#


رژیم غذایی کم چرب کمکی به کاهش وزن نمی کند

رژیم غذایی
5 ژوئن 2017 بدون نظر 679 بازدید

رژیم غذایی کم چرب کمکی به کاهش وزن نمی کند

رژیم غذایی کم چرب کمکی به کاهش وزن نمی کند

به گزارش از من بپرس، تحقیقات اخیر نشان داده است، رژیم کم چربی کمکی به کاهش وزن نمی کند. این مطلب شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد، اما حقیقت این است که چربی ها در حفظ سلامت و کاهش وزن نقش بسیار مهمی دارند.

در سال های اخیر حساسیت ها نسبت به رژیم غذایی بیشتر شده و این جریانی است که در کل جهان دیده می شود. در این میان تأکید بر روی دنبال کردن یک رژیم غذایی کم چرب از رایج ترین دستورالعمل های مربوط است. چه در بین افرادی که قصد کاهش وزن دارند، چه آنهایی که تنها برای سلامت بیشتر بدن این رژیم را دنبال می کنند.

شاید زیاد شنیده باشید که چربی اشباع شده بزرگ ترین دشمن سلامت است. این یک حقیقت است، اما سؤال اینجاست که چرا رژیم های کم چرب و پرهیز از مصرف چربی های اشباع به سلامت بیشتر و تناسب اندام منجر نشده است؟

در این شرایط حتی عده ای رژیم کم چرب را کنار گذاشته و به عادات سابق خود برگشته اند. بنابراین مطالعاتی در این زمینه انجام شد و نتایج آن مشخص کرد که رژیم غذایی کم چرب حتی ممکن است به سلامت افراد منجر نشود. همچنین دسته ای از تحقیقات نشان دادند که رژیم غذایی پر چرب برای رسیدن به تناسب اندام و سلامت قلب راه حل سالم‌ تری به نظر می رسد.

حقیقت تلخ محصولات کم چرب

آنچه درباره محصولات کم چرب نگران کننده است، فرآیند تولید آنهاست. به این صورت که در این فرایند، جایگزین هایی که برای چربی لازم به کار می روند، در بدن انسان به محرک های چربی ترانس تبدیل می شوند. همین موضوع است که قلب و کلسترول ما را در معرض خطر قرار می دهد.

همچنین در فرایند تولید محصولات کم چرب، به جای چربی اغلب میزان زیادی از کربوهیدارت ها به کار می رود که باعث بالا رفتن کالری این محصولات می شود. و آنچه مشخص است اینکه کالری زیاد مانع از کاهش وزن می شود.

در این رابطه نتایج پژوهشی که در نشریه New England Journal of Medicine  انتشار یافته، نشان می دهد که برای سلامت قلب و کاهش وزن، یک رژیم غذایی پر چرب، اما کم کربوهیدارت، بسیار مفیدتر است.

تأثیر مفید چربی در کاهش وزن

بر خلاف تصور رایج و سنتی ثابت شده که چربی عاملی مهم در حفظ سلامت و کاهش وزن است. این امر به دلیل کمک چربی به بسیاری از فرآیندهای متابولیک است. همچنین باید به این نکته توجه داشت که همه چربی ها بلافاصله بعد از مصرف به ذخایر چربی اضافی در بدن تبدیل نمی شوند.

از طرف دیگر چون با مصرف چربی مدت زمان بیشتری احساس سیری می کنیم، از پرخوری و هوس های قندی که محرک افزایش چربی در بدن هستند، در امان می مانیم.

کربوهیدارت کمتر، چربی های سالم بیشتر

در تحقیق دیگری یک رژیم غذایی کم کربوهیدارت با یک رژیم غذایی کم چرب مقایسه شدند، تا میزان تأثیر آنها بر روی کاهش وزن و سلامت قلب، مشخص شود.

نتیجه آنکه یک رژیم غذایی با کربوهیدارت کم و با پروتیئن و چربی بالا، باعث افزایش در غلظت های کلسترول خوب (HDL) و کاهش در غلظت های تری گلیسیرید می شود. و این به معنی مفید بودن این رژیم برای سلامت قلب و همچنین کاهش وزن است.

در این رابطه پژوهش دیگری که در یک بازه زمانی شش ساله و بر روی قریب به صد هزار زن انجام شد، مشخص کرد که رژیم غذایی پر چرب باعث نشده این افراد در معرض ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب قرار بگیرند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *