#


راهکار هایی برای مقابله با پر خوری و افزایش وزن

6 فوریه 2018 بدون نظر 1775 بازدید

راهکار هایی برای مقابله با پر خوری و افزایش وزن

راهکار هایی برای مقابله با پر خوری و افزایش وزن

همان طور که می دانیم افراد به دلایل گوناگونی دچار چاقی و افزایش وزن می شوند، برخی از افراد به علت اختلالات ژنتیکی و هورمونی دچار افزایش وزن می شوند، برخی دیگر به دلیل زیاده روی در خوردن و غیره. شاید بتوانیم بگوییم که رایج ترین دلیل ابتلا به چاقی و افزایش وزن داشتن رژیم غذایی نا مناسب و زیاده روی در خوردن می باشد، به همین خاطر باید از این اتفاق پیشگیری کنیم. برای این که با برخی از راهکار های جلوگیری از پر خوری و افزایش وزن بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید.

هنگامی که ما با حواس پرتی غذا می خوریم، بی شک به پر خوری دچار خواهیم شد. به عنوان مثال در زمان تماشای تلویزیون به اندازه ای به خوردن ادامه می دهیم که پیام سیری به مغز نمی رسد و زمانی به خودمان می آییم که متوجه می شویم که در خوردن زیاده روی کرده ایم.

چگونه می توان برای غذا خوردن طوری برنامه ریزی کرد که چاق نشویم؟

اموزه اکثر افراد به دنبال راهی برای رفع نیاز های خود به صورت فوری و سریع می باشند. در این بین خوراکی هایی که به صورت سرپایی مصرف می شوند و یا به اصطلاح برای ته بندی کردن مصرف می شوند بسیار رواج پیدا کرده است. هنگامی که ما غذا را بدون توجه به زمان و مقدار مصرف استفاده می کنیم می توان گفت که غذا بدون هیچ برنامه ریزی مصرف شده است. این گونه از غذا خوردن رابطه ی نزدیکی با خوردن غذا از روی بیکاری و یا خوردن غذا به عنوان تفریح و یا وقت گذرانی دارد. شباهتی که بین این دو مورد غذا خوردن وجود دارد در این می باشد که ما اکثر اوقات نسبت به میزان تغذیه ای که داریم هوشیار و آگاه نیستیم.

دلیل غذا خوردن بدون برنامه ریزی

اگر بخواهیم بدانیم ذهن ما در ابتدایی ترین سطح در پی چه چیزی می باشد باید به شما بگوییم که تنها زنده ماندن. هرچند اگر بلافاصله به هیچ انرژی احتیاج نداشته باشیم، زمانی که غذایی در دسترس ما باشد آن را خورده و آن را به صورت چربی در بدن خود ذخیره خواهیم کرد.

چگونه می توان برنامه های غذایی که به صورت برنامه ریزی نشده مصرف می شوند کنترل کرد؟

بهتر است در مورد غذا خوردن به صورت آگاهانه تمرکز کرد. وقتی که با حواس پرتی شروع به غذا خوردن می کنیم، بی شک در دام پرخوری خواهیم افتاد. برای مثال وقتی مراه با غذا خوردن به تماشای تلویزیون نیز می پردازیم احتمالا به قدری درگیر برنامه های تلویزیون می شویم که در این صورت پیام سیری به مغز نخواهد رسید و زمانی به خودمان می آییم که متوجه می شویم که بیش از حد مورد نیازمان غذا خورده ایم.

روش های مقابله با پرخوری:

۱-سعی کنید روی داشتن حس خوب در زمان خوردن غذا بیشتر تمرکز داشته باشید

از غذا خوردن در مقابل تلویزیون خودداری کنید و سعیتان بر این باشد که بر روی هر چیزی که می خورید تمرکز داشته باشید. آرام آرام غذا را بخورید. تمرکز شما بر روی مزه ی غذا یی که می خورید و نیز حسی که از خوردن آن دریافت می کنید باشد. با رعایت این شیوه متوجه خواهید شد که با این کار می توانید آهسته تر غذا بخورید؛ در نهایت هنگامی که سیر می شوید خیلی راحت قاشق و چنگال را کنار گذاشته و خواهید گفت کافی است.

۲-بهتر است خوردن غذا های فوری را کنار بگذارید

یکی دیگر از راهکار هایی که به شما کمک می کند از پرخوری خودداری کنید مصرف نکردن غذا های فوری می باشد. سعی کنید به هیچوجه این گونه غذا ها را خریداری نکنید تا اصلا در دسترس شما نباشند. همچنین باید از خوردن خوراکی هایی نظیر چیپس، بیسکوییت و غیره خودداری کنید.

۳-استفاده از خطای دید برای کنترل کردن مقدار غذای مصرفی

به اثبات رسیده است که ظرف غذایی که در آن غذا خورده می شود بر مقدار غذای مصرفی تاثیر گذار می باشد. پس بهتر است برای سرو غذا از بشقاب های کوچک تر استفاده کنید. اندازه ی معینی از غذا درون یک ظرف کوچک زیاد به نظر آمده و اگر همان میزان را در ظرفی بزرگ تر بریزیم کم به نظر می رسد. بنابراین اگر در ظرف کوچک تری غذا بخورید حس خواهید کرد که مقدار زیادی غذا مصرف کرده اید.

۴-گوش کردن به صدای بدن

بهتر است چند لحظه تحمل کنید ، و با کشیدن نفس عمیق به این تمرکز کنید که چه حسی دارید. آیا هنوز هم شما احساس گرسنگی دارید و یا این که سیر شده اید؟ سعی کنید بر روی بدن خود و حسی که در آن لحظه دارید متمرکز شوید. چنانچه احساس کردید که باز هم گرسنه می باشید، می توانید به خوردن ادامه دهید و این هیچ اشکالی نخواهد داشت. ولی اگر در بین غذا خوردن تان چند لحظه مکث کنید می توانید بر روی میزان غذایی که می خورید بیشتر تمرکز داشته و از پرخوری جلوگیری کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *