#


در مورد عمل جراحی هیسترکتومی یا جراحی برداشتن رحم بیشتر بدانید

1 ژانویه 2018 بدون نظر 2935 بازدید

در مورد عمل جراحی هیسترکتومی یا جراحی برداشتن رحم بیشتر بدانید

در مورد عمل جراحی هیسترکتومی یا جراحی برداشتن رحم بیشتر بدانید

روشی که در آن بخشی از رحم زن و یا اینکه تمام رحم با انجام عمل جراحی برداشته می شود به آن عمل هیسترکتومی گفته می شود.

علل برداشتن رحم در زنان

هرکدام از علل و عواملی که در زیر به آن اشاره می شود جزو عواملی می باشند که سبب می شود عمل هیسترکتومی انجام گیرد:

-یکی از دلایلی که موجب برداشتن رحم شده و خیلی شایع است، ابتلا به خونریزی های نامنظم رحمی می باشد که معمولا در سنین بالای چهل سالگی اتفاق می افتد، این ناراحتی که ممکن است به علل گوناگونی برای فرد پیش بیاید، بیشتر اوقات با استفاده از دارو های مناسب برطرف شده و درمان می شوند. ولی بعضی اوقات خونریزی ها با درمان های معمولی برطرف نمی شوند و یا اینکه به علت ابتلای فرد به برخی از بیماری های نظیر دیابت، و فشار خون نمی توان از درمان های دارویی مناسب استفاده کرد؛ در این زمان تنها راه حلی که می توان به فرد پیشنهاد کرد درمان از طریق انجام عمل جراحی و برداشتن رحم می باشد.

-یکی دیگر از دلایلی که منجر به انجام عمل جراحی می شود، ابتلای فرد به افتادگی رحم یا افتادگی مثانه می باشد که از طریق عمل جراحی معمولی برطرف نشده و قابل درمان نمی باشد. در اینگونه موارد بیمار به جز نشانه های ادراری، دچار درد های شدید در ناحیه ی لگن شده که دلیل دیگری نمی تواند داشته باشد، که باعث می شود فرد از آن شکایت داشته باشد و برای برطرف شدن و از بین رفتن این ناراحتی باید عمل جراحی برداشتن رحم ای هیسترکتومی انجام گیرد.

-ممکن است علت ابتلا به درد های لگنی وجود واریس و یا دیگر اختلالات عروقی در ورید های لگنی باشد که بعضی اوقات به علت ایجاد درد های شدید و برطرف نشدن از طریق مصرف مسکن ها، پزشک به فرد مبتلا انجام عمل جراحی برداشتن رحم را پیشنهاد می کند؛ هر چند این روش پیشنهاد شده چندان مفید نیست.

-از دیگر عللی که سبب می شود فرد برای برطرف شدن ناراحتی پیش آمده به انجام عمل جراحی برداشتن رحم روی آورد، ابتلا به برخی از بدخیمی ها و یا سرطان های رحم، دهانه ی رحم و یا سرطان تخمدان می باشد.

-ابتلا به برخی از بیماری ها نظیر بیماری آندومتریوز نیز باعث می شود که فرد عمل جراحی برداشتن رحم یا هیسترکتومی را انجام دهد. در این بیماری بافت داخلی رحم درون لگن و یا بر سطح تخمدان ها، لوله ها و یا روده ها به رشد خود ادامه می دهد و سبب خواهد شد فرد به درد های شدید در ناحیه ی لگن خصوصا در زمان هایی که نزدیک به دوران قاعدگی می باشد می شود.

-یکی از دلایل دیگری که منجر به انجام عمل جراحی هیسترکتومی می شود ابتلا به درد های خیلی شدید در زمان قاعدگی می باشد که با استفاده از درمان های دارویی نیز نمی توان آن را برطرف کرد و تنها راهی که می توان از آن رهایی یافت انجام عمل جراحی می باشد.

-در زمان هایی که فرد به عفونت های لگنی شدید مبتلا می شود و سبب ایجاد آبسه در تخمدان ها شده باشد، و نیز نتوان از طریق استفاده از دارو های آنتی بیوتیک جان فرد مبتلا شده را نجات داد، پزشک متخصص از روش جراحی برای نجات جان بیمار استفاده خواهد کرد.

-یکی از بیماری هایی که رحم را درگیر می کند بیماری آدنومیوز می باشد. در این بیماری زنان میانسال به علت ابتلا به خونریزی های دراز مدت و درد های بسیار شدید در دوران قاعدگی خود به پزشک مراجعه می کنند. زمانی که پزشک ابتلا به این بیماری را در فرد تشخیص دهد، نمی توان از هیچ گونه درمان دارویی استفاده کرد و نهایتا تنها روشی که برای درمان این گونه بیماری وجود دارد، انجام عمل جراحی رحم و برداشتن کامل رحم می باشد.

-یکی دیگر از موارد اورژانسی که سبب می شود پزشک به انجام عمل جراحی روی آورد ایجاد خونریزی های شدید پس از زایمان می باشد و تنها راهی که می توان از آن استفاده کرد و خونریزی را کنترل کرد عمل جراحی برداشتن رحم است و تنها برای نجات جان مادر این کار انجام می گیرد.

روش های برداشتن رحم

سه روش وجود دارد که می توان از این سه طریق عمل جراحی برداشتن رحم را انجام داد:

اول: در این روش از راه برش شکم و انجام جراحی روی شکم انجام می گیرد.

دوم: در این روش از راه واژن جراحی انجام شده و بدون اینکه روی شکم برشی داده شود این کار انجام خواهد شد و این روش بسیار خوبی خواهد بود و با انجام این روش فرد به عوارض کمتری پس از جراحی دچار خواهد شد.

سوم: روش لاپاراسکوپ می باشد(جراحی با کمترین برش) که در افرادی قابل استفاده است که جزو بیماران خاص می باشند و دارای مزایای خاصی است. بهتر است بدانید که بهترین راه برای انجام جراحی برداشتن رحم روش واژنی می باشد که زمانی انجام خواهد شد که بیمار تمامی شرایط انجام آن را داشته باشد.

مراقبت هایی که باید پس از عمل برداشتن رحم انجام شود:

*دارو هایی که پزشک برای شما تجویز کرده است را به طور منظم مصرف کنید.

*چنانچه پانسمانی که برای شما استفاده شده است ضد آب است، می توانید به صورت ایستاده و در زمان کوتاه دوش بگیرید، و اگر ضد آب نمی باشد بهتر است تا مدت سه روز با آب تماس پیدا نکند.

*در روز سوم پس از جراحی، پانسمان را از روی زخم برداشته و بعد از اینکه یک دوش کوتاه و در حالت ایستاده گرفتید، محل زخم را با شامپو و ترجیحا با شامپو بچه شسته و پس از آن با استفاده از باد ملایو سشوار آن را خشک کنید. از این پس بهتر است محل زخم را به صورت روزانه شسته و نیز خشک شود.

*باید پس از گذشت هفت تا ده روز بعد از انجام عمل مجددا به پزشک خود جهت معاینه مراجعه کنید.

*چنانچه نمونه ی رحمی که از شما گرفته شده به آزمایشگاه ارسال شده باشد باید جواب آن را گرفته و به پزشک خود نشان دهید.

*در صورتی که به تب، تورم، ترشح و نیز کبودی در ناحیه ی عمل و یا خونریزی از واژن دچار شدید باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کرده و او را مطلع سازید.

*در روز های نخست بعد از انجام عمل جراحی، بهتر است در داخل خانه پیاده روی داشته باشید.

*ابتلا به یبوست می تواند برای شما خطر ساز باشد. پس باید از رژیم غذایی استفاده کنید که از ابتلا به یبوست در شما جلوگیری شده و یا اینکه از ملین ها استفاده کنید.

*نباید بعد از انجام عمل جراحی برداشتن رحم به مدت دو ماه کار های سنگین انجام داده و یا بار سنگین بلند کنید.

*برای نزدیکی با همسر خود بهتر است تا چهل روز صبر کنید.

*برای معاینه و ویزیت مجدد شما باید چهل روز پس از انجام جراحی و نیز پیش از اینکه فعالیت های معمولی خود را شروع کنید و قبل از انجام نزدیکی انجام شود.

عوارض عمومی که عمل جراحی هیسترکتومی به همراه دارد

اغلب انجام عمل هیسترکتومی بسیار بی خطر می باشد. ولی احتمالا پس از انجام هر نوع عمل جراحی می تواند عوارضی رخ دهد. برخی از عوارضی که ممکن است پس از انجام عمل جراحی رخ دهد از جمله، لخته شدن خون در رگ ها، ابتلا به عفونت، ایجاد خونریزی های شدید و نیز حساسیت های ناشی از استفاده ی دارو های بیهوشی می باشد.

عوارض احتمالی دیگر

۱)آسیب دیدن مجاری ادراری، مثانه و یا مقعد می باشد که در طول جراحی اتفاق می افتد و احتمالا برای ترمیم آن باید جراحی مجدد احتیاج باشد.

۲)فقدان عملکرد نرمال و طبیعی تخمدان ها، سبب کاهش سطح هورمون استروژن در بدن می شود و نهایتا موجب ایجاد خشکی در واژن خواهد شد.

۳)به دلیل برداشتن تخمدان ها ممکن است علائم یائسگی زود تر از موعد خود اتفاق بیفتد.

۴)تشکیل شدن بافت اسکار و نیز ایجاد چسبندگی های شکمی

نکاتی در مورد عمل برداشتن رحم که باید بدانیم

انجام عمل جراحی برداشتن رحم یا هیسترکتومی بهتر است در مورد زنانی استفاده شود که دیگر قصد بچه دار دار شدن ندارند و از به کار بردن روش هایی که بی نتیجه بوده خسته شده اند.

*بر خلاف تصورات اشتباه مردم که فکر می کنند برداشتن رحم موجب می شود به کاهش میل جنسی دچار شوند، به هیچ وجه درست نمی باشد.

*رحم هیچ گونه نقشی موثری در آمیزش جنسی نداشته و فعالیت ها جنسی بیمار بعد از انجام جراحی هیسترکتومی و برداشتن رحم به طور طبیعی و نرمال انجام خواهد گرفت.

*همین طور رابطه ای میان برداشتن رحم و افزایش فشار خون و زیاد شدن وزن وجود ندارد. به وجود آمدن این تغییرات معمولا در سنین بالای چهل و پنج سال و نزدیک به سن یائسگی می باشد و چون اغلب عمل جراحی هیسترکتومی نیز در این سن انجام می گیرد، افراد به اشتباه این تغییرات را عوارض انجام جراحی برداشتن رحم می دانند، در صورتی که این عوارض و تغییرات هیچ گونه ارتباطی با این نوع عمل جراحی ندارد.

*طبق تحقیقاتی که توسط پژوهشگران انجام شده می توان به این نتیجه رسید که زنانی که با انجام عمل جراحی رحم خود را در می آورند، در مقایسه با زنان دیگر به افسردگی بیشتری دچار شده و از آن رنج می برند. اغلب زنانی که با انجام عمل هیسترکتومی رحم شان را در می آورند هم زمان با عوارض دوران یائسگی نیز دست و پنجه نرم کرده و یکی از مشخصات بارز آن ایجاد تغییرات محسوس در خلق و خو می باشد.

پیش از برداشتن رحم، حتما مشورت کنید

-پس از اینکه رحم تان را در می آورید احتمال دارد احساس کمبود کرده از اینکه دیگر نمی توانید بچه دار شوید و احساس ناراحتی خواهید کرد. از طرف دیگر شما از اینکه نشانه های ناراحتی شما برطرف شده و شانس بیشتری برای ادامه ی زندگی دارید احساس خوبی دارید. برطرف شدن علائم می تواند موجب بهتر شدن کیفیت زندگی شما شود و تاثیر بسیار زیادی بر بهبود زندگی تان خواهد داشت.

-برای اینکه بتوانید به راحتی بر ناراحتی پس از انجام عمل غلبه کنید، بهترین راه، اطمینان از انتخاب درست می باشد. در یک طرف دلیل ضرورت برداشتن رحم و در طرف دیگر عدم قدرت باروری را قرار دهید و پیش از اینکه جراحی را انجام دهید از اینکه هیسترکتومی یا برداشتن کامل رحم برای شما بهترین راه است اطمینان حاصل نمایید.

-پیش از انجام عمل با پزشک خود مشورت کرده و از او در مورد اینکه به انجام عمل هیسترکتومی شک دارید راهنمایی بخواهید و در صورت لزوم از او درخواست کنید که در صورت امکان راه حل دیگری را به شما پیشهاد کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *