#


خون مایع مهم است که ما را زنده نگه می دارد

خون مایع مهم
11 جولای 2017 بدون نظر 1697 بازدید

خون مایع مهم است که ما را زنده نگه می دارد

 

ما نمی توانیم بدون آن زندگی کنیم. قلب خون را به تمام قسمتهای بدن متصل می کند و اکسیژن و غذا را به ارمغان می آورد. در همان زمان خون تمام مواد مورد نیاز ما را از ما دور می کند. خون مبارزه با عفونت، دمای بدن ما را حفظ می کند و مواد شیمیایی را کنترل می کند که عملکردهای بدن را کنترل می کنند. سرانجام، خون دارویی است که رگهای خونی را از سازی می کند تا ما خونریزی نکنیم.

 

خون از چه ساخته شده است

 

خون ترکیبی از مواد مایع و جامد است.

پلاسما قسمت مایع خون ماست. این حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از آن را تشکیل می دهد. پلاسما عمدتا از آب تشکیل شده اما بسیاری از مواد دیگر در آن قرار دارند. این شامل غذای حل شده، مواد شیمیایی است که رشد ما را کنترل می کند و کارهای دیگر، پروتئین، مواد معدنی و مواد زائد را انجام می دهد.

گلبول های قرمز خون به نظر می رسند. آنها شامل هموگلوبین، پروتئینی است که اکسیژن را به بدن حمل می کند و خون قرمز آن را می دهد. هر قطره خون حدود ۳۰۰ میلیون سلول قرمز دارد.

سلول های سفید خون، همچنین به عنوان leukocytes نامیده می شود، مبارزه با عفونت ها و مواد مضر است که به بدن حمله می کنند. بیشتر این سلول ها دور و بی رنگ هستند. آنها دارای اندازه و شکل متفاوت هستند. سلول های سفید خون به اندازه قرمزی نیستند. برای هر ۷۰۰ گلبول قرمز فقط یک گلبول سفید وجود دارد.

پلاکتها بدنهای کوچک هستند که بسیار کوچکتر از گلبولهای قرمز هستند. آنها به لبه های برش و شکل لخته های خون می رسند تا خونریزی را متوقف کنند. خون یک بالغ عادی حدود ۲ تریلیون پلاکت است.

سیستم گردش خون خون را به تمام قسمت های بدن شما منتقل می کند. قلب خون را از طریق رگ های خونی بزرگ به نام شریان ها و رگ های خونی می فرستد. در بدن ما نیز میلیون ها عروق خونی کوچک به نام مویرگ وجود دارد. اکسیژن، مواد غذایی و سایر مواد از طریق دیواره های نازک این مویرگ ها به داخل بافت عبور می کنند.

هنگامی که شما در حال نفوذ اکسیژن هوا را از طریق ریه های خود وارد می کنید و توسط هموگلوبین برداشته می شود که آن را به تمام بدن شما حمل می کند. این به سلول هایی تولید می شود که انرژی تولید می کنند. در عوض، دی اکسید کربن تولید می کند که وارد جریان خون شما می شود و به ریه های شما منتقل می شود.

مواد غذایی نیز به وسیله خون به بدن شما می رسند. در معده شما هضم شده و مواد مهم مانند چربی، قند، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی جدا شده است. این مواد مغذی جریان خون شما را وارد می کنند و به سلول ها و عضلات جایی که نیاز دارند به شما انرژی یا سوخت نیاز دارند. کار عضلات و دیگر بافت ها گرما را ایجاد می کند. خون سیستم حمل و نقل است که گرما را در تمام بدن شما حمل می کند و شما را گرم می کند. چیزهایی که نیازی ندارید به روده و کلیه ها منتقل می شود و مجددا بدن شما را ترک می کند.

سلول های سفید خون نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن شما ایفا می کنند. هنگامی که مواد مضر به بدن شما حمله می کنند، زنگ هشدار می گیرد و سلول های سفید خون فعال می شوند. سپس آنها برای از بین بردن مهاجمان کار می کنند. آنها با ویروس ها، باکتری های مضر مبارزه می کنند و تولید ضد انسداد را آغاز می کنند.

خون همچنین هورمون ها را به مکان هایی که نیاز دارند حمل می کند. هنگامی که یک هورمون به بخشی از بدن می رسد، آن را کنترل رشد، چگونگی بدن از مواد غذایی و چیزهای دیگر استفاده می کند.

اگر خون شما لخته نشد، از یک برش کوچک به خون میرفت. هنگامی که یک رگ خونی پلاکت ها را می شکند، به منطقه آسیب دیده عجله می کنند و به یکدیگر متصل می شوند و یک پلاگین ایجاد می کنند.

تامین خون

سلول های خون از مغز استخوان می آیند. آنها به عنوان سلول های بنیادی شروع می شوند و سپس به گلبول های قرمز یا سفید یا پلاکت ها می رسند. آنها برای همیشه زندگی نمی کنند و باید جایگزین آن ها شوند. گلبول های قرمز به طور متوسط ۱۲۰ روز قبل از پوشیدن است. سپس آنها را در کبد و طحال دستگیر و نابود می کنند. پلاکت ها فقط برای حدود ۱۰ روز زندگی می کنند.

مقدار خون در بدن شما بستگی به اندازه، وزن و ارتفاع شما دارد. یک بالغ که وزن آن ۸۰ کیلوگرم است، حدود ۵ لیتر خون دارد و حدود ۴۰ کیلوگرم در حدود نصف این مقدار است. افرادی که در ناحیه های بلند زندگی می کنند که هوا آن نازک تر است، نیاز به خون بیشتری دارد تا اکسیژن بیشتری به بدن وارد کند.

گروه های خون

گروه های خون بسیار مهم هستند تا بفهمند که آیا یک فرد می تواند خون یا خون خود را در صورت حادثه یا بیماری دیگری دریافت کند. تقریبا همه پلاسما دارای آنتی بادی هایی است که ممکن است با خون شخص دیگری کار نکند.

چهار گروه اصلی خون وجود دارد:
نوع ۰ شایع ترین گروه خون است. در یک نوع اضطراری ۰ خون می تواند به کسی منتقل شود.
نوع AB کمترين گروه است. افرادی که با این گروه خون می توانند هر گونه خون دیگر در صورت اضطراری دریافت کنند.
نوع A تنها توسط اهداکنندگان با A یا ۰ دریافت می شود.
نوع B تنها توسط اهدا کنندگان با B یا ۰ دریافت می شود.

تزریق خون

اگر یک بالغ به طور ناگهانی یک لیتر یا بیشتر خون را از دست می دهد، ممکن است آن را بکشد، مگر اینکه خون در بدن او جایگزین شود. در طول سالها خونریزیهای خون، زندگی بی شماری را ذخیره کرده اند. انتقال خون همچنین می تواند به بیماران کمک کند که قادر به تولید سلول های کافی برای زنده ماندن نیستند. آنها همچنین در حین عملیات کمک می کنند زمانی که بیماران برخی از خون را از دست می دهند.

بانک های خون خون را از اهداکنندگان جمع آوری می کنند و آن را در کیسه های استریل قرار می دهند. آن را خنک و می تواند تا ۵۰ روز ذخیره شود. کارکنان آزمایشگاه خون را برای بیماری های عفونی مانند ایدز و هپاتیت روی می دهند. فقط خون پاک و ایمن می تواند به بیماران داده شود.

بیماری های خون

وقتی فرد مبتلا به کم خونی می شود، گلبول های قرمز به اندازه کافی برای تامین اکسیژن بدن لازم نیست. Leukemia یک نوع سرطان مغز استخوان است که در آن گلبول های سفید خون کافی و غیر طبیعی تولید نمی شود. بدون بیماری های خون سفید خون می تواند بدن شما را بدون کنترل کنترل کند.

وقتی بدن شما پلاکت های کافی نداشته باشد، خون نمی تواند به خوبی لخته شود. حتی آسیب های کوچک می تواند منجر به از دست دادن خون شود زیرا خونریزی متوقف نمی شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *