#


خواص گیاه کَوَر

گیاه کَوَر
13 فوریه 2017 بدون نظر 991 بازدید

خواص گیاه کَوَر

کَوَر

کَوَر گیاهی است که ارتفاع آن به یک متر هم می­رسد. برگهای آن ساده و به رنگ سبز روشن و گلهای آن به رنگ سفید مایل به گلی و میوه آن به شکل بیضی و به رنگ سبز مایل به قرمز است.

خواص

پوست و ريشه گياه سابقا” در بيماري هاي كبد و طحال مصرف فراواني داشته و در موارد ضروري به عنوان مدر ، قابض و نيرو دهنده و نيز در رفع كم خوني و رنگ پريدگي دختران جوان ، ضعف عمومي همراه با ضعف اعصاب و همچنين در نقرس معمول بوده است .

ضمنا” مطالعات جديد نيز اثرات مفيد اين گياه را در درمان بيماري هاي هيستري و حالات عصبي ديگر و رماتيسم تاييد نموده است .
پوست گياه با طعمي تند و گس ، اثر آرام كننده ، معرق ، ملين و ضد كرم دارد .
جوانه هاي ناشكفته و مولد گل آن اثر نيرو دهنده و كمي مدر دارد و از جوشانده آن در مصارف داخلي ، هنوز هم در الجزاير براي مداواي نقرس استفاده مي شود .
مايع غليظ حاصل از جوشانيدن قطعات كوجك ريشه ، ساقه ، گل و ميوه هاي نارس و كامل اين گياه ، اثر بسيار قابل توجهي در رفع بيماري درد مفاصل بزرگسالان دارد.

ميوه كاملا” رسيده گياه محتوي انواع الكالوئيد و گليگوزوئيد هاي ويژه اي است كه بيش از ديژل و ماژل ( داروهاي آنتي اسيد معده ) در تنظيم اسيد معده و نيز تسكين درد هاي مربوطه تاثير دارد .

با اين توضيح كه خوردن مستقيم بيش از ۱۵ عدد از قسمت گوشتي ميوه رسيده آن نقش مخدر و مسكن قوي را موجب مي گردد .

خواص دیگر

ساليان درازي است كه مصرف ميوه هاي نارس و كوچك اين گياه پس از فراوري در آب نمك و يا سركه و رفع تلخي آن ، ترشي خوشمزه با خواص درماني در هضم غذاهاي سنگين و رفع يبوست در اقصي نقاط مملكت بويژه در بين مردم شهرهاي اروميه ، شيراز و جيرفت رايج است ( شيرازي ها اين ترشي خوشمزه را همراه با موسير برش داده شده ، تهيه مي كنند ).

گفتني است كشورهاي زيادي از جمله استراليا ، ايتاليا ، اسپانيا ، به صورت جدي تحقيقات وسيعي را بر روي خواص درماني قسمت هاي مختلف اين گياه در درمان بيماري هاي قلب و عروق ، رماتيسم ، ناراحتي هاي عصبي ، نقرس ، غده پروستات و …. از ۱۰ سال قبل آعاز كرده اند و با اخذ نتايج قابل توجه همچنان ادامه دارد .

در ضمن در بعضي از نواحي مديترانه كشت و پروش اين گياه رواج پيدا كرده است

بهترین مطالب آموزشی و اخبار حوزه بهداشت ، سلامت و پزشکی را با ما دنبال کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *