#


راهکارهایی برای برخورد با بیمار سوخته

23 دسامبر 2017 بدون نظر 999 بازدید

راهکارهایی برای برخورد با بیمار سوخته

راهکارهایی برای برخورد با بیمار سوخته

سوختگی در ایران نسبت به میانگین جهانی هشت برابر بیشتر اتفاق می افتد. نتیجه ای که این مقدار سوختگی در کشور دارد این است که در هر سال سی هزار نفر به خاطر سوختگی های شدید در بیمارستان ها بستری می شوندو سه هزار نفر بر اثر همین سوختگی ها جان شان را از دست می دهند. اگر در مورد سوختگی و چگونگی برخورد با آن اطلاعات کافی داشته باشیم می توان عوارضی که ناشی از سوختگی است را تا حد ممکن کاهش دهیم.

به گزارش ازمن بپرس، سوختگی ها را طبق اندازه و عمق سوختگی طبقه بندی می کنند. در سوختگی هایی که در درجه اول و یا سطحی قرار می گیرند فقط لایه اپیدرم پوست دچار سوختگی می شود. در این درجه اپیدرم قرمز می شود و هیچ تاولی به وجود نمی آید. علائمی که به همراه دارد درد، رنگ پریدگی و قرمزی می باشد و بافت پوست سالم می ماند.

سوختگی هایی که در درجه دوم قرار دارند باعث تخریب لایه اپیدرم پوست می شود و لایه درم دچار التهاب زیر جلدی و درد می شود. علائمی که می تواند به همراه داشته باشد قرمزی، درد، سفید شدن با فشار، تاول و سفت شدن بافت می باشد. در سوختگی هایی که در درجه سوم قرار می گیرند باعث تخریب تمام لایه های پوست می شود. ممکن است که بافت های چربی، اعصاب، استخوان، عضله و خون را نیز درگیر کند.

رایج ترین نوع سوختگی سوختگی حرارتی می باشد که به خاطر تماس پوست با حرارت های بالا مثل آب جوش، بخاری، آتش  و… به وجود می آید. نوع دیگر سوختگی، سوختگی الکتریکی می باشد که با جریان ولتاژ کم و یا ولتاژ بالا ایجاد می شود. این سوختگی به خاطر تماس با جریان الکتریکی مانند قرار دادن شی در پریز، گاز زدن و یا کسیدن سیم رابط بین وسایل برقی به وجود می آید. یکی دیگر از انواع سوختگی ها، سوختگی شیمیایی می باشد که ناشی از اسیدها و بازها هستند. به طور معمول بازها در مقایسه با اسیدها بیشتر دچار آسیب می شود. مواد اسیدی و باز، شوینده های خانگی و ترکیبات صنعتی را شامل می شوند.

اولین اقدام پس از بروز سوختگی‌ها

اگر محلی که دچار سوختگی شده است در زیر لباس می باشد اولین کاری که انجام می دهید بیرون آوردن لباس از بدن می باشد. این را به یاد داشته باشید که اگر سوختگی به حدی بود که لباس به پوست چسبید سعی بر این نداشته باشید که آن را با کشیدن از از محل سوختگی جدا کنید. شما باید با یک قیچی پارچه را دور تا دور سوختگی را برش دهید و یا اینکه با همان لباس دمای بدن را با آب سر پایین بیاورید و در اولین فرصتی به پزشک مراجعه کنید.

زمانی که دچار سوختگی شدید برای کاهش ضایعات آن هرگز روغن و کره را بر روی آن نمالید. چربی باعث می شود که گرمای سوختگی در پوست نگه داشته شود و شدت سوختگی را افزایش دهد. پمادها و لوسیون هایی که مخصوص سوختگی هستند فقط برای سوختگی های درجه اول کارساز و مفید می باشد.

قسمتی که به خاطر مایعات داغ سوخته است مانند آب جوش، سوپ، آب باتری ماشین و… را سریعا با اب سرد که خیلی یخ نباشد شست وشو دهید. با این کار اگر حرارت بالای مایع داغ باعث سوختگی شده باشد دمای پوستی که سوختته است را کاهش می دهد. در سوختگی هایی که به خاطر تماس با محلول های اسیدی و یا بازی به وجود آمده است جریان آب باعث می شود که ماده رقیق شود و ادامه تاثیرات حاصل را از بین می برد.

پوستی که دچار سوختگی شده است باید با پانسمان پوشانده شود؛ چون باعث می شود که از ورود میکروب به بدن جلوگیری کند و البته بهتر است که این پانسمان ها را هر روز عوض کنید و همچنین بهتر است که پزشک سیر بهبودی این سوختگی ها را ببیند تا اگر نیاز به آنتی بیوتیک سطحی و یا جراحی بود تعیین شود. در سوختگی های سطحی  کوچکی که به وجود آمده است اگر هرنوع نشانه ای مانند تغییر شکل زخم، تورم، التهاب، تب و یا درد شدید را مشاهده کردید حتما برای ادامه ی درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید.

برای اینکه زخم سوختگی زودتر بهبود یابد بهتر است که آن را چرب کنید. این را بدانید که هیچ پماد و داروی موضعی وجود ندارد که بتواند جای سوختگی را از بین ببرد و یا اینکه از ایجاد جوشگاه سوختگی جلوگیری کند. در اصل برای درمان جای زخم سوختگی تنها توسط پزشک متخصص امکان پذیر می باشد. در مدت زمانی که برای بهبود زخم سوخته اختصاص دارد بهتر است که از رژیم های پر پرتئین، پرکاری و مقدار زیادی ویتامین C استفاده شود که باعث می شود زخم سوختگی زودتر بهبود یابد. تاولی که بر روی قسمت سوخته به وجود آمده است به عنوان پانسمان بیولوژیک از ان قسمت محافظت می کند ولی اگر تاول خونی و یا بزرگ باشد باید آن را بترکانید و سپس پوست سوخته را پانسمان کنید.

بایدها و نبایدهای سوختگی

بر روی قسمت هایی که دچار سوختگی شدید شده است نباید پماد، یخ، خمیر دندان، اسپری های روغنی، کره، دارو، کرم و یا هر گونه درمان خانگی را استفاده کنید.

قسمتی که سوخته است را هرگز نباید فوت  کنید و یا اینکه به سمت آن سرفه کنید و هرگز نباید نفس بکشید. حتی تاول هایی که به وجود آمده است و پوست هایی که آسیب دیده را نباید دستکاری کنید. لباس و یا پارچه ای که بر روی محل سوختگی چسبیده است را به زور از روی آن جدا نکنید. فردی که دچار سوختگی شده است را نباید به او از راه دهان مایعات و یا خوراکی داد. سوختگی هایی که بسیار شدید است را درون آب خیلی سرد قرار ندهید چون احتمال دارد که با این کار به فرد شوک وارد شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *