#


دلیل استفاده از نمک یددار چیست؟

5 آوریل 2018 بدون نظر 1983 بازدید

دلیل استفاده از نمک یددار چیست؟

چرا باید از نمک یددار استفاده کرد؟

کمبود ید قادر است لیستی طولانی از نشانه ها را باعث شود که از ناراحتی های خفیف تا موارد شدید و حتی خطرناک را در بر می گیرد.

به گزارش ازمن بپرس، نمک یددار به عنوان یکی از محصولات غذایی می باشد که حدودا در هر آشپزخانه ای پیدا می شود، ولی در خصوص این که قسمتی ضروری از یک رژیم غذایی به حساب می آید یا خیر گفت و گوهای زیادی وجود دارد.

بر اساس گزارش”هلث لاین”، ید یک ماده معدنی مهم می باشد که اغلب در غذاهای دریایی، محصولات لبنی، غلات و تخم مرغ یافت می شود. در تعداد زیادی از کشورها برای جلوگیری از کمبود ید این ماده با نمک خوراکی مخلوط می شود.

غده تیروئید بدن انسان برای ساخت هورمون های تیروئید از ید مصرف می کند که به بازسازی بافت، تنظیم سوخت و ساز و تشویق رشد مطلوب کمک می نماید. هورمون های تیروئید نقش مهمی در کنترل دمای بدن، فشار خون و ضربان قلب نیز دارد.

علاوه بر داشتن نقش اساسی در سلامت تیروئید، ید احتمال دارد در بعضی از جنبه های سلامت انسان نیز نقش مهمی داشته باشد. به طور مثال، بر اساس مطالعات آزمایشگاهی و آزمایشی که بر روی حیوانات انجام شده است نشان می دهند که ید احتمال دارد اثر مستقیم بر کارکرد سیستم ایمنی بدن انسان داشته باشد.

به همین صورت، بر اساس مطالعات دیگری که صورت گرفته است نشان داده اند که ید احتمال دارد به درمان بیماری فیبروکیستیک پستان، وضعیتی که توده های غیر سرطانی در پستان به وجود می آیند، کمک کند.

افراد زیادی در معرض خطر کمبود ید قرار دارند

متاسفانه، اشخاص زیادی در کل دنیا در معرض خطر کمبود ید قرار دارند. این موضوع به عنوان یک مشکل سلامت عمومی در ۱۱۸کشور دنیا گزارش شده است و بررسی ها نشان می دهند بیشتر از ۱.۵میلیارد نفر در معرض خطر می باشند.

کمبود ریزمغذی هایی نظیر ید در بعضی از نواحی جهان، به خصوص نواحی که از نمک یددار به کار نمی برد یا سطوح ید خاک کم می باشد، رو به افزایش می باشد. در واقع، بررسی ها نشان می دهند که تقریبا یک سوم جمعیت خاورمیانه در معرض خطر کمبود ید می باشند. این وضعیت در نواحی نظیر آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و قسمت هایی از اروپا هم رایج می باشد.

علاوه بر این، بعضی از گروه های خاص از اشخاص امکان بیشتری دارد با کمبود ید روبه رو گردند. به طور مثال، خانم های باردار یا مادرانی که به نوزادشان شیر می دهند در معرض خطر زیادی برای کمبود قرار دارند، چرا که به ید فراوانی نیاز دارند. وگان ها و گیاه خواران هم در معرض خطر بالایی قرار دارند.

کمبود ید می تواند به شکل گیری نشانه های جدی منجر شود

کمبود ید قادر است باعث لیستی طولانی از نشانه ها را گردد که از ناراحتی های خفیف تا موارد شدید و حتی خطرناک را در بر می گیرد. از متداول ترین نشانه های کمبود ید می توان به تورم گردن که که به آن گواتر گفته می شود، اشاره کرد.

غده تیروئید برای ساخت هورمون های تیروئید از ید به کار می برد. ولی هنگامی که بدن به اندازه کافی ید در اختیار ندارد، غده تیروئید باید سعی بیشتری را برای جبران این وضعیت و ساخت هورمون های بیشتر انجام دهد. این وضعیت تکثیر و رشد زودتر سلول ها در تیروئید را سبب می شود و منجر به گواتر می گردد.

کم شدن تولید هورمون های تیروئید هم می تواند منجر به عوارض جانبی دیگر نظیر ریزش مو، خستگی، زیاد شدن وزن، خشکی پوست، و بالا رفتن حساسیت به سرما گردد.

کمبود ید احتمال دارد باعث شکل گیری مسئله های جدی در کودکان و خانم های باردار هم گردد. سطوح کم ید ممکن است منجر به آسیب مغزی و مشکلات شدید در حوزه رشد ذهنی کودکان گردد. علاوه بر این، این وضعیت با بیشتر شدن خطر سقط جنین و تولد نوزاد مرده ارتباط دارد.

نمک یددار می تواند از کمبود ید جلوگیری کند

در سال ۱۹۱۷میلادی، پزشک دیوید مارین آزمایش هایی را در مورد بررسی موثر بودن استفاده از مکمل های ید در حوزه کاهش وقوع گواتر شروع کرد.

بسیار سریع و در سال ۱۹۲۰میلادی، تعداد زیادی از کشورهای دنیا غنی سازی نمک خوراکی با ید برای جلوگیری از کمبود ید را شروع کردند. ارائه نمک یددار در حوزه برطرف کردن کمبود در تعداد زیادی از نواحی جهان موثر بود.

فقط نصف یک قاشق چای خوری (۳ گرم) نمک یددار در روز برای مهیا کردن نیاز روزمره به ید کافی می باشد. به همین ترتیب، مصرف نمک یددار یکی از ساده ‌ترین راه ها برای جلوگیری از کمبود ید بدون بروز تغییرات و اصلاحات بزرگ در رژیم غذایی می باشد.

استفاده از نمک یددار بی خطر است

بر اساس مطالعات انجام شده  نشان می دهند که استفاده از نمک یددار بیش از میزان مصرف توصیه شده به صورت کلی مشکل آفرین نمی باشد. در واقع، سقف استفاده از ید ۱,۱۰۰میکروگرم می باشد که با تقریبا چهار قاشق چای خوری (۲۳ گرم) نمک یددار برابری می کند.

با این حال، استفاده بیش از اندازه از ید احتمال دارد در بعضی از افراد از جمله، جنین ها، نوزادان، اشخاص پیر و آن هایی که به بیماری تیروئید دچار می باشند، خطر اختلال در کارکرد تیروئید را بیشتر کند.

استفاده بیش از اندازه از ید می تواند از منابع غذایی، ویتامین ها و داروهای دارای ید و استفاده مکمل های ید ناشی گردد.

بر اساس مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که استفاده از نمک یددار حتی در دوزهایی حدودا هفت برابر میزان مصرف توصیه شده روزمره برای بسیاری از افراد امن با خطر حداقلی عوارض جانبی می باشد.

ید در مواد غذایی دیگر هم وجود دارد

با این که استفاده از نمک یددار ساده ‌ترین و راحت ‌ترین راه برای به دست آوردن ید به حساب می آید، ولی تنها منبع برای این ماده معدنی نمی باشد. در واقع، این احتمال وجود دارد تا نیاز خود به ید را حتی بدون استفاده از نمک یددار هم فراهم کنید.

یکی دیگر از منابع خوب برای دریافت ید می توان از غذاهای دریایی، محصولات لبنی، غلات و تخم مرغ استفاده کرد.

استفاده از حداقل ۱۵۰میکروگرم ید در روز برای اشخاص بزرگسال توصیه شده است. برای خانم های باردار یا مادرانی که به فرزندشان شیر می دهند، مقدار مصرف به ترتیب تا ۲۲۰و ۲۹۰میکروگرم در روز بیشتر می شود.

فقط با استفاده چند وعده غذاهای غنی از ید در روز به سادگی می توانید نیازتان به این ماده معدنی را از راه رژیم غذایی با یا بدون مصرف نمک یددار فراهم سازید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *