمتری نسبت به دما در ایجاد سرما در پاها و دست ها باشد. تعریق ، تهویه هوای بدن است و در صورتی که مراقب نباشید تهویه هوای بدن شما می تواند باعث سرما شود.

دست ها و پاها به خصوص حساس هستند چراکه کف دست ها و پاشنه پا (همراه با زیر بغل) بیشترین غدد عرق را دارند به همین دلیل است که جوراب های پشمی ضخیم و چکمه های با آستر پشمی به جای اینکه پای شما را گرم کنند باعث تعریق زیاد و احساس سرما می شوند.

جوراب های ترکیبی پنبه ای را به جای جوراب های حاوی پنبه خالص بپوشید.

باید جورابی بپوشید. که رطوبت را از پا بگیرید و آن را عایق بندی کنید . جوراب های تمام پنبه ای منجر به تعریق زیاد می شوند و پای تان را سرد می کنند.

مطمئن شوید که لباسهای تان گشاد هستند.

هیچ کدام از لباسها نباید به بدن تان فشار بیاورد؛ لباسهای تنگ نظیر کش جوراب و شلوار جین و کفش های تنگ جریان خون را قطع و عایق های هوایی را حذف می کنند.

لایه لایه لباس بپوشید.

اگر می خواهید در سرما بیرون روید لایه لایه لباس پوشیدن بهترین کار است . این کار باعث حفظ گرما می شود و در صورتی که هوا گرم شود شما می توانید لباس ها را تکه تکه در آورید. لایه داخلی لباستان باید از الیاف مصنوعی باشد که عرق را از پوست بگیرد. ترکیب پشم و ابریشم نیز قابل قبول است . لباس بعدی باید نقش عایق را بازی کند و گرما را در بدن نگه دارد. بهترین انتخاب، بلوز پشمی است.

کلاه بگذارید.

پوشش دیگری که می تواند دستها و پاهای تان را گرم نگه دارد، کلاه است . سر شما بزرگ ترین محل از دست دادن گرماست. رگ های خونی سر با بازده قلبی کنترل می شوند و مثل رگ های دست و پا محدود نمی شوند. اگر می خواهید پاها و دستهای تان گرم باشند، گذاشتن کلاه به اهمیت پوشیدن دستکش و جوراب می باشد.

دستکش های یک انگشتی بپوشید.

این دستکشها گرم تر از دستکش های معمولی است چرا که کل گرمای دستتان را در خود نگه می دارد.

از پودر مخصوص پا استفاده کنید.

لباس تنها راه خشک نگه داشتن پوست شما نیست. پودرهایی جاذب رطوبت پا برائی حفظ خشکی پا عالی هستند. اما به هوش باشید که افراد دچار سردی پا که دیابتی هستند یا بیماریهای رگ های سطحی را دارند، بهتر است به جای اسپری از افشاننده ها استفاده کنند چرا که رطوبت حاصل از اسپری ها میتواند واقعاً باعث یخ زدگی پاها شود.

سیگار نکشید.

دست و پای سیگاری ها در هنگام کشیدن سیگار، سرد می شود. سیگار باعث تشکیل پلاک در سرخرگها شده و نیکوتین، رگهای خونی را تنگ می کند.

این اثرات مخصوصاً در افراد دچار سندرم رینود دیده میشود. این افراد نسبت به افراد عادی به سیگار کشیدن حساس ترند.

برای احساس گرما آرام باشید.

ایستادن آرام و ریلکس در بعضی افراد منجر به احساس گرما می شود، چرا؟ استرس همان اثری را که سرما دارد، روی بدن می گذارد؛ خون از داخل دست ها و پاها به طرف مغز و دیگر اندام های داخلی بدن کشیده میشود تا شما بهتر فکر کنید و سریع تر واکنش نشان دهید. تکنیکهای ریلکسیشن مؤثر هستند .

سندرم رینود

یک غذای گرم و دلچسب بخورید .

خوردن باعث افزایش دمای درونی بدن می شود که ترموژنز ( مرحلهٔ ایجاد گرما) نامیده می شود . بنابراین قبل از بیرون رفتن چیزی بخورید تا اجاق درونی بدن تان گرم شود و غذای داغ بخورید تا تنور بدن تان بیشتر گرمازا شود. یک سوپ و یا غذای داغ حتی در هوای سرد هم بدن تان را گرم نگه می دارد.

به اندازهٔ کافی مایعات مصرف کنید.

دهیدراتاسیون میتواند سرما را افزایش دهد و با کاهش حجم خون باعث سرمازدگی شود. با نوشیدن میزان زیادی سوپ ، چای گیاهی یا آب سیب گرم بدن تان را از سرما حفظ کنید.

اما قهوه را به کنار بگذارید .

قهوه و دیگر محصولات کافئین دار ، رگ های خونی را منقبض می کند.

به شدت از نوشیدن الکل اجتناب کنید .

از حالت گرمازایی کاذب الکل وسوسه نشوید. الکل به طور موقت دمای دست ها و پاها را بالا می برد و ضرر آن بیشتر از نفع آن است.

الکل باعث افزایش جریان خون پوست می شود و گرما به راحتی از پوست از دست هیرود و دمای داخل بدن کاهش مییابد. در واقع الکل شما را سردتر می کند . خطر الکل ، در یک دوره سرمای غیر منتظره منجر به مشکلاتی نظیر یخ زدگی می شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *