#


با رازیانه و خواص درمانی آن بیشتر آشنا شوید

رازیانه
26 سپتامبر 2017 بدون نظر 1441 بازدید

با رازیانه و خواص درمانی آن بیشتر آشنا شوید

با رازیانه و خواص درمانی آن بیشتر آشنا شوید

رازیانه زراعتی گیاهی یکساله و پر دوام است. هر سال یک بار آن را می کارند و به حالت خودرو و وحشی هم وجود دارد. خواص غذایی و درمانی رازیانه که دارای ویتامینهای آ وب و ث و املاح معدنی فسفر و آهک است و به واسطه خاصیت مدری که دارد، برای مبتلایان به رماتیسم و ضعیف البنیه تجویز می شود.

رازیانه را اگر مدتی طولانی مصرف کنید، کرمهای روده را دفع میکند. تخم رازیانه به مقدار ۱۵ گرم در یک لیتر آب کرده با هر غذا یک فنجان آن صرف شود. برای سلسله اعصاب و دستگاه هاضمه تقویت کننده خوبی می باشد.

به علاوه دم کرده تخم رازیانه قاعده آور است. در مورد سردردهای شدید نیمه سر، انواع سرگیجه ها، اختلالات عصبی، دل دردها، گاز معده و روده ها و یبوست. در قاعده های ماهانهٔ سخت نیز مصرف آن تجویز و توصیه می شود و شیر را هم زیاد میکند به مقدار بالا که گفته شد.

 چهار تخم – رازیانه – تخم بالنگو- تخم زیره سبز و قدومه شیرازی تشکیل چهار تخم را می دهد. اشتها آور و ادرار را هم زیاد و برای سینه هم مفید است. عوض زیره سیاه تخم قدومه شیرازی خیلی بهتر است.

ریشه تازه رازیانه ادرارآور قوی است. به کسانی که قطره قطره ادرار می کنند تجویز می شود «دکتر دیوسکورید فرانسوی» در حبس البول و نقرس جوشانده آن را به مقدار ۳۵ گرم در مقابل یک لیتر آب مصرف نمایند.

تخم رازیانه را در ماههای مرداد و شهریور در می آورند و می شویند و خشک میکنند و آن را تکه تکه کرده در آفتاب یا در کوره خشک و نگهداری می نمایند.

اسامی مختلف محلی آن از این قرار است: رازیانج، پادیان، شمار، شمر، سینوف و بسپاس هم میگویند. در بین حیوانات مار به خوردن آن علاقه زیاد دارد، وقتی میخورد چشمانش براق و درخشان می شود. روی همین امر در فرانسه و ایتالیا و سرتاسر سواحل دریای مدیترانه و حبشه در ردیف غذای مخصوص چشم قرار دارد.

رازیانه

رازیانه

ریشه آن ادرارآور است «شیره برگهای آن بدن را قرمز میکند و تولید تاول می نماید» بذر (تخم) آن دارای ۱۲ درصد روغن، کمی قند، کمی صمغ و ۴ تا ۶ درصد اسانس است. رازیانه بادشکن، مقوی، ضد کرم، قاعده آور، زیاد کننده شیر مادر است. مقدار مصرف آن به طور دم کرده دو مثقال است. اعراب عرق برگ آن را مقوی باه، میدانند و پاک کننده مجاری سینه و طحال، کلیه و مثانه و درد دندان را تسکین می دهد، آب مقطر آن که تازه باشد باز کننده ادرار، قاعده آور، مخصوصاً اگر آن را با گل گاوزبان بجوشانند.

جوشانده تخم رازیانه با پرسیاوشان و انجیر جهت سرفه، تنگ نفس و شکستن باد، تسکین درد پهلو و تهیگاه و قولنج تجویز شده است. از قی و اسهال جلوگیری میکند. برای معالجه اسهال همراه آن زیره میل نمایید. جوشانده آن مخلوط با عسل جهت تب های کهنه و جلوگیر از قی و التهاب معده مفید است.

 در کتابهای قدیمی نوشته اند: هرکس اول سال تحویل تا اول تیرماه هر روز یک مثقال از تخم آن را با شکر بخورد تا آخر سال مریض نخواهد شد. عصاره برگ تازه رازیانه جهت التهاب چشم و درمان ورم ملتحمه مفید است و برای این کار عده ای ساقه رازیانه را نزدیک آتش نگه می دارند و چون در اثر حرارت، آب آن خارج می شود در چشم می چکانند و چنانچه آب ساقه آن را گرفته خشک کرده در چشم بکشند، نور و جلای آن را زیاد میکند.

صمغ آن در افعال مثل عصاره آن است. مقدار تخم آن یک مثقال و مقدار خوراک ریشه آن دو مثقال می باشد.

رازیانه

رازیانه

 «انیسون و بادیان خطایی» هم نوعی از این گیاه می باشند و خواص آنها هم مانند رازیانه است. در برگ و ساقه و ریشه آن هورمون های گیاهی، مخصوصاً هورمون زنانه زیاد است، به این جهت شهوت زنان را زیاد و از التهابات شهوت مردان می کاهد. و چنانچه شیر آن را به صورت بمالید ریش را ضعیف کرده از بین میبرد و خانم هایی که ریش در آورده اند، معمولاً از این دستور استفاده می نمایند.

 ضماد تخم آن کمپرس، جوشانده آن ورم پستان را باز میکند به دخترانی که به هنگام عادت ماهانه دچار درد شدید می شوند توصیه کنید که از این جوشانده رازیانه استفاده کنند تا درد آنها تسکین یابد و عادت آنها منظم شود. زنان آبستن را که می خواهند نوزادشان چشمهای شهلا و قشنگ داشته باشد توصیه کنند که خوردن تخم رازیانه را فراموش نکنند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *