#


دارو های آنتی بیوتیک در ایران 16برابر از استاندارد جهانی مصرف می شود

دارو های آنتی بیوتیک
3 دسامبر 2017 ۲ نظر 919 بازدید

دارو های آنتی بیوتیک در ایران 16برابر از استاندارد جهانی مصرف می شود

دارو های آنتی بیوتیک در ایران ۱۶برابر از استاندارد جهانی مصرف می شود

بر اساس گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دار های آنتی بیوتیک در کشورمان ۱۶برابر استاندارد جهانی مصرف می شوند و مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک سبب می شود بدن در برابر دارو مقاوم تر شده و به دنبال آن زمان درمان و هزینه های درمانی نیز بیشتر می شود.

به گزارش ازمن بپرس ، به نقل از وبدا در هفته اطلاع رسانی آنتی بیوتیک ها دکتر سید مهدی طباطبایی در این خصوص افزود: استفاده بیش از اندازه و خودسرانه آنتی بیوتیک ها منجر به مقاوم شدن بیماری ها در برابر آنتی بیوتیک شده و عمر دارو های آنتی بیوتیک نیز رو به پایان است.

وی در ادامه گفت: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت حدود هفتصد هزار نفر به خاطر ابتلا به عفونت هایی که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند می میرند و چنانچه مسئولان بهداشتی و درمانی برای این مشکل چاره اندیشی نکنند ممکن است تا سال ۲۰۵۰این آمار به بیش از ده میلیون نفر برسد که از آمار مرگ و میر توسط سرطان بیشتر خواهد شد.

دارو های آنتی بیوتیک

دارو های آنتی بیوتیک

دکتر طباطبایی همچنین اظهار داشت: در هیچ کشوری از دنیا به اندازه ایران دارو ها آنتی بیوتیک مصرف نمی شود و با این مصرف خودسرانه باعث شده اند که مقاومت های میکروبی و عفونت های بیمارستانی نیز افزایش یابند.

وی گفت: مردم ایران برای درمان برخی از بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی هم از آنتی بیوتیک استفاده می کنند. از طرفی بیماری های جدید نیز در تمام دنیا به وجود آمده است که ما هم با آن رو به رو هستیم.

همچنین دکتر طباطبایی خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت و درمان امسال طرحهایی را برای مقاومت میروب ها در برابر دارو های آنتی بیوتیک در نظر دارد که سعی براین است که از طریق رسانه ها بتوانیم ضرر های استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک را به مردم اطلاع دهیم.

دارو های آنتی بیوتیک

دارو های آنتی بیوتیک

اطلاع رسانی مضرات استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک ها ضروری است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان همچنین افزود: در استان سیستان و بلوچستان بیماران مبتلا به سل و مالاریا هستند که مقاوت بیماری های عفونی در برابر آنتی بیوتیک ها می تواند برای این بیماران نیز خطر ساز باشد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: پزشکان و دامپزشکان می توانند با تجویز به موقع آنتی بیوتیک ها به مردم و همچنین آگاهی دادن به مردم از اینکه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک مضراتی برای بدن دارد می توان از مقاومت بیماری ها در برابر آنتی بیوتیک ها جلوگیری به عمل آورد.

کاهش ۱۴درصدی تجویز آنتی بیوتیک ها از سال ۱۳۹۱در سیستان و بلوچستان

بر اساس گفته دکتر فرزانه فرجیان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان: آمار سال ۹۱این را نشان می دهد که تقریبا ۶۵درصد از نسخه های پزشکان تجویز داروی آنتی بیوتیک بوده است اما هم اکنون با آماری که به دست آمده معلوم گردید که به ۵۱درصد کاهش یافته است.

همچنین دکتر فرجیان خاطر نشان کرده: چالش های مربوط به مصرف بی رویه دارو های آنتی بیوتیک تحت تاثیر عواملی چون استفاده از دز درمانی اشتباه، کامل نکردن دوره درمان، فروش بدون نسخه دارو های آنتی بیوتیک توسط داروخانه ها، و…می باشند.

وی همچنین تصریح کرد: زمانی که بیمار به بیمارستان مراجعه می کند به این دلیل که بهداشت کافی وجود ندارد ممکن است باکتری مقاوم به دارو به بیماران دیگر نیز منتقل شود. همچنین زمانی که از آنتی بیوتیک ها در تولید تغذیه ی دام ها و نیز محصولات زراعی استفاده می شود، از این طریق باکتری مقاوم به دارو در روده حیوان منتقل شده و به همین طریق به انسان نیز منتقل می شود این ها روش هایی است که موجب گسترش مقاومت آنتی بیوتیکی می شوند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *