#


روش های برای کنترل تب

24 اکتبر 2017 بدون نظر 1585 بازدید

روش های برای کنترل تب

روش های برای کنترل تب

قبل از اینکه قدمی برای فرونشاندن آتش درون تان بردارید به توصیه پزشکان گوش کنید:

مطمئن شوید که واقعاً تب دارید.

اگرچه دمای ۳۷ درجه سانتیگراد به عنوان دمای طبیعی در نظر گرفته می شود ولی این عدد، یک چیز قطعی نیست. دمای طبیعی بدن، از شخصی به شخص دیگر و در طول روز به طور گستردهای تغییر می کند. دونالد ویکری « استادیار دانشگاه جرج تول» میگوید: غذا، لباس اضافی ، هیجانات عاطفی و ورزش شدید می تواند دمای بدن را بالا ببرد. در حقیقت ورزش شدید می تواند دمای بدن را تا ۳۹/۵ برساند. به علاوه، بچه ها نسبت به بزرگسالان درجه حرارت بالاتری دارند.

یک قانون کلی: اگر درجه حرارت بدن بین ۳۷/۲ تا ۳۷/۷ بود ، امکان تب وجود دارد و اگر بیش از ۳۷/۷ بود ، نشانهٔ تب است .

لموناردو بانکور «استادیار و متخصص اطفال دانشگاه پزشکی کانکتیکوت » می افزاید: ظاهر افراد معمولاً بهتر از یک سری اعداد می تواند نشان دهندهٔ وضعیت آنها باشد.

کنترل تب

به مبارزه با تب برنخیزید.

اگر تب دارید ، این نکته یادتان باشد: تب ، خودش یک بیماری نیست، بلکه نشانهٔ بیماری است . در حقیقت تب یکی از راه های دفاعی بدن در برابر عفونت است. تب می تواند حاوی اهدانی باشد : کاهش دوره بیماری ، افزایش قدرت آنتیبیوتیک ها و کاهش انتقال عفونت. این تواناییها باید در برابر ناراحتیهای حاصله هم سنجی شود تا اجازه داده شود یک تب خفیف دوره عادی خود را طی کند. اگر احساس می کنید که به راحتی بیشتری نیاز دارید، موارد زیر را دنبال کنید:

مایعات مصرف کنید.

هنگامی که داغ هستید، بدن تان عرق می کند تا شما را یک تب شدید شوید. بدن، غده های عرق را میبندد تا سرد کند . اگر آب زیادی از دست بدهید، ممکن است د چار از، از دست رفتن بیشتر آب جلوگیری کند و در این حالت کنترل تب مشکل تر می شود.

نتیجه اخلاقی این داستان این است . دوستان خوبم ! تا میتوانید بنوشید و گرنه کشتی تان به گل خواهد نشست. علاوه بر آب معمولی پزشکان موارد زیر را نیز توصیه می کنند:

آب میوهها و سبزیجات

این مواد دارای ویتامین ها و مواد معدنی سرشاری هستند؛ مخصوصاً آب هویج و آب چغندر ؛ اگر می خواهید آب گوجه بخورید، نوعی را انتخاب کنید که سدیم کمی داشته باشد.

چای گیاهی

دکتر بلارک می گوید: اگرچه هر نوع چای، نیاز مایعات بدن را تأمین می کند ولی بعضی از آنها به طور اختصاصی برای تب مفید هستند؛ ترکیبی را که وی توصیه می کند حاوی نسبتهای برابر آویشن خشک شده و بابونه است. آویشن خاصیت ضدعفونی کننده دارد و بابونه التهاب را کاهش می دهد .

یک قاشق چایخوری از این ترکیب را در یک فنجان آب جوش ، به مدت پنج دقیقه فرار دهید و چندین بار در این روز آن را به صورت داغ بخورید .

یخ

اگر از نوشیدن بیزارید، میتوانید یک قطعه یخ را بمکید. برای تنوع می توانید در یک قالب مکعبی ، آب میوه ها را یخ کنید. برای افزایش انگیزه در کودکان، یک انگور یا توت فرنگی در وسط هر قالب یخ بگذارید.

برای رهایی از تب از کمپرس استفاده کنید.

دکتر بلارک میگوید: کمپرس مرطوب می تواند دمای خروجی بدن را کاهش دهد. کمپرس گرم و مرطوب نیز می تواند به طور عجیبی این کار را انجام دهد. هنگامی که بیمار از گرما احساس بی قراری کرد، کمپرس را بردارید و به جای آن، کمپرس مرد روی پیشانی ، مچ ها و پشت ساق پای وی بگذارید و بقیه بدن را پوشیده نگه دارید. اگر تب تا ۳۹/۵ بالا رفت هرگز از کمپرس گرم استفاده نکنید. برای جلوگیری از تب از کمپرس سرد استفاده کنید.

از ابر اسفنجی استفاده کنید .

تبخیر می تواند اثر سردکنندگی بر دمای بدن داشته باشد. اگر می توانید با یک ابر این کار را در تمام بدن انجام دهید. باید به نقاطی که بیشترین گرما را دارند مثل زیر بغل و کشاله ران توجه خاصی داشته باشید. تکه ابر را بچلانید و هر بار یک منطقه را تمیز کنید و بقیه بدن را پوشیده نگه دارید. گرمای بدن ، رطوبت ایجادشده را بخار می کند و به خشک کردن با حوله نیازی نیست.

پزشکان هشدار می دهند اگرچه الکل ، سریع تر از آب بخار می شود، اما برای شخص تب دار می تواند ناراحت کننده باشد . علاوه بر این خطر جذب آن از پوست و یا تنفس بخارهای حاصل از آن وجود دارد .

در آب گرم فرو روید.

دکتر گاسل میگوید: هنگامی که من تب دارم و شروع به لرزیدن می کنم، با رفتن به داخل آب گرم، احساس راحتی و آرامش می کنم. دکتر برانکو توصیه میکند: از آبی که دمای آن برابر دمای اتاق است، برای حمام کردن بچه ها استفاده شود. یک راه درمانی دیگر، قرار دادن بچه ها بین حوله های مرطوب و عوض کردن حوله ها هر پانزده دقیقه است.

از مسکن استفاده کنید.

اگر احساس ناراحتی می کنید، داروی ضد درد مصرف کنید. دکتر و یکی توصیه می کند که بزرگسالان، هر چهار ساعت، دو قرص آسپیرین یا استامینوفن مصرف کنند. مزیت استامینوفن این است که افراد کمتری به آن آلرژی دارند.

به بچه ها استامینوفن بدهید .

از دادن آسپیرین به زیر ۲۱ ساله ها خودداری کنید. زیرا آسپیرین می تواند باعث سندرم ری «یک بیماری عصبی کشنده» ، شود. به ازای هر کیلوگرم وزن بچه از ۱۰ تا ۱۶ میلی گرم استامینوفن استفاده کنید و هر ۶ ساعت یک بار تکرار کنید.

خود را به طور نسبی بپوشانید.

در استفاده از لباس و پتو، حال عمومی خود را در نظر بگیرید. اگر خیلی گرم تان است، پوششها و لباس های اضافی را در آورید تا گرمای بدن بتواند به هوا منتقل شود. ولی اگر سردتان است خود را بپوشانید تا احساس راحتی کنید. در کودکان ، بیشتر مراقب باشید زیرا لباسهای اضافی میتواند باعث تب در آنها شود.

کنترل تب

هشدار پزشکی

علایم خطر را بشناسید.

در صورت وجود این علایم به پزشک مراجعه کنید:

*  تب در کودکان زیر چهار ماه

*  تب همراه با سفتی گردن

*تب بالای ۰/۵ درجه که درمان خانگی نتوانسته آن را کاهش دهد * تب بالای ۱/۱: درجه در هر شرایطی

*  تبی که بیش از پنج روز ادامه داشته باشد دکتر استفان روزنبرگ هشدار می دهد که در کودکان زیر شش سال، دمای ۱/۱؛ و یا بالاتر میتواند به تشنج منجر شود.

هوای اتاق را برای مریض، تنظیم کنید.

دکتر بلارک – باخ میگوید: آیا اتاق بیمار را به بهترین شکل مناسب بیمار خود در آوردهاید؟ هوای اتاق را زیاد گرم نکنید. پزشکان آلمانی عموماً توصیه می کنند که دمای اتاق نباید بالای ۱۸ باشد . اجازه دهید هوای تازه وارد اتاق شود.

اگر تمایل دارید ، غذا بخورید.

آنقدر درگیر این مسئله نباشید که آیا غذا بخورید یا نخورید. بعضی از پزشکان، همانند دکتر بلارک – باخ فقط خوردن آب میوه و مایعات را توصیه می کنند تا تب فروکش کند. بعضی دیگر معتقدند در طول تب، مریض باید غذا بخورد زیرا گرمای بدن تمام کالری را مصرف می کند.

جزئیات کار با دماسنج

نحوه استفاده صحیح اثر دماسنج در زیر آمده است :

* قبل از استفاده از دماسنج ، آن را از انتهای بالای آن ( نه حباب شیشه ای ) نگه دارید و با حرکات سریع مچ آن را تکان دهید تا جیوه در زیر ۳۵/۵ قرار گیرد.

* حداقل تا ۳۰ دقیقه بعد از خوردن، آشامیدن و سیگار کشیدن صبر کنید. این کارها دمای دهان را تغییر می دهد و باعث خواندن نادرست دما می شود.

* دماسنج را با لبها نگه دارید، نه با دندان ها؛ از بینی نفس بکشید تا دمای اتاق بر دماسنج اثر نگذارد. حداقل سه دقیقه دماسنج را در دهان نگه دارید. ( بعضی ها پنج تا هفت دقیقه را توصیه می کنند ) .

* در کودکان زیر پنج سال از روش مقعدی به جای دهانی استفاده کنید. دمای مقعد، ۱ درجه از درجه حرارت دهان بالاتر است.

برای استفاده از دماسنج رکتال، بچه را به شکم در آغوش تان بخوابانید و برای جلوگیری از حرکت بچه، یک دست تان را روی باسن بچه قرار دهید. انتهای دماسنج را با وازلین چرب کنید و با دقت ، ۲/۵ سانتیمتر از آن را به داخل مقعد فرو برید. هرگز فشار ندهید. در عرض چند ثانیه جیوه شروع به بالا آمدن می کند بعد از یک تا دو دقیقه و زمانی که جیوه دماسنج ، دیگر حرکت نکرد دماسنج را در آورید.

* اگر دماسنج در دهان یا مقعد شکست، نترسید. جیوه، سمی نیست. اغلب آسیب وارده ، خراشی سطحی روی دهان یا مخاط مقعد میباشد. اگر تکه های شیشه را پیدا نکردهاید پزشک را با خبر کنید .

* از دماسنج دیجیتال مطابق دستوراتی که همراه آن است استفاده کنید، بعد نوک آن را با آب و صابون و یا الکل بشویید. وسیله را هرگز به طور کامل وارد آب نکنید و یا روی آن ، آب نریزید . زیرا با این کارها خطر خراب شدن دماسنج بیشتر می شود. هر دو سال یک بار باطری آن را عوض کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *