#


درماتیت و اگزما (التهاب و حساسیت پوستی)؛ روش درمانی برای رسیدن به سلامت پوست

4 نوامبر 2017 بدون نظر 1841 بازدید

درماتیت و اگزما (التهاب و حساسیت پوستی)؛ روش درمانی برای رسیدن به سلامت پوست

درماتیت و اگزما (التهاب و حساسیت پوستی)؛ روش درمانی برای رسیدن به سلامت پوست

شاید اولین سؤالی که شما بعد از تشخیص پزشک از خود پرسیده باشید، این باشد : چرا من ؟

چرا من دچار خارش و خشکی اگزما شده ام ؟ چرا من باید از التهاب و آزردگی ناشی از درماتیت رنج ببرم ؟ پزشک شما شاید شایستهترین فردی باشد که به سؤال شما پاسخ می دهد؛ اگرچه مشکل است ولی شاید بد نباشد که بدانید شما تنها نیستید؛ آخرین آمار نشان می دهد نزدیک به ۹ میلیون نفر در آمریکا به طور سالانه از نوعی درماتیت رنج می برند.

نکات ذیل برای کنترل خارش و خشکی همراه با انواع بیماری های شناخته شده اگزما و درماتیت آورده شده است. متخصصان ما می گویند به طور کلی بهترین راه برای درمان خارش اگزما و درماتیت در خانه ، مرطوب و چرب نگه داشتن قسمتهای درگیر و خشک پوست است ؛ به همین دلیل خیلی از درمانهای پیشنهاد شده دربارهٔ پوست خشک و خارش در زمستان در صفحهٔ ۱۱۲ ممکن است به حل مشکل کمک کند.

دربارهٔ خشکی پوست هوشیار باشید.

درماتیت در هوای غیر مرطوب مخصوصاً در طول ماه های زمستان که هوای گرم محرک (حاصل از وسایل گرمایی ) در داخل خانه در جریان است ، تشدید می شود.

از آنجا که هوای خشک باعث بدتر شدن خارش اگزما و درماتیت می شود، مرطوب نگه داشتن هوای داخل خانه به عنوان اولویت اول در خانوادههایی که دچار این بیماریها هستند، قرار دارد.

اگر شما بتوانید به کمک یک دستگاه مرطوب کننده مناسب ، به مقابله با خشکی هوا بپردازید، گرمای محرکه مشکل زیادی ایجاد نخواهد کرد. اما متخصصان هشدار می دهند که مبادا فکر کنید اتاق مجهز به مرطوب کننده میتواند همهٔ کارها را انجام دهد.

اگزما

از آب ولرم استفاده کنید.

آن عقیده قدیمی که مردم دچار درماتیت باید از حمام رفتن دوری کنند، امروزه تحت نگاه موشکافانه ای قرار گرفته است. در حالی که بعضی از پزشکان معتقدند که حمام رفتن زیادی می تواند بیماری را بدتر کند دیگران بر این باورند که حمام رفتن منظم شانس ابتلا به عفونت را کاهش می دهد و باعث نرمی پوست می شود. متخصصان ما به طور کلی با نظر دوم موافقند.

به سمت چربی کننده ها بروید.

از صابون زدن منظم در طول حمام نباید اجتناب کرد، البته به شرطی که برای جلوگیری از خشک شدن پوست بعد از آن از مرطوب کننده ها استفاده شود. شما نمیتوانید مرتباً حمام بروید، مگر اینکه بعد از آن پوست خود را چرب کنید. چرب کننده ها موادی هستند که آب را در خود نگه می دارند.

حمام حریره جوی دوسر بگیرید .

برای افزایش درمان تسکین دهنده ، دکتر دانسکی توصیه می کند که حریره جوی دو سر را به حمام تان اضافه کنید و حتی از این حریره به عنوان جایگزین صابون نیز استفاده کنید. برای حمام کردن، دو فنجان از بلغور جوی دو سر موجود در داروخانه ها را داخل یک ظرف آب ولرم بریزید. برای کاربرد به جای صابون، حریره جوی دوسر را داخل یک دستمال پیچیده و یک بند پلاستیک بالای آن بندید؛ آن را داخل آب غوطهور کنید و آب آن را بچلانید و به عنوان حوله معمولی از آن استفاده کنید.

از ضد عرق ها پرهیز کنید .

نمکهای فلزی نظیر آلومینیوم کلراید و آلومینیوم سولفات از جمله مواد فعال موجود در بسیاری از ضد عرق ها هستند. این مواد، دارای اثرات تحریک کننده روی افراد با پوست های حساس هستند. اگر شما مایلید که به مصرف ضد عرق ها ادامه دهید، دنبال آنهایی باشید که حاوی مواد ضد حساسیت هستند.

این دارو را آزمایش کنید.

کرمها، پمادها و لوسیونهای حاوی کورتیزون ، اغلب برای کاهش خارش و التهاب در درماتیت و اگزما به کار می روند. هیدروکورتیزون ، یک عضو با اثر خفیف از خانواده کورتیزون و هورمون های استروئیدی و به عنوان یک پماد ضد حساسیت در داروخانه ها موجود است . کرم هیدروکورتیزون ۰/۰۵٪ بدون نیاز به نسخه در داروخانه ها قابل خرید است و می تواند کمک کننده باشد .

در لباسهای پنبه ای احساس راحتی کنید.

لباسهای پنبه ای در تماس با پوست بهتر از پلی استر و پشم هستند. از لباسهای مصنوعی و خارش زا و همچنین لباسهای تنگ و بداندازه دوری کنید؛ این لباسها علاوه بر چسبناک بودن ، باعث تحریک خارش نیز می شوند.

از ناخنهای مصنوعی پرهیز کنید .

تحقیقات اخیر در مرکز کلینیک سلولند نشان داده است ناخنهای مصنوعی آکریلی می توانند باعث در ماتیتهای مکرر و واضح شوند . این ناخن های مصنوعی می توانند باعث التهاب و آزردگی و درماتیت تماسی چشم ، بینی و سیستم تنفسی شوند. این تولیدات قبلاً محدود به سالن ها می شد، اما امروزه کاربرد آنها در خانه ها نیز مرسوم است. دکتر دانسکی میگوید: اگرچه ممکن است بسیاری از مردم با این ناخن های مصنوعی مشکل نداشته باشند، ولی مشکل اصلی بر سر مواد تثبیت کننده دارای فرمائید میباشد که در بعضی از ناخنها هنوز به کار میرود. ممکن است این ماده و دیگر پلیمرهای موجود در ناخنهای مصنوعی باعث درماتیت تماسی شوند.

از کمپرس برای تسکین استفاده کنید.

پانسمان سرد و مرطوب می تواند به آرامش و تسکین خارش مربوط به درماتیت تماسی کمک کند. دکتر رومئو می گوید: من به مردم می گویم که به جای استفاده از آب ، شیر سرد را انتخاب کنند، به نظر می رسد اثر تسکین کنندگی بیشتری داشته باشند.

توصیه های وی: شیر را داخل لیوان دارای یخ بریزید و بگذارید برای چند دقیقه باقی بماند، سپس شیر را روی یک گاز و یا یک قطعه نازک پنبه ای بریزید و آن را روی پوست آزرده به مدت ۲ تا ۳ دقیقه بگذارید. دوباره آن تکهٔ پارچه را در شیر قرار دهید و استفاده کنید و به این کار تا ۱۰ دقیقه ادامه دهید؛ اگرچه دکتر رومئو این درمان را برای درماتیت و اگزمای وسیع و همه گیر توصیه نمی کند. گاهی اوقات اگزما آن قدر وضعیت بدی پیدا می کند که شروع به ترشح می کند؛ در این حالت به اگزمای گریان معروف است. بعضی از پزشکان اعتقاد دارند که اگر بیمار به کمپرس سرد (روزانه چند بار) پاسخ نداد باید به پزشک مراجعه کند.

با کالامین ، محل را خنک کنید .

لوسیون کالامین برای کهیرهای ترشحی که به خشک شدن نیاز دارند، مفید است. همچنین کالامین با منتول و فنول را می توانید از داروخانه ها بخرید ؛ به نظر میرسد این ب – ترکیب، از کالامین تنها اثر بیشتری دارد.

رژیم خود را مورد آزمایش قرار دهید.

آلرژی غذایی نقش مهمی در درماتیت غیرمعمول کودکان بازی می کند. این درماتیت به سن قبل از ۹ سال ارتباط دارد و شما میتوانید با تنظیم رژیم کودک ، به پوست او کمک بزرگی کنید. معمولاً تخم مرغ، آب پرتقال و شیر به عنوان عوامل تشدید کنندهٔ اگزما در کودکان معرفی می شوند. اما دکتر پرستین میگوید: من قطعاً تمام این غذاها را مقصر محض نمی دانم به این معنی که والدین باید برای حذف بعضی از غذاها از رژیم غذایی کودک شان با پزشک خود مشورت کنند. این رژیم ها بیشترین اثر را قبل از ۲ سالگی دارند و بعد از ۹ سالگی ، رژیم غذایی کمترین نقش را ایفا می کند.

برای بالغین، تنظیم رژیم غذایی عمدتاً در دست خود بیماران است. اگر فکر می کنید با خوردن غذای خاصی اثرات منفی روی پوستتان ظاهر می شود، از مصرف آن غذا دوری کنید.

از تغییرات سریع دمایی پرهیز کنید.

در اگزما، تغییرات سریع دما می تواند مشکلزا باشد. در هوای زمستانی رفتن از یک اتاق گرم به هوای سرد می تواند خارش را تحریک کند. پوشیدن لباس های زیاد و پنبه ای محافظ است. البته افراد دچار اگزما باید از حمام و دوش آب داغ پرهیز کنند.

از دستمال سفید برای پاک کردن استفاده کنید.

برای کنترل درماتیت تماسی ، دستمال کاغذی سفید مناسبترین وسیله است.

مراقب لوسیونهای کودک باشید.

گاهی وقتها، لوسیونهای کودک، مناسب ترین راه حل برای اگزمای دوران بچگی نیست. زیرا آنها حاوی مقادیر بالایی آب هستند که می تواند بعداً خشک شود و هنگام تبخیر، حساسیت و آزردگی زیادتری ایجاد کند. بعضی از مواد معطر و فعال در لوسیونهای بچه علت شایع آلرژی پوستی هستند. به جای کرم و پماد از چه موادی استفاده کنیم ؟ چیزی شبیه به کرم اوسرین و فرمول پوستی وازلین مفید است.

مقداری اوره بمالید .

امولسیونهایی که حاوی اوره هستند برای کاهش خارش اگزما و درماتیت، نسبتاً مفید می باشند. وره یک ماده پوست انداز است و معمولاً وقتی که پوست در اثر مالش و اصطکاک ضخیم شده است از آن استفاده می کنیم .

آیا کهیر ناشی از نیکل دارید ؟

شاید درماتیت حاصل از نیکل ، شایعترین درماتیت تماسی باشد، اما اکثر مردم فکر می کنند که مشکل از طلاست . در ماتیت ناشی از نیکل در زنان ۱۰ بار بیشتر از مردان است و اغلب با سوراخ کردن گوش تحریک می شود.

به طور تعجب آوری ، سوراخ کردن گوش باعث ایجاد کهیر در دیگر مناطق بدن می شود. وقتی که فرد در تماس با فلز حاوی نیکل قرار بگیرد: دست بندها، گردنبند و دیگر جواهراتی که شخص برای سالهای متمادی پوشیده است ، باعث ایجاد کهیر تماسی می شود. اگر چنی-ن حادثه ای برای شما اتفاق افتاده است ، نکات زیر می تواند کمک کننده باشد:

استیل ضد زنگ بخرید.

گوش های تازه سوراخ شده را میتوانید با استیل باز نگه دارید تا لاله گوش بهبود یابد ( در حدود سه هفته ).

سردی را حفظ کنید.

از آنجا که تعریق، نقش مهمی در درماتیت حاصل از نیکل دارد، باید از گرما دوری کنید.

به طرف طلا بروید.

فقط در جواهرات دارای طلای کمتر از ۲۴ عیار مقداری نیکل وجود دارد ؛ یعنی هر چه میزان خلوص طلای آن کمتر باشد نیکل بیشتری وجود دارد.

به سمت غذاهای حاوی نیکل نروید.

بعضی از متخصصان پوست اروپایی به بیماران حساس به نیکل توصیه می کنند که مراقب رژیم غذایی خود باشند . در بعضی موارد دیده شده که درماتیت نیکلی بدون تماس واضحی با فلز نیکل ایجاد شده است. این پزشکان توصیه می کنند که از خوردن زردآلو ، شکلات ، قهوه ، چای ، میوههای مغزدار ( گردو و پسته ) و دیگر غذاهای نیکل دار خودداری کنید.

با کنجکاوی بیشتر درمییابیم که تئوری غذاهای نیکلی در این سوی آتلانتیک طرفداران زیادی ندارد. بعضی از افرادی که غذاهای نیکلی نمیخورند، باز هم واکنشهای مربوط را دارند.

اگزما

آنتی هیستامین برای درمان درماتیتهای آتیپیک ( غیر معمول ) استفاده کنید.

آنتی هیستامین مانع از آزاد شدن هیستامین از مستسلها می شوند. بنابراین علایم آلرژی کلاسیک نظیر سردرد، آبریزش از بینی و خارش را کاهش می دهد.

به همین دلیل داروهای آنتی هیستامین برای اگزما مفیدند. آنتیهیستامین با مهار رسیدن هیستامین به سلول های پوستی حساس و متورم ، خارش را کاهش میدهد. یک نکته هشدار دهنده این است که آنتی هیستامین باید در دوزهای بالا مصرف شود تا مؤثر واقع شود. خواب آلودگی از اثرات جانبی این دارو است. پس در هنگام رانندگی و کار با ماشین آلات خطرناک باید مراقب بود.

یک بار بشویید، دو بار آب بکشید.

در شستشوی لباس افراد دارای اگزما و درماتیت، باید از ماده پاک کننده کم با آب زیاد استفاده کرد . باید مطمئن شوید که ماده پاک کننده به طور کامل از لباسها شسته شود. از مواد پاک کننده بیش از حد استفاده نکنید، همیشه دو بار لباس ها را برای خارج کردن ماده رختشویی آب کشی کنید.

به چشم پزشک اطلاع دهید.

در یک مطالعه ۲۰ ساله بر روی ۹۲ نفر در کلینیک مایو در چوستر ، ۱۳٪ افراد دارای درماتيت غير معمول د چار آب مروارید نیز هستند. این افراد باید نسبت به افراد عادی بیشتر به چشم پزشک مراجعه کنند .

گرگی در پوستین گوسفند

زمانی در اروپا، گرگ ها آزادانه می گشتند. گاهی وقت ها، انسانها مورد حمله قرار می گرفتند. بعضی اوقات روی صورت افرادی که جان سالم به در میبردند ، علایم قرمزرنگی ناشی از حملهٔ گرگها باقی می ماند، که به آن علامت لوپوس میگفتند.

امروزه ما میدانیم که لوپوس در حقیقت حمله بدن به خودش است و به دو شکل دیده میشود:

گاهی اوقات فقط به پوست محدود است و در بقیه موارد نیز غیر از پوست، بسیاری از نواحی دیگر بدن را مورد حمله قرار میدهد. این بیماری در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، بعضی داروها و بحرانهای عاطفی ایجاد می شود .

بعضی مواقع ، لوپوس علایم خود را باقی می گذارد. یک کهیر قرمزرنگ و تکهتکه که تقریباً شبیه پروانه می باشد و به طور معمول روی گونه ها و یا پل بینی دیده میشود. وقتی یک ناحیه بهبود یابد، ناحیه دیگر درگیر می شود. این ضایعات دچار خارش ، پوسته و کبره میشوند.

شخص بیمار ممکن است از دردهای مفصلی ، تب و التهاب ریه نیز رنج ببرد. پس اگر این علایم را در خود یافتید. فوراً با پزشک تماس بگیرید زیرا این گرگ در خانه درمان نمی شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *