#


درد سینه ها ؛علل و عوامل احتمالی ابتلا به آن

25 دسامبر 2017 بدون نظر 2105 بازدید

درد سینه ها ؛علل و عوامل احتمالی ابتلا به آن

درد سینه ها ؛علل و عوامل احتمالی ابتلا به آن

درد سینه ها چیست؟

درد مربوط به سینه یا همان ماستالژیا یکی از مشکلات رایج در میان زنان است؛ به صورتی که ممکن است از هر ده زن هفت نفر طی زندگی خود آن را تجربه کرده باشد. در حقیقت تقریبا ده درصد از خانم ها، دچار درد متوسط تا شدید در سینه های خود حدود پنج روز در ماه احساس می کنند و در بعضی موارد ممکن است در تمام طول سیکل قاعدگی درد شدیدی را داشته باشند.

با وجود اینکه این نشانه ها بیشتر در زنان جوان تر و نزدیک به سنین یائسگی اتفاق می افتد، اما خانم هایی هم هستند که بعد از سن یائسگی دچار درد شدید در سینه هایشان شده اند. چنانچه درد سینه بسیار شدید باشد ممکن است حتی زندگی و فعالیت های روزانه ی شخص را دچار اختلال کند. نمی توان گفت که ابتلا به درد سینه می تواند نشان دهنده ی سرطان سینه باشد و تنها در دو تا هفت درصد از خانم ها هستند که درد سینه در آن ها نشانه ای از ابتلا به سرطان سینه باشد. ولی اگر شما در سینه هایتان درد شدیدی احساس می کنید که موجب اختلال در زندگی تان شده است و یا اگر به هر علتی نگران این هستید که به سرطان سینه مبتلا شده اید یا نه با مراجعه به پزشک و مشورت با او می توانید از این قضیه اطمینان حاصل نمایید.

علت و عوامل احتمالی درد سینه

در اکثر موارد، علت ابتلا به درد سینه را نمی توان به طور قطعی تعیین نمود؛ اما می توان عواملی را که ممکن است باعث ابتلا به درد در سینه ها می شوند را به آن ها اشاره کرد:

۱-هورمون ها

چنانچه درد سینه به صورت دوره ای بوده و با دوران قاعدگی در ارتباط باشد، ممکن است با هورمون های جنسی مرتبط باشد. اگر این نوع درد با باردار شدن و نیز یائسگی کاهش پیدا کند و یا به طور کل از بین برود احتمال اینکه مربوط به هورمون ها بوده باشد افزایش می یابد. در هر صورت هیچ تحقیقی مبنی بر اینکه اختلال هورمونی خاصی را دلیل درد دوره ای سینه ها باشد صورت نگرفته است.

۲-عوامل ساختاری

یکی از عواملی که می تواند موجب ایجاد درد در سینه ها شود مشکلات ناشی از آناتومیک و ساختار سینه ها باشد که در اکثر موارد، این نوع درد ها به صورت دوره ای نمی باشند. ناراحتی هایی نظیر کیست ها، وارد شدن ضربه به سینه و آسیب دیدگی سینه، جراحی های مربوط به قلب نیز می توانند از علل ابتلا به درد سینه باشند. علت این گونه از درد ها معمولا خارج از بافت سینه می باشد. به عنوان مثال احتمال دارد که ابتلا به درد به دلیل اختلالی در دیواره ی قفسه ی سینه، عضلات، مفصل ها، قلب و یا قسمت های دیگر باشد که به دلیل منتشر شدن درد به این قسمت احساس می شود. ایجاد کشیدگی در عضلات سینه و نیز آسیب های مفصلی می تواند سبب ابتلا به این گونه درد ها باشد.

۳-اختلال در تعادل اسید چرب

ایجاد اختلال در تعادل اسید های چرب در داخل سلول ها نیز می تواند حساسیت بافت سینه ها را به هورمون ها افزایش دهد. این دیدگاه بر اساس این ارائه شده است که در برخی موارد که شخص مبتلا از مکمل های حاوی گاما لینولئیک اسید استفاده کرد باعث کاهش درد در وی شد. این ماده نیز یک نوع اسید چرب می باشد. به نظر می آید که گاما لینولئیک اسید باعث تعادل اسید های چرب می شود و سبب کاهش حساسیت بافت سینه نسبت به هورمون ها می شود.

۴-مصرف برخی از دارو ها

استفاده از بعضی دارو های هورمونی، دارو هایی که برای درمان ناباروری استفاده می شوند، و دارو های خوراکی که برای جلوگیری از بارداری مصرف می شوند می توانند باعث ایجاد درد در سینه ها شوند. زمانی که برای درمان از استروژن و پروژسترون استفاده می شود هم تحتمال دارد که بافت های سینه حساس تر و دردناک شوند. در زنانی که یائسه شده اند نیز ممکن است علت ایجاد درد سینه درمان های هورمونی باشند. برخی از گزارش ها نشان دهنده ی این است که مصرف دارو های ضد افسردگی نیز می تواند موجب ایجاد درد در سینه ها شود.

۵-اندازه ی سینه

خانم هایی که سایز سینه هایشان بسیار بزرگ است ممکن است به درد های غیر دوره ای در ناحیه ی سینه دچار شوند. این گونه از درد سینه احتمالا با درد در نواحی گردن، شانه و پشت نیز همراه باشد. تحقیقات نشان دهنده ی این است که چنانچه علت درد سینه بزرگی سایز سینه باشد فرد می تواند با استفاده از جراحی و کاهش سایز سینه درد سینه را نیز کاهش دهد. هر چند جراحی سینه نیز خود می تواند موجب ایجاد درد در سینه شود.

علائم درد سینه

درد هایی که در سینه ایجاد می شوند معمولا به صورت دوره ای و یا غیر دوره ای می باشد. هر کدام از این درد ها خصوصیات مخصوص به خود را دارند:

  • ویژگی های درد های دوره ای

* با سیکل قاعدگی مرتبط می باشند.

* با احساس ناراحتی مبهم، احساس سنگینی یا درد همراه است.

* معمولا با تورم و یا ایجاد توده همراه می باشد.

* بیشتر اوقات درد دو طرفه بوده و در بخش های بالایی و خارجی سینه حس می شود که تا زیر بغل تیر می کشد.

* این نوع درد معمولا دو هفته نزدیک به سیکل قاعدگی بیشتر شده و بعد از آن کاهش پیدا می کند.

* بیشتر خانم ها در سنین بیست تا سی سالگی دچار این درد می شوند، زنانی که در دوران پیش از یائسگی قرار دارند و نیز خانم هایی که حدود سن چهل سالگی هستند و به سن یائسگی می رسند را تحت تاثیر قرار می دهد.

  • ویژگی های درد های غیر دوره ای

* به دوران قاعدگی مربوط نمی شود.

* احساس درد به صورت فشار دهنده بوده و حالت سوزشی دارد.

* احتمالا درد به صورت پایدار و یا متناوب می باشد.

* درد های غیر دوره ای معمولا به صورت یک طرفه بوده و قسمت مشخصی را درگیر می کند و احتمال دارد که به سایر نقاط سینه هم انتشار یابد.

* بیشتر افرادی که به این نوع درد مبتلا می شوند در سنین چهل تا پنجاه سالگی می باشند و زنانی که در سنین یائسگی قرار دارند را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد.

مراحل ارزیابی درد های سینه

۱-معاینه کردن

معاینه ی کلینیکی توسط پزشک انجام می شود. معاینه ی سینه ها به این صورت می باشد که ابتدا بافت های سینه و نیز غدد لنفاوی مورد معاینه قرار گرفته و قسمت های مرتبطی مثل قلب، قفسه ی سینه، ریه ها و شکم مورد بررسی قرار می گیرند. سابقه ی احتمالی ابتلا به برخی بیماری ها و مصرف دارو ها نیز بررسی خواهند شد، و در صورت احتیاج به معاینات و بررسی ها بیشتر این کار انجام خواهد شد.

۲-ماموگرافی

چنانچه در صورت معاینه ی سینه ها در بافت سینه توده و یا کیستی یافت شود احتمالا پزشک به شما توصیه خواهد کرد که ماموگرافی انجام دهید. حتی امکان دارد که در طول انجام معاینه نیز پزشک برای شما ماموگرافی انجام دهد؛ زیرا ممکن است بافت غیر طبیعی به قدری کوچک باشد که در هنگام معاینه ی عادی تشخیص داده نشود. البته در بیشتر زنان بالای سن سی سال این روش توصیه می شود.

۳-سونوگرافی

پزشک با بررسی نتایج معاینات انجام شده، احتمال دارد که از روش بررسی های تکمیلی نیز استفاده کرده و از سونوگرافی برای افراد بالای سن سی سال استفاده کند و همچنین ممکن است برای ارزیابی درد نیز از این نوع روش استفاده شود.

۴-بیوپسی

زمانی که پزشک با معایناتی که انجام می شود به وجود توده های مشکوک و یا بافت های غیر طبیعی مشکوک شود ممکن است توصیه به نمونه برداری کند. معمولا برای نمونه برداری به میزان اندکی از بافت نیاز است و برای بررسی های بیشتر به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده خواهد شد.

مراحلی که برای درمان درد سینه وجود دارند

برای درمان ابتدا باید علت زمینه ای ایجاد کننده رفع شود. برای این منظور باید لباس زیر مناسبی پوشیده شود که به بافت های سینه فشاری وارد نکرده و در ضمن حمایت کافی از بافت های سینه ایجاد کند، همچنین تغییر روش پیشگیری از باردار شدن هم می تواند راه مناسبی برای این کار باشد. زمانی که نوع درد از نوع غیر دوره ای می باشد می توان از دارو های ضد درد موضعی برای تسکین درد استفاده نمود. چنانچه در دوران یائسگی قرار دارید و هورمون درمانی نیز برای شما انجام می شود، احتمالا نیاز داشته باشید که هورمون درمانی را متوقف کنید.

در مواقعی که فرد به درد های دوره ای شدید مبتلا می شود ممکن است پزشک با توجه به یافته های بالینی و نتایج آزمایشگاهی، دارو هایی مثل دانازول، بروموکریپتین، تاموکسیفن و یا دیگر دارو های مرتبط با نوع درد را تجویز کند. استفاده از برخی مکمل ها هم مثل مکمل هایی که حاوی گاما لینولئیک اسید بوده و یا مکمل ویتامین ای می تواند به بعضی از افراد مبتلا برای کاهش درد کمک کننده باشند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *