#


سبک رایج در روابط زناشویی سنتی

سبک رایج در روابط زناشویی سنتی
8 آوریل 2017 بدون نظر 921 بازدید

سبک رایج در روابط زناشویی سنتی

سبک رایج در روابط زناشویی سنتی و تاثیر آن در زندگی

اگر چه مردهایی در روابط زناشویی سنتی وجود دارند که استاد پذیرفتن تاثیر از همسرشان هستند،واقعیت این است که تقسیم قدرت در زندگی زناشویی یک مفهوم نسبتا جدید است و در پس یک سری تغییرات اجتماعی گسترده در چند دهه اخیر به وجود امده است . پوشیدن شلوار لی برای مردان زمانی مد و رایج بود اما زمانه عوض شده است.

ممکن است همه مطالب بالا به سیر “فمنیستی” شبیه باشد اما این ها همچنین یک واقعیت هستند. در حال حاضر که بیشاز حد ۶۰ درصد زنان متاهل کار می کنند نقش مرد به عنوان تنها نان اور خانواده در حال تضعیف است.

به تدریج شغل های زنان تبدیل به منبعی برای ان ها می شود نه تنها برای در امد و قدرت اقتصادی بلکه برای عزت نفس بسیاری از موضوعات اصلی بحث که امروزه بین زوج ها وجود دارد به این تغییردر نقش زنو مرد مربوطاست .

اغلب زن ها گله می کنند که مردها هنوز سهم خودشان در کارهای خانه و مراقبت از بچه ها را انجام نمی دهند. البته این مسئله فقط برای زوج های جوان وجود ندارد. ما الگوی یکسانی را در زوج  هایی که بین سال های ۴۰ تا ۶۰ سالگی رابطه زناشویی شان هستند مشاهده کرده ایم.

مردانی که تمایل دارند نفوذ همسرشان را بپذیرند معمولا زندگی های زناشویی شادی دارند. ان هایی که نسبتا به این مسئله بی توجه اند زندگی زناشویی بی ثباتی دارند.

یکی از مردانی که زندگی زناشویی ناشادی داشت این گونه عنوان کرد:”من با “جون کلیرو ازدواج کردم اما او تبدیل به “مورفی براون” شد. این منصفانه نیست . من این گونه معامله نکرده بودم.”

قابل درک است برخی از مردان با تغییر نقش مرد مشکل دارند.

برای قرن ها از مردان انتظار می رفت که مسئول خانواده باشند. این حس مسئولیت و این انتصاب به نحوی از نسلی به نسل دیگر و از پدر به پسر رسیده است طوری که تجدید نظر درباره نقش شوهر می تواند برای بسیاری از مردان واقعا یک چالش باشد.

بعضی از مردان ممکن است به این خاطر مقابل تاثیرپذیری از همسرشان مقاومت کنند که هنوز عقیده دارند که اشفتگی /هرج و مرج در نقشزن و مرد یک وضعیت گذرا و موقتی است،یا اینکه پاندول تا اخرین حد خود به یک طرف رفته است و به زودی اوضاع تغییر خواهد کرد.

اما شواهدی علمی وجود دارد که نشان می دهد ما در زمانی زندگی می کنیم که یک تحول فرهنگی در ان حال رخ دادن است دگرگونی عظیمی که هرگز بر نخواهد گشت .

دکتر پگی سن دی ، انسان شناس ،استاد دانشگاه پنسیلوانیا تمام عمر کاری اش را وقف مطالعه و مقایسه فرهنگ های سراسر جهان در زمینه شکارچی/جمع کننده کرده است.

در ظاهر زندگی های ما ممکن است بسیار متفاوت از زندگی افرادی باشد که او مطالعه می کند. اما ذات بشر به طور اساسی یکسان است. سن دی عوامل معینی را مشخص داده است که تعیین می کند ایا در یک فرهنگ به خصوص مرد نقش غالب خواهد داشت و یا این که حقوقی مساوی برای زن و مرد در نظرگرفته می شود.

(جالب است که در هیچ فرهنگی زن نقش غالب نداشته است) او همچنین علایم و نشانه هایی را مطالعه کرده  است که نشان می دهد یک فرهنگ در کدام یک از این دو جهت در حال حرکت است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *