#


درباره سرطان ریه بیشتر بدانیم/پیشگیری و درمان

سرطان ریه
1 آگوست 2017 بدون نظر 1119 بازدید

درباره سرطان ریه بیشتر بدانیم/پیشگیری و درمان

درباره سرطان ریه بیشتر بدانیم/پیشگیری و درمان

سرطان ریه در ابتدا هیچ علامتی ندارد و بیماران معمولاوقتی  به دکتر رجوع می کنند که بیماری در حالتی پیشرفته قرار دارد. احتمال دارد به همین علت باشد که سرطان ریه مرگ آورترین سرطان در آدم ها به حساب می آید.

متاسفانه سرطان ریه در ابتدا کار هیچ علامتی از خود نشان نمی دهد و معمولا، بیماران وقتی به دکتر مراجعه می کنند که سرطان در مراحل بدتر قرار دارد. با این وجود دانستن علامت های شایع این بیماری باعث می شود که این سرطان مهلک در مراحل اولیه درمان پذیرتر تشخیص داده شود.

اصلی ترین علامت سرطان ریه، سرفه است که در صورت هجوم تومور به لایه پوشاننده مجاری تنفسی شکل می گیرد. با این وجود، نشانه های زیر هم می توانند علامت به وجود آمدن یک توده در ریه باشند.

 

در صورت بروز هر کدام از علائم زیر باید حتما به پزشک رجوع کنید:

* بالا رفتن تعداد یا شدت سرفه در فرد مصرف کننده دخانیات

* سرفه به همراه خلط خونی، حتی اگر میزان خون کم شود.

* درد بی دلیل یا معلوم در قفسه سینه

* تنگ شدن نفس در اثرکار و فعالیت

* خشونت یا تغییر صدا که بیش ازدو هفته به طول می انجامد.

* عفونت های زیاد ریه و مجاری تنفسی

* به وجود آمدن خس خس سینه به صورت بسیار حاد

سرطان ریه امکان دارد با یک مجموعه نشانه های غیر اختصاصی مانند ضعیف شدن، خسته شدن، کاهش وزن و کاهش اشتها و نشانه های هجوم به بخش های دیگر بدن مانند درد استخوان و سردرد و سر گیجه هم همراه باشد. پیدا کردن زود هنگام و درمان سریع این بیماری در بقا و بهبود کیفیت زندگی بیمار نقش موثری دارد.

دلایل به وجود آمدن سرطان ریه

دلیل ایجاد سرطان در همه قسمت های بدن یکجور است. در نظام کنترل تقسیم سلول های قسمتی از بدن اختلال بوجود می آید. این اختلال امکان دارد به صورت خودکار یا بر اثر عوامل شناخته نشده و یا در بیشتر موارد به دلیل تماس سلول با یک مجموعه ای از عوامل خراب کارانه و زیان رسان که به عوامل سرطان زا مشهور هستند، بوجود می آیند.

اصلی ترین دلیل سرطان زایی که موجب تغییرات سرطانی سلول های ریه می شود ترکیبات زیان رسان مختلف موجود در دود دخانیات هستند.

مصرف دخانیات هنوز هم اصلی ترین عامل خطر ابتلا به سرطان ریه به حساب می آید. خطر ابتلا به سرطان ریه با باا رفتن مقدار و مدت تماس با دود تنباکو گسترش می یابد و هر چه سن آغاز مصرف سیگار کم تر می شود، خطر مبتلا شدن افزایش می یابد.

پزشکان از حاصل ضرب تعداد سیگار مصرفی در روز ضرب در تعداد سال هایی که فرد مصرف سیگار داشته است، بکار می گیرند. برای مثال شخصی که به مدت ۲۰ سال روزی ۱ پاکت سیگار مصرف کرده است از نظر خطر مبتلا شدن به سرطان ریه با شخصی که به مدت ۱۰ سال روزی ۲ پاکت کشیده است، یکسان است.

مطالعات زیادی هم چنین نشان داده اند که خانم های سیگاری بیشتر از آقایانی که همان مقدار استعمال دخانیات دارند به سرطان ریه مبتلا می شوند. این افزایش امکان دارد به علت حساسیت زیاد خانم ها به ماده های سرطان زای موجود در دود سیگار باشد.

دومین دلیل شایع میتلا شدن به این سرطان گاز رادون است. رادون گاز بدون رنگ و بدون بو است که از تجزیه ی طبیعی اورانیوم در آب، خاک و مصالح ساختمانی قدیمی در زیر زمین ساختمان های قدیمی تولید می شود. تنفس گاز رادون با بالا رفتن خطر مبتلا شدن به سرطان ریه مربوط شناسایی می شود.

آلودگی هوای شهری از دیگر عوامل تاثیرگذار دربوجود آمدن این سرطان خطرناک است. مطالعات انجام شده در ایران نشان داده است که مقدار بروز سرطان های ریه غیر مربوط به دخانیات در ایران بیشتر از آمار دیگر کشورها است.

محققان دلیل احتمالی این فرق را آلودگی هوای شهرهای ایران و وجود زیاد مواد سرطان زای نشات گرفته شده از مصرف بنزین های غیر استاندارد می دانند.

تماس های کاری با ترکیباتی همچون آزبست، کلرید وینیل، نیکل، کروم و هیدروکربن های آروماتیک نیز عوامل دیگر خطر ساز ابتلا به سرطان ریه به حساب می آیند.

ترک دخانیات در بیمارانی که مدت زیادی سیگاری بوده اند، خطر ابتلا به سرطان ریه را به طرز بسیار زیادی کم می کنند و هر چه مدت زمان ترک دخانیات زمان بیشتری داشته باشد، این خطر بیشتر کاهش پیدا می کند؛ به طوری که حدودا بعد از بیست سال ترک کامل دخانیات، خطر ابتلا به این سرطان تقریباً یک فرد غیرسیگاری برابری می کند.

طول عمر مبتلایان به سرطان ریه

ریاست مبارزه با مصرف دخانیات با عنوان این موضوع که ۹۷ درصد دلیل مبتلا شدن به سرطان ریه نشات گرفته شده از مصرف سیگار و اقلامی مانند آن است، می گوید: مبتلایان به سرطان ریه طی سه سال به مرگ دچار می شوند.

دکتر محمدرضا معدنی اظهار کرد تحقیقات نشان می دهد که با بو کردن دود سیگار بیش از چهار هزار نوع ماده شیمیایی و ۲۰ نوع ماده سمی خطرناک و کشنده به بدن وارد می شود که زمینه مبتلا شدن به انواع بیماری های خطرناک را مهیا می کند.

او از وجود سیانور، بنزن، فلزات سنگین، سرب و… دود سیگار خبر داد و می افزاید: وجود این ماده موجب بوجود آمدن بدخیمی های متعدد و سرطان هایی همچون ریه ، حنجره، حفره دهان، حلق، مری، معده، لوزالمعده، کلیه و… می شود.

ایشان با اشاره به علاقه برخی خانواده ها برای استعلام قلیان به عنوان یک تفریح، گفت: متاسفانه بعضی خانواده ها و والدین تفکر اشتباهی از قلیان و مصرف این ماده دخانیاتی دارند و تصور می کنند دود قلیان برای سلامت آن ها خطری ندارد. در حالی که هر وعده قلیان نه تنها برابر با استعمال ۷۰ نخ سیگار است بلکه اضافه بر اثرات زیانبار و سوء بر روی بدن موجب بوجود آمدن عفونت های قارچی و میکروبی نیز می شود.

نشانه های خطر ابتلا به سرطان ریه در ناخن انگشت پا

پزشکان در یک بررسی جدید مدعی شده اند که نشانه های خطر احتمالی ابتلا به سرطان ریه می تواند در ناخن های انگشتان پا پدیدار شود.

نتایج این بررسی نشان داده است: مردانی که مقدار نیکوتین در ناخن انگشتان پای آن ها بالا است، ۳/۵ برابر بیشتر در معرض خطر مبتلا شدن به سرطان ریه هستند و همچنین سابقه زمانی سیگار کشیدن فرد در این رابطه اثری ندارد به این معنی که بدون توجه به سابقه استعمال دخانیات، هر فرد سیگاری امکان دارد در معرض این خطر باشد.

مجله لایوساینس دراین باره می نویسد: دانشمندان تاکید دارند این یافته به پزشکان نشان می دهد که برای معالجه افراد سیگاری فقط زمان سیگار کشیدن را در نظر نگیرند بلکه دیگر عوامل زیان بار و مهم دیگری هستند که در آزمایشات و مطالعات امکان دارد نادیده گرفته شوند در حالی که تشخیص احتمال سرطان در این افراد بسیار اهمیت دارد و می تواند تعیین کننده باشد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در این تحقیق تاکید کردند: حتی اشخاصی هم که زمان کوتاهی است استعمال دخانیات می کنند، می توانند در اثر خطر ابتلا به سرطان ریه باشند زیرا امکان دارد کمتر سیگار بکشند، اما دود آن را خیلی عمقی تر بو کنند که این امر اثرل منفی تر و وخیم تری بر روی بدن فرد می تواند داشته باشد.

این دانشمندان خاطر نشان کردند: دلیل انتخاب ناخن انگشتان پا این بوده که ناخن ها به با سرعت کمی رشد می کنند و مقدار نیکوتین در این بافت در برابر با بزاق و ادرار ثبات بیشتری دارد. بنابراین اطلاعات دقیق تری را در اختیار دانشمندان و محققان قرار می دهد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *