#


خواص درمانی سرکه/ با فواید و مضرات سرکه بیشتر آشنا شویم

خواص درمانی سرکه
18 جولای 2017 بدون نظر 1799 بازدید

خواص درمانی سرکه/ با فواید و مضرات سرکه بیشتر آشنا شویم

خواص درمانی سرکه/ با فواید و مضرات سرکه بیشتر آشنا شویم

سرکه اعصاب را تحریک می کند. اگر معده ضعیف دارید، در هضم غذا به شما کمک می کند. دشمن عفونت های خونی می باشد. سرکه یک عامل خرابکار با قدرت سازندگی است.

 جوهر آن (سرکه) املاح بدن را حل می کند. «به همین جهت بیماران و پیران و کسانی که از بستر بیماری برخاسته اند و قدرت سازندگی ندارند و مبتلایان به درد مفاصل و ضعف اعصاب و ضعف احشا مضر می باشد. در بیماری های حاد باید اجتناب نمایند.»

 ولی در بیماری های کهنه و مزمن شده تا وقتی که سایر معالجات نتیجه نداد، از نیروی خرابکاری سرکه برای ویران کردن سنگر های دشمن می توانید استفاده نمایید.

 به ترشحات معدی کمک می نماید. عفونت های صفراوی را از بین می برد. تا اندازه ای از سرطان جلوگیری می کند. تلخی مزاج را پاک می کند و قلب را روشن و به آن صفا می دهد، لثه ها را محکم و تشنگی را برطرف می سازد و از خونریزی داخلی جلوگیری می نماید. قاتل کرم معده است، مشروط براین که چند روز متوالی ناشتا چند جرعه بنوشند.

برای معالجه مسمومین، فورا سرکه گرم کرده به مسموم بخورانید، ایجاد قی کرده و معده ایشان را شستشو می دهد. به این ترتیب اثر سم زودتر از بین می رود. سرکه پاک کننده طحال می باشد و برای معده های پر التهاب و بلغمی مفید بوده، گرفتگی دستگاه گوارش را باز می نماید و از لخته شدن خون و شیر در معده جلوگیری می کند.

 اگر در گلوی شما زالو چسبیده باشد و دسترسی به پزشک نداشتید، سرکه راجرعه جرعه بنوشید تا این جانور خونخوار کشته و دفع شود. با این که ترش و اسید می باشد، ولی مالیدن آن به محل نیش زنبور و پشه و سایر حیوانات مفید بوده، برای التیام زخم های متعفن، باد سرخ، گنده تاول و کفگیرک بی نتیجه نمی باشد.

خواص درمانی سرکه

خواص درمانی سرکه

 سوختگی و خارش بدن را معالجه می کند، کهیر را از برطرف کرده برای امراض جلدی و بواسیر هم تجویز کرده اند. کمی عسل را با سرکه مخلوط کنید و بر روی لکه های زیر چشم بمالید، رنگ و خون مرده را از بین می برد.

ضماد سرکه با آرد جوجهت ورم پستان و بنا گوش نتایج عالی داده است. سردردی که در نتیجه بدی هوای محیط و بخار حمام و زیادی صفرا و غلیان باشد با بخور سرکه معالجه می شود، مخصوصا اگر سرکه را با گلاب مخلوط کرده باشید.

 اگر مبتلا به گلودرد کهنه هستید و با داروهای دیگر معالجه نشدید، کمی سرکه را رقیق کرده با نمک مخلوط غرغره نمایید و منافع آن را ببینید، برای معالجه امراض داخلی مزمن از سیرترشی کهنه استفاده نمایید، اگر مبتلا به سردرد کهنه و مزمن هستید، سرکه را بو کنید و یا جوشانده از بخور آن استفاده نمایید. یک دستمال را با گرم شده سرکه آغشته کرده، روی پیشانی بگذارید و منافع آن را ببینید. سردردی که نتیجه آفتاب زدگی باشد، به این وسیله معالجه می شود.

اگر مبتلا به نقرس هستید، ضمادی از سرکه با آرد جو و کمی گوگرد درست کنید و روی محل درد بگذارید و اثر معجزه آسای آن را ببینید. برای محکم شدن لثه ها و جلوگیری از خونریزی با آب رقیق کرده، نمک به آن زده، مضمضه نمایید. درد دندان را ساکت می کند. اگر گوش شما سنگین است و یا وزوز و صدا می کند و معالجات دیگر نتیجه نداده است، چند قطره از سرکه را در داخل آن بچکانید و نتیجه آن را ببینید. برای قطع شدن خونریزی بعد از کشیدن دندان قدری سرکه با آب نمک مخلوط مضمضه کنید.

«آنهایی که لاغر هستند و یا مبتلا به زخم معده هستند، پرهیز نمایند، خوردن آن مضر است». مسلولین و کسانی که ضعف اعصاب دارند، نباید به سرکه نزدیک شوند، مگر با عسل و ادویه باشد، «نباید زیاده روی نمایید» آنهایی که می خواهند لاغر شوند می توانند از سرکه استفاده کنند، مشروط بر این که مبتلا به زخم معده نباشند.

در ترشیهایی که با سرکه درست می کنید، ریختن ادویه معطر از قبیل دارچین، هل، گلپر، پیاز و سیر را فراموش نفرمایید تا از خرابکاری سرکه در امان باشید.

در خاتمه بد نیست بدانید که کبد شما یک کارخانه بزرگ داروسازی است که بیش از چهار هزار محصول دارد. یکی از این فرآورده ها سر که است که وجود آن به خوردن گوشت عادت گردیده به همین جهت کار کبد شما زیادتر شده است. زیرا علاوه بر این که باید سموم گوشت را دفع نماید، باید مقدار زیادتری کار کند تا بتواند محصول بیشتری بسازد.

طرز ساخته شدن سرکه در کبد با آنچه در خارج بدن ساخته می شود فرق زیاد دارد. در خمره برای این که قند به الکل بدل شده، بعد سرکه شود، ۱۴ عمل شیمیایی انجام می گیرد، ولی کبد این عمل را به طور مستقیم انجام می دهد، ترشیهایی که با سركه درست می شوند، فواید بیشتری دارند. سرکه حافظ سبزیها و میوه ها و منافع آنهاست. سیرترشی را در نظر بگیرید، سیر وقتی مدتی بماند پوک شده، مغز آن به کلی از بین می رود و هیجگونه عطر و بو و خاصیت ندارد، ولی وقتی آن را در سرکه می ریزید، نه تنها مغز آن را حفظ می کند، بلکه روز به روز خواص و قیمت آن افزوده می شود و طعم آن شیرین و بوی آن مطبوع تر خواهد شد. در مورد سایر ترشی ها نیز وضع چنین است و چنانچه آنها را با دستور صحیح و مناسب درست کنید، هرگز خراب نخواهد شد.

خواص درمانی سرکه

خواص درمانی سرکه

سرکه انگور: در طبیعت سرد و خشک است، سرکه یک جانور موذی می باشد. سریع النفوذ است که فورا در تمام عروق (رگها) سرایت می کند.

سرکه رساننده قوه جاذبه به اعضاء بدن می باشد: جرب سوخته و صداع (دردسر) حاد و نقرس و استسقا و دفع کننده عطش و پاکی دندان را مفید. قطع کننده خلط غلیظ است. معین هضم غذا و قاطع و بند آوردن خون زخم و محرک، ضد بلغم و طحال و موافق معده سوزنده و غیره و بلغمی، صفرابر و تفتیح سده و مداومت خوردن آن قاتل کرم معده است.

با سرکه نمک بخورند برای رفع ضرر قارچ کوهی و سگ دیوانه گزنده مفید است. مکیدن سرکه بتدریج برای زالو که در حلق مانده باشد یا غرغره با سرکه از بین می رود. و سرفه کهنه رطوبتی، غرغره کردن سرکه برای منع سیلان فضول «یعنی اخلاط فاسد بدن» به حلق و خناق و سوختگی از آتش، سرکه با نمک مضمضه کنند. برای قطع خون بن دندان که کنده باشند، ضماد سرکه با آرد جو، جهت ورم پستان و بناگوش (پشت گوش)، سرکه با گلاب بجوشانند و پارچه با آن تر کنند بر سر ضماد کنند برای دردسری که از صفرا و خون و بخارات حمام حادث شده باشد مجرب است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *