#


راه های مراقبت از زخم دیابت

16 ژانویه 2019 بدون نظر 1729 بازدید

راه های مراقبت از زخم دیابت

راه های مراقبت از زخم دیابت

 افرادی که دچار دیابت هستند اگر دچار یک بریدگی یا خراش روی پوستشان شدند باید بدانند این زخم نیازمند مراقبت های بیشتری نسبت به یک فرد غیر دیابتی دارد.

 افرادی که دچار دیابت هستند اگر دچار یک بریدگی یا خراش روی پوستشان شدند این سخت نیازمند مراقبت های بیشتری نسبت به یک فرد غیر دیابتی دارد.

زخم ها و بریدگی ها در بیشتر افرادی که دیابت دارند نسبت به سایر افراد با سرعت کمتری التیام می یابد، ضمناً داشتن بیماری دیابت احتمال عفونت در بریدگی ها و زخم ها را نیز افزایش می دهد.

 در یک فرد دیابتی یک خراش کوچک ممکن است به یک مشکل بزرگ به تبدیل گردد. زخم  پای دیابتی یکی از دردناک ترین و زخمها هست که ممکن است در نهایت موجب قطع عضو گردد.

 قطع عضو یک احتمال واقعی در موارد بسیار حاد است و ۱۵ درصد از مبتلایان به دیابت را ممکن است گرفتار کند پس هرگز به اشتباه تصور نکنید برای من این اتفاق نخواهد افتاد.

 چند عامل در زخم ها و عفونت ها در افراد دیابتی نقش دارد .

آسیب عصبی یا نوروپاتی از عوارض جانبی دیابت است که مشکل را تشدید میکند.

 از آنجایی که دیابت سبب ضعف عملکرد ایمنی می شود برای التیام زخم ها زمان طولانی‌تری لازم دارد.

زمانی  که قند خون بالا می رود باعث می گردد عملکرد گلبول های سفید خون مختل شود و همین امر موجب ناتوانی شان برای مبارزه با باکتری ها می شود.

 اگر دیابت کنترل نشود باعث ضعف در جریان خون می گردد و با کند شدن جریان خون گلبولهای قرمز آهسته تر در آن حرکت می کنند به همین عاملی می‌شود تا انتقال مواد مغذی به سمت زخم ها سخت تر شود درنتیجه زخم ها به کندی ترمیم می‌شود و اگر این ضعف زیاد باشد ممکن است اصلاً ترمیم نشوند .

برای افراد دیابتی  دچار زخم و بریدگی شدن بسیار سخت است اما شما می توانید با کمی صبر و آگاهی این مشکل را برطرف کنید.

 ۱ –  زخم تان را قبل از اینکه هرگونه درمانی را شروع کنید جای زخم را تمیز نمایید این کار از عفونت جلوگیری می کند و باعث می شود زخم بهتر التیام پیدا کند .

شستن با آب ساده ترین راه تمیز کردن زخم های جزئی است با این کار باکتری ها و آلودگی ها از زخم شما زدوده خواهند شد.

 از آب سرد با فشار متوسط و یک صابون ملایم برای شستن ناحیه زخمی استفاده کنید و سپس آن را به آرامی با یک حوله تمیز خشک کنید.

 بعد از خشک کردن لایه ای نازک از یک کرم ضدعفونی کننده روی زخم بمالید و آن را با یک باند استریل ببندید این پانسمان را روزی ۲ تا ۳ بار عوض نمایید.

 هر وقت که می خواهید پانسمان را عوض کنیم حتما زخم خود را با دقت بررسی نمایید تا اگر علامتی از عفونت دیدید ه فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 ۲- کنترل قند خون

  اگر می‌خواهید عفونت زخم ها و بریدگی های مختصر شما کم باشد همیشه حواستان به قند خونتان نیز باشد از آنجایی که بالا بودن قند خون سبب می‌شود تا ترمیم زخم به تأخیر بیفتد و ریسک عفونت را افزایش بدهد رعایت این مورد بسیار مهم است.

طی تحقیقات انجام گرفته اینچنین مشخص شده است که اگر سطح قند خون به خوبی کنترل شود بعد از عمل درمان التیام پیدا میکند پس اگر دچار هرگونه زخم شدید حتما قند خون تان را تحت کنترل بگیرید. شما می توانید با ۳۰ دقیقه ورزش در روز و تغذیه درست این کار را انجام دهید همچنین یادتان نرود که داروهایتان را طبق دستور پزشک و به موقع مصرف نمایید بهترین زمان برای چک کردن قند خون ناشتا و یا بعد از غذای تان است.

 ۳- عسل

عسل باعث تحریک و باز سازی بافت های اسیب دیده می شود و این خود باعث بهبود سریع زخم ها می شود . پس بهتر است افراد دیابتی برای بهبود زخم های خود از عسل استفاده کنند علاوه بر این خاصیت اسموتیک حسن باعث می شود تا زخم تمیز و مرطوب بماند که این خاصیت برای زخم بسیار مهم است تحقیقات نیز نشان می دهد که برای زخم پای دیابتی مرحله عسل موثر و بدون ضرر است.

 قبل از اینکه آن را استفاده کنید ابتدا آلودگی های زخم را با آب تمیز بشویید سپس مقداری از سر را روی زخم بمالید و روی آن را بپوشانید و روزی ۳ تا ۴ بار بانداژ را تعویض کنید.

 ۴- آلوئه ورا

 آلوئه ورا دارای خاصیت تسکین دهندگی و ضد التهابی است و  می توانید از آن برای درمان زخم تان استفاده کنید .آلوئه ورا سرشار است فیتو شیمیایی هایی است که التهاب را کم کرده باعث رطوبت رسانی به پوست شده درد را تخفیف داده و در نتیجه  روند التیام زخم را بهتر میکند.

 برای این کار یک برگ آلوورا را باز کنید و ژل آن را درآورید این ژل را روی زخم بمالید و اجازه دهید خشک شود ، سپس ناحیه زخم را با آب گرم تمیز کنید و با حوله نرم و تمیز و خشک نمایید چند بار روزانه این کار را تکرار کنید تا زخم کاملا خوب شود.

 ۵- زرد چوبه

زرد چوبه  دارای خاصیت آنتی بیوتیک و آنتی باکتریال است که این خاصیت سبب می شود تا زخم های جزئی درمان و عفونت در دیابتی ها پیشگیری شود. اگر زخم یا بریدگی جزئیات آن دارای خونریزی است مقداری از پودر زردچوبه را مستقیماً روی قسمت مورد نظر بزنیم تا خونریزی قطع شود.

 اگر برای ترمیم زخم های خود می خواهید از آن استفاده کنید یک دوم قاشق غذا خوری پودر زردچوبه را با کمی  روغن نارگیل ترکیب کنید  تا خمیر مانند شود و روزی ۲ تا ۳ بار آن را در محل زخم خود قرار دهید .

همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با لیوان شیر گرم مخلوط کنید و هر شب قبل از خواب بنوشید.

 ۶- روغن نارگیل

 این روغن به دلیل خواص بی نظیر آنتی باکتریالی ضد التهابی مرطوب کنندگی و التیام بخشی اش برای التیام زخم های دیابتی بسیار کمک می کند روغن نارگیل  از به جا ماندن اثر زخم جلوگیری می کند و همچنین باعث تسکین تورم و درد زخم می شود.

 روزانه ۲ تا ۳ بار روغن نارگیل را روی زخم بمالید و آن را پانسمان کنید بهتر است روزی یک تا دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل وارد برنامه غذایی‌تان بکنید.دیابت

 ۷ – روغن زیتون

 اگر می‌خواهید از التهاب زخم شما کاسته شود و پروسه ترمیم زخم را تسریع کنید از روغن زیتون که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است استفاده نمایید علاوه بر این روغن زیتون را در رژیم غذایی روزانه تان استفاده کنید.

 می توانید از روغن زیتون در انواع سالاد سوپ و اسموتی استفاده نمایید .

۸- رژیم غذایی سالمی داشته باشید

 اگر می‌خواهید سطح قند خون شما و روند ترمیم زخم تان حفظ شود باید به رژیم غذایی خود نیز اهمیت بدهید و از غذاهای مغذی کم کالری و پر از پروتئین استفاده کنید.

 پروتئین سبب می شود تا پوست ترمیم گردد و سایر بافت های آسیب دیده بهبود یابد.

 غذاهای حاوی ویتامین c و ویتامین e  سیستم ایمنی را برای مبارزه با عفونت‌ها  تقویت می کنند.

 غذاهای فیبردار مانند انواع میوه و سبزی و آجیل را بیشتر بخورید و فراموش نکنید که چربی های غیر اشباع سالم را برای رژیم غذایی تان در نظر بگیرید.

 مهم این است که حواستان به مقدار و حجم غذایی که می‌خورید باشد و سعی کنید روزانه ۵ تا ۶ وعده کوچک بخورید نه دو تا سه وعده بزرگ.

*چند نکته:

–  سعی کنید حتی در خانه هرگز پابرهنه راه نروید

–  قبل از پوشیدن کفش ها همیشه داخل آنها را بارسی کنید

–  زیگیل یا پینه را هرگز سعی نکنید خودتان بردارید

– الکل ننوشید و سیگار نکشید

–  پروتئین و آب زیادی مصرف کنید

–  با شستشوی مکرر پاها و تمیز نگه داشتن شان از عفونت پای دیابتی پیشگیری کنید

– کفشی را انتخاب کنید تا کاملا اندازه پایتان باشد و موجب فشار و تاول نشود

– هرگز تاول های تان را دستکاری و زخمی نکنید

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *