#


با رژیم غذایی به جنگ زوال عقل بروید

زوال عقل
25 جولای 2017 بدون نظر 985 بازدید

با رژیم غذایی به جنگ زوال عقل بروید

با دنبال کردن یک رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند سلامت مغز را بهبود بخشد

رژیم مدیترانه ای برای فهرست طولانی خود از مزایای بهداشتی، از جمله توانایی آن در بهبود سلامت قلب و جلوگیری از مرگ زودرس، شناخته شده است. در حال حاضر، محققان آن را به یک مزیت دیگر مرتبط می دانند: سلامت بهتر مغز.

در گروهی از مطالعات که اخیرا در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر ارائه شده اند، محققان دریافتند که رژیم سنتی مدیترانه ای و یک نسخه اصلاح شده به نام رژیم غذایی “MIND” ممکن است مهارت تفکر فرد را بهبود بخشد. محققان در یکی از تحقیقات در ایالات متحده در مورد حدود ۵،۹۰۰ سالمند در ایالات متحده دریافتند که افرادی که رژیم غذایی خود را دنبال می کردند احتمال بیشتری برای دریافت نتیجه های بهتر در آزمایش های شناختی دارند.

مطالعات نشان می دهد روغن زیتون غنی شده می تواند از بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

تفاوت رژیم های غذایی

یک مطالعه جداگانه در سوئد نتایج مشابهی را با مکوی پیدا کرد. محققان اطلاعات بهداشتی، شامل عادات غذایی، از بیش از ۲۰۰۰ سالمند سالم را که رژیم غذایی رژیم پرخطر نوردیک (NPDP) را رعایت می کردند را بررسی کردند. رژیم غذایی مردم را از خوردن ریشه سبزیجات، شیرینی، غذاهای فرآوری شده و دانه های تصفیه شده منع می کند، در حالی که تاکید بر مصرف سبزیجات غیر ریشه، مرغ و ماهی در میان سایر غذاها می کند. رژیم NPDP با سایر رژیم های غذایی سالم، از جمله مدیترانه ای و رژیم غذایی MIND، مقایسه شد. داده های شش ساله نشان داد که کسانی که پیروی از NPDP داشتند مهارت های حافظه و تفکر بهتر دارند. نتایج مشابهی نیز برای رژیم غذایی مدیترانه و MIND یافت شده است.

رابطه رژیم غذایی و زوال عقل

در نهایت، یک مطالعه چهارم نشان داد که رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد. تحقیقات در مورد بیش از ۷۰۰۰ زن نشان می دهد که افرادی که عادت های غذایی بیشتر شبیه به رژیم غذایی MIND داشته اند، احتمال ابتلا به زوال عقل کمتری دارند. غذای مدیترانه ای باعث می شود که کلسترول خوب خون حتی بهتر نیز شود که از مزایای روغن زیتون، گوجه فرنگی و توت ها است

مهم است که توجه داشته باشیم که تمام مطالعات مشاهده ای بوده اند، به این معنی که عادات غذایی رژیمی شرکت کننده توسط خود آن ها گزارش شده است. بنابراین، برای شناخت بهتر ارتباط بین رژیم غذایی و خطر ابتلا به زوال عقل، تحقیقات بیشتری لازم است.

عوامل موثر در زوال عقل غیر از رژیم غذایی

دکتر دیوید رینولدز، سرپرست علمی تحقیقات آلزایمر در انگلیس، در یک گزارش در شبکه مدیکال اکسپرس گفت: “مطالعات مشاهداتی مانند این می تواند برای مشخض کردن عوامل مرتبط با پیری سالم مفید باشد، اما این نوع تحقیق نمی تواند به طور قطعی پاسخ دهد که آیا رژیم های خاص می توانند باعث جلوگیری از زوال عقل شوند.” “در حالی که ما می دانیم که تغییرات مثبت شیوه زندگی وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را تحت تأثیر قرار دهد، مهم است که به خاطر داشته باشیم که زوال عقل ناشی از بیماری های پیچیده مغزی، سن، شیوه زندگی و ژنتیک است.”

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *