#


علاقه و تحسین در رابطه زناشویی

علاقه و تحسین در رابطه زناشویی
14 مارس 2017 بدون نظر 1131 بازدید

علاقه و تحسین در رابطه زناشویی

تمرین شماره ۳: دوره هفت هفته ای علاقه و تحسین در رابطه زناشویی

در این مبحث دوره هفت هفته ای علاقه و تحسین در رابطه زناشویی را مورد بحث قرار میدهیم.

این تمرین با این هدف طراحی شده است که عادت مثبت فکر کردن درباره همسرتان وقتی در کنارتان نیست را در شما ایجاد کند. اگر شما عصبانی و تحت فشار هستید و احساس می کنید از همسرتان جدا هستید ممکن است تمایل داشته باشید روی خصلت ها و ویژگی های منفی او تمرکز کنید.

این کار باعث می شود افکار منفی که باعث احساس اشفتگی می شود همچنان باقی بماند . حالتی که در جای خود باعث می شود احساس کنید که در رابطه زناشویی تان دور و جدا ازهمسرتان هستید.

تمرین زیر این تمایل و گرایش را خنثی می کند، این  تمرین به شما اموزش می دهد تا افکارتان را روی خصلت ها و ویژگی های مثبت همسرتان متمرکز کنید حتی اگر مدتی است که رابطه تان با هم خوب نیست و چندان از بودن با هم لذت نمی برید.

در برنامه زیر  برای هر روز یک جمله مثبت یا یک فکر مثبت وجود دارد که به دنبال ان یک فعالیت می اید. درباره هر جمله فکر کنید وچندین بار در طول روز وقتی همسرتان در کنارتان نیست ان را با خودتان تکرار کنید.

در بعضی مواقع ان فکر خاص ممکن است در ظاهر هیچ سنخیتی با همسرتان یا رابطه زناشویی تان شما نداشته باشد. به خصوص زمانی که علاقه و احترامتان کم رنگ شده است.

در نظر داشته باشید که این جمله ضرورتا نباید وضعیت معمول و شرایط فعلی رابطه شما با همسرتان را توصیف کند. اگر می توانید به یک مورد یا جریان خاص که اتفتق افتاده است فکر کنید که در ان این جمله در مورد شما صدق می کند.روی همان مورد تمرکز کنید.

برای مثال: اگر شما واقعا احساس نمی کنید که این روزها خیلی شیفته و مجذوب همسرتان هستید روی حیطه هایی از بدن اومتمرکز شوید که برایتان خوشایند است. همچنین مطمئن شوید که فعالیت ساده ای که به دنبال هر جمله مثبت (تاکیدی) می اید را انجام دهید.

این احساس تمرین را هر روز انجام دهید، بی توجه به این که در ان روز چه احساسی نسبت به همسرتان یا رابطه تان دارند. متوقف نشوید حتی اگر بین شما ناراحتی پیش امده باشد یا وقتی احساس می کنید از هم فاصله گرفته اید.

اگر چه  این تمرینممکن است درابتدا قدری مسخره و غیرقابل قبول به نظر بیاید، اما این تمرین بر پایه تحقیقات وسیعی که در زمینه قدرت تمرین افکار مثبت صورت گرفته طراحی شده است.

رویکرد یکی از اصول پایه ای  شناخت درمانی است، که ثابت شده است در کمک به افراد برای غلبه بر افسردگی موفق بوده است .

وقتی افراد دچار افسردگی می شوند. تفکر ان ها ممکن است مختل شود. ان ها تقریبا همه چیز را با دیدی شدیدا منفی می بینند کاری که به احساس بیچارگی ان ها می افزاید.

اما اگر در طول  زمان ان ها عمدتا و از روی اراده ذهنشان را عادت دهند که به طریقی متفاوت و به صورت مثبت فکر کنند، بیچارگی و در ماندگی نیز احتمالا برطرف خواهد می شود.

این تمرین یک تجربه است که در زمینه رابطه زناشویی نیز می توانید امیدوار کننده باشد. کاری که شما در این تمرین انجام می دهید.

تمرین مثبت تر فکر کردن به همسرتان و رابطه زناشویی تان است. مانند هر تمرین دیگری که در ان متن خاصی تکرار می شوداگر شما مدتی به اندازه کافی ان را انجام دهید، جملات (و مهم تر از ان افکار)خاص ویژگی ثانوی شما خواهند شد.

تذکر:از انجائیکه بیشتر زوج ها در طول هفته (از شنبه تا چهارشنبه) اوقات بیشتری را دور از هم هستند، این روزها در برنامه زمان بندی زیر مشخص؟ شده اند.

شما می توانید عملا این روزها راتغییر دهید تا کاملا مناسب برنامه زمان بندیشما شوند(برای مثال ممکن است شما روزهای اخر هفته سر کار باشید) چیزی که مهم است که این تمرین را ۵ روز هفته انجام دهید.

هفته اول / شنبه /  فکر :من حقیقتا عاشق همسرم هستم.   / فعالیت:یکی از ویژگی هایی را که در مورد همسرتان دوست دارید و باعث شده است همسرتان برایتان عزیز یا دوست داشتنی شود را فهرست کنید.

یکشنبه / فکر: من به راحتی می توانم درباره دوران خوش گذشته رابطه زناشویی مان صحبت کنم  /  فعالیت: یکی از اوقات خوشی را که با همسرتان داشته اید را انتخاب کنید و یکی دو جمله درباره ان بنویسید.

دوشنبه / فکر: من به راحتی می توانم اوقات عاشقانه ویژه ای که در گذشته داشته  ایم را به خاطر بیاورم.  /  فعالیت: یک مورد این چنینی را انتخاب کرده و در مورد ان فکر کنید.

سه شنبه  /  فکر:من از لحاظ جسمانی نیز شیفته همسرم هستم و به او علاقمندم / فعالیت: به یکی از ویژگی های بدنی همسرتان که دوست دارید فکر کنید.

چهارشنبه  / فکر: همسر من ویژگی هایبه خصوصی دارذ که باعث می شود من به او افتخار کنم.  /  فعالیت:درباره یکی از ویژگی های همسرتان که بتعث می شود به او افتخار کنید بنویسید.

هفته دوم /  شنبه / فکر:من درکی از واژه “ما” به جای “من” در رابطه زناشویی مان دارم. / فعالیت: به یکی از چیزهایی فکر کنید که هر دو به صورت مشترک دارید.

یک شنبه  / فکر: ما  باورها و ارزش های کلی یکسانی داریم.  /  فعالیت: یکی از باورهایی که بین شما مشترک است را توصیف کنید.

دوشنبه  / فکر: ما اهداف مشترکی داریم  /فعالیت: یکی از ان اهداف را فهرست کنید.

سه شنبه  /فکر: همسر من بهترین رفیق من است  /  فعالیت:  چه رازی دارید که فقط همسرتان از ان اگاه است؟

چهارشنبه / فکر: من حمایت زیادی را دراین رابطه زناشویی دریافت می کنم  /  فعالیت: به زمانی فکر کنید که همسرتان بسیار از شما حمایت کرده است.

هفته سوم / شنبه  /  فکر:خانه جایی است که من برای دریافت حمایت و کاستن استرس به ان پناه می برم / فعالیت: زمانی را بیان کنید که همسرتان به شما کمک کرد استرستان را کاهش دهید.

یک شنبه / فکر: من به راحتی می توانم زمانی را به یاد اورم که  اولین بارهمدیگر را دیدیم / فعالیت: اولین  باری که با یکدیگر ملاقات کردید را توصیف کنید.

دوشنبه  /  فکر:من همه جزئیات مربوط به تصمیم گیری مان در خصوص ازدواج رابه خاطر دارم  /  فعالیت:درباره چیزی که به خاطر دارید یک جمله بنویسید.

سه شنبه  / فکر:من می توانم مراسم عروسی وماه عسلمان را به خاطر بیاورم  /  فعالیت:یک چیز را درباره انچه از ان لذت بردید بنویسید.

چهارشنبه/  فکر:ما به طریقی منصفانه کارهای خانه را بین  خودمان تقسیم می کنیم  /فعالیت: یک مورد که این کار را به  صورت مرتب انجام می دهید را توصیف کنید . اگر کارهای خانه را تقسیم نمی کنید تصمیم بگیرید که این کار را بکنید (مانند  انجام کارهای مربوط به لباس چرکها)

هفته چهارم/  شنبه  / فکر: ما قادریم با هم خوب برنامه ریزی کنیم و احساس می کنیم هر دو روی زندگی مان تسلط داریم  / فعالیت:چیزی که هر دوی شما با هم برنامه ریزی کردید را  توصیف کنید.

یک شنبه/  فکر: من این رابطه زناشویی افتخار می کنم  /  فعالیت:دو مورد درباره رابطه زناشویی تان  که به ان افتخار می کنید را فهرست کنید.

دوشنبه / فکر: من به خانواده ام افتخار می کنم  /  فعالیت:زمانی را به خاطر اورید که به خصوص این  احساس غرور را تجربه کردید.

سه شنبه / فکر: من بعضی چیزها درباره همسرم  را دوست ندارم اما می توانم با ان ها کنار بیایم /  فعالیت:یکی از این ایرادات جزئی که با ان سازگاری کرده اید چیست؟

چهارشنبه /  فکر: رابطه زناشویی ما خیلی بهتر از بسیاری از رابطه هایی است که دیده ام / فعالیت: به یک رابطه زناشویی فکر کنید که  از نظر شما افتضاح است.

هفته پنچم / شنبه / فکر: من واقعا خوش شانس بودمکه با همسرم ملاقات کردم / فعالیت: یکی از مزایایی که ازدواج کردن با همسرتان برای شما داشته است را فهرست کنید.

یک شنبه / فکر: رندگی مشترک گاهی مشکلاتی نیز دارد. اما ارزشش را دارد  /  فعالیت: به یکی از شرایط سختی که با موفقیت از ان گذاشته اید فکر کنید.

دوشنبه /  فکر: عشق و علاقه زیادی بین ما وجود دارد  / فعالیت:یک هدیه تعجب اور برای همسرتان برای امشب برنامه ریزی کنید.

سه شنبه / فکر: ما حقیقتا به یکدیگر علاقمند هستیم  / فعالیت:به یکی از کارهایی که دوست دارید در موردش صحبت کنید یا انجام و برایتان جالب است فکر کنید.

چهارشنبه / فکر: ما احساس می کنیم رفیق و همراه خوبی برای یکدیگر هستیم  /  فعالیت: برای بیرون رفتن با هم برنامه ریزی کنید.

هفته ششم / شنبه / فکر: برنامه های عاشقانه زیادی در رابطه زناشویی ما وجود دارد  / فعالیت: به یک سفر خاصی که با هم رفتید فکر کنید.

یک شنبه / فکر: همسر من فرد جالبی است / فعالیت: برنامه ریزی کنید که چیزی که همسرتان بپرسید که هر دوی شما به ان علاقمندید.

دوشنبه / فکر: ما به یکدیگر خوب عکس العمل نشان می دهیم / فعالیت: یک برنامه عاشقانه برای همسرتان بنویسید و ان را برای او پست کنید.

سه شنبه / فکر: اگر قرار بود همه چیز را از اول انجام دهم دوباره با همسرم ازدواج می کردم / فعالیت: برای سالگرد ازدواجتان (یا یک مناسبت  دیگر) برنامه ریزی کنید تا با هم جیم شوید

چهار شنبه  / فکر:احترام متقابل زیادی در رابطه زناشویی ما وجوددارد/ فعالیت :به رفتن به یک کلاس اموزشی مشترک فکر کنید(قایقرانی با قایق بادبانی، کلاس ایروبیک و غیره) یه به همسرتان موردی را بگویید که اخیرا انجام داده است و شما ان را تحسین می کنید.

هفته هفتم / شنبه / فکر:رابطه زناشویی در زندگی مشترک ما کاملا رضایت بخش است(یا می تواند باشد)  /  فعالیت:برای یک برنامه معاشقه عالی برنامه ریزی کنید.

یک شنبه /  فکر : ما  پیشرفت زیادی کرده ایم، ما راه زیادی را با هم امده ایم.  /  فعالیت:به همه کارهایی فکر کنید که شما دو نفر به عنوان یک تیم انجام داده اید.

دوشنبه  / فکر:من فکر می کنم ما می توانیم هر طوفانی را پشت سر بگذاریم / فعالیت: گذاشتن از یک وضعیت دشوار با هم را  به خاطر اورید.

سه شنبه / فکر: ما از حس شوخی طبعی یکدیگر لذت می بریم /  فعالیت: یک فیلم ویدئویی کمدی(خنده دار) کرایه کنید که با هم تماشا کنید.

چهارشنبه  / فکر:همسر من خیلی بامزه است /  فعالیت: برای یک شب رویایی با هم تیپ . یا اگر این کار را دوست ندارید به هر حال یک شب بیرون رفتن با هم را برنامه ریزی کنید و از ان لذت ببرید.

در پایان هفت هفته ، احتمالا متوجه خواهید شد که چشم انداز شما در مورد همسرتان و رابطه زناشویی تان بسیار روشن ترشده است. اما برای اینکه مطمئن شوید مزایای این تمرین همچنان حفظ می شود باید علاقه و احترام به یکدیگر را به کار بگیرید . در فصل بعد این دقیقا کاری است که انجام خواهید داد. یعنی استفاده از علاقه و احترام به عنوان پایه برنامه ریزی مجدد احیای دوباره رابطه عاشقانه در رابطه زناشویی تان.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *