#


خوراکی های مفید برای کبد

کبد
20 ژوئن 2017 بدون نظر 1091 بازدید

خوراکی های مفید برای کبد

خوراکی های مفید برای کبد

به گزارش از من بپرس، کبد عضو حیاتی بدن در سم زدایی و دفع مواد خطرناک آن است. اما این عضو مهم خود نیز نیاز به سم زدایی دارد تا بتواند عملکردی بهتر داشته باشد.

کبد علاوه بر سم زدایی از بدن، کارکردهای حیاتی دیگری نیز دارد که از جمله آنها می توان به قابل استفاده کردن قند ذخیره شده در بدن، از بین بردن سلول های قرمز خون قدیمی، تنظیم میران اسیدهای آمینه خون، پردازش هموگلوبین خون در بدن و ذخیره آهن را نام برد.

بنابراین مصداق ضرب المثل «هر چیز که بگندد نمکش می زند، وای به روزی که بگندد نمک» اهمیت دارد کبد را که وظیفه اصلیش سم زدایی است، در برابر سمومی که وارد بدن می شوند، مقاوم کنیم تا بتواند وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهد.

سموم اغلب از راه مواد غذایی وارد بدن می شوند. در این میان خوراکی هایی نیز وجود دارند که باعث سم زدایی می شوند. در ادامه بعضی از مواد غذایی را که مخصوصاً باعث سم زدایی از کبد می شوند، معرفی خواهیم کرد.

آووکادو

در آووکادو گلوتاتیون وجود دارد که ماده مؤثری در سم زدایی مؤثر است.

اسفناج

گلوتاتین ماده اصلی پاکسازی کبد است. باید بگوییم اسفناج نیز سرشار از این ماده است. همچنین باید توجه داشته باشید که سبزیجاتی که برگ سبز دارند، از منابع غنی کلروفیل هستند. کلروفیل رنگ دانه طبیعی و مفید برای حفظ سلامت عمومی کبد است. بنابراین اسفناج را در کنار سایر سبزیجات برگ سبز دیگر حتماً در برنامه غذایی خود بگنجانید.

چای سبز

سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که در بهبود عملکرد کبد مورد نیازند.

چغندر و هویج

خوردن این دو ماده غذایی در تحریک و بهبود کلی کارکرد کبد بسیار مؤثر است. زیرا هویج و چغندر مقادیر زیادی بتاکاروتن و فلاونوئیدها دارند. همچنین هویج منبع غنی گلوتاتیون است که یک پروتئین مؤثر در سم زدایی است.

روغن زیتون

این روغن و روغن های دیگر مانند کنف و بذر کتان نیز در کمک به روند کامسازی کبد و پشتیبانی از آن سودمند هستند.

ریشه قاصدک

ریشه قاصدک در تولید اسیدهای آمینه، شکستن چربی ها توسط کبد و در کل دفع سموم مفید است.

زردچوبه

این ماده نیز برای کبد بسیار مناسب بوده و در سم زدایی از آن مؤثر است.

سیب

این ماده معجزه گر در آسان تر کردن تحمل بار سمی در جریان پاک سازی مفید است. همچنین با غنی بودن از پکتین و سایر مواد شیمیایی لازم به آزادسازی سموم از دستگاه گوارش نیز کمک می کند.

سیر

شاید به کمتر موردی درباره سلامتی بربخوریم که در آن به نقش سیر اشاره نشده باشد. درباره کبد نیز این مطلب صدق می کند.

سیر در پاک سازی بدن از آلودگی جیوه، هورمون استروژن و برخی مواد افزودنی موجود در غذاها مؤثر است.

همچنین سیر به سم زدایی کبد نیز کمک می کند و علت آن نیز آلیسین موجود در سیر است که یک ترکیب سولفوردار است.

کلم ها

افراد سیگاری در خوردن کلم ها اولویت دارند. زیرا این سبزیجات سمومی مانند نیتروزامین را که در دود سیگار وجود دارد، خنثی می کند.

کلم ها به خنثی شدن سم آفلاتوکسین نیز که در بادام زمینی موجود است، کمک می کند. علاوه بر اینها کلم ها در تولید آنزیم هایی که برای انجام سم زدایی لازم هستند، مفیدند. وظیفه انجام این کار را موادی با عنوان گلوکوزینولات که در این سبزیجات موجود است، انجام می دهد.

گوجه فرنگی

سرشار از آنتی اکسیدان ها و مؤثر در پیشگیری از سرطان سینه و پوست است. به علاوه در پیشگیری از سرطان ریه نقش عمده دارد. به همین دلیل مصرف آن به افراد سیگاری توصیه می شود. گوجه فرنگی منبع غنی گلوتاتیون است که همان گونه که گفتیم خاصیت سم زدایی دارد. همچنین لیکوپن موجود در آن، مقاومت بدن را در مقابل سرطان هایی که گفتیم بالا می برد.

گریپ فروت

این میوه ویتامین ث و آنتی اکسیدان فراوانی دارد که تولید آنزیم های تمیز کننده کید را بالا می برد و همچنین روند پاکسازی طبیعی کبد را افزایش می دهد.

همچنین گریپ فروت نیز دارای مقادی زیاد گلوتاتیون است که آن را به یک پاک سازی کننده قوی کبد تبدیل می کند.

مرکبات

مرکباتی مانند لیمو ترش و لیمو ویتامین ث زیادی در خود دارند که برای تحریک کبد و همچنین  تبدیل شدن مواد سمی خطرناک به موادی که جذب آب می شوند، بسیار مفید هستند.

گردو

این ماده خوشمزه در پشتیبانی از اقدامات عادی کبد، مخصوصاً هنگام سم زدایی آمونیاک توسط کبد مفید واقع می شود و علت آن نیز غنی بودن گردو از گلوتاتیون، اسید آمینه آرژنین و گلوتاتیون است.

مارچوبه

مارچوبه نیز با خاصیت ادرارآوری برای پاک سازی کبد و کلیه ها مؤثر و مفید واقع می شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *