#


خواص خرما در درمان بیماری ها/ همه آنچه باید درباره خرما بدانیم

خواص درمانی خرما
12 ژوئن 2017 بدون نظر 1337 بازدید

خواص خرما در درمان بیماری ها/ همه آنچه باید درباره خرما بدانیم

خواص خرما در درمان بیماری ها/ همه آنچه باید درباره خرما بدانیم

از غذاهای مفیدی که دارای املاح و ویتامینهای زیادی است خرما میباشد. خرما خرک از خرماهای معمولی بیشتر املاح دارد. خرما گوگرد، فسفر، کلسیم، منیزیم و مقدار زیادی آهن و ویتامینهای (آ) و (ب) دارد. مختصری ویتامین (ث) در آن پیدا میشود. اگر خرما با ماست خورده شود بسیار مفید و مغذی میباشد.

اعراب به خرما تمر و به درخت آن نخل میگویند و این همان درختی است که حضرت عیسی در زیر سایه آن از مادر متولد شدند و خداوند به حضرت مریم امر فرمود تا از میوه آن بخورد. درخت خرما معمولا در جایی میوه میدهد که سرش در آتش و پایش در آب باشد. چه آفتاب لرزان و چه آب فروان برای خرما ضرر دارد. در ایران در بم کرمان، بلوچستان، اهواز، ۀبادان، جهرم، قصر شیرین، خرمشهر، برازجان و طبس به عمل می آید.

اقسام زیادی که فرق آنها در کوچکی و بزرگی شکل میوه است و بهترین محصول آن مضافتی کرمان و بلوچستان است. درخت خرما نر و ماده دارد. درخت نر میوه نمی دهد فقط شکوفه میدهد.

یکی از عجایب ایران یک درخت خرمای نر د بلوچستان میباشد که ۴۵ متر قامت دارد. شکوفه درخت خرما معمولا در محفظه ای است به شکل ماهی که سر و ته آن باریک و میان آن پهن و ضخیم است. به غلاف این محفظه در فارسی نارونه و در عربی کفری میگویند.

اگر این غلاف بشکفد در وسط آن ماده ای شبیه پشمک سفید رنگ ظاهر میشود که به آن طلع میگویند و دارای دانه هایی است کوچکتر از گندم که خرماکاران آنها را در وسط شکوفه ماده می گذارند تا میوه آن شیرین و شاداب شود. در غیر این صورت میوه آن نرک شده و قبل از رسیدن گندیده و از بین میرود.

خرمای رسیده: ماده قندی بسیار مفید در درمان امراض

خرمای رسیده دارای مواد قندی، مواد سفیده ای و چند ترکیب دیگر دارویی میباشد. یکی از آنها شبیه کارتن است. کارتن ترشح فوق کلیه است، از داروهایی است که اخیرا کشف شده و برای درمان کلیه التهابات و امراض عفونی و از ریزش مو جلوگیری میکند.

برای مبتلایان به مرض قند خوب نیست، ولی کورتنی که در آن جمع است یک هورمون گیاهی مفید و طبیعی است. هیچگونه ضرری ندارد التهابات را تسکین میدهد، برای امراض عفونی سود بخش بوده، به علت داشتن منیزیم ضد سرطان میباشد.

اشخاص لاغر را چاق میکند، درد کمر را تسکین میدهد، قوه بینایی و شنوایی را تقویت میکند. درمان درد مفاصل و سیاتیک میباشد. موافق سینه و ریه میباشد و مصرف آن به طور جوشانده مخصوصا اگر در شیر خیس شود مقوی غریزه جنسی است.

زیاده روی در خوردن خرما باعث ثقل و امراض سوادوی است. ممکن است موجب گرفتگی کبد و طحال شده فشار خون را بالا بره و در دهان تولید جوش نماید و باعث درد دندان گردد و سبب پوسیدگی دندان شود. جویدن تلخون از عوارض خرما می کاهد، کسانی که خرما زیاد بخورند از طرفی سرطان نمیگیرند و فرزند پسر بیش از دختر خواهند داشت.

خرما دارای ویتامینها و املاح معدنی زیادی است

خرما دارای ویتامینها و املاح معدنی زیادی است

خرما دارای قند و سلولز و مواد معدنی و چربی و املاح معدنی و بی اندازه مغذی است. بهترین خرما خرمای مناطق گرمسیر است که اعراب و کاروانهایی که از صحرای بی آب و علف عبور میکنند فقط با همین میوه تغذیه می نمایند.

خرماهایی که در بازار فروخته می شود، اغلب به طور غیر طبیعی خشک شده و با مواد مصنوعی که به آن زده اند ثقیل شده در نتیجه اشخاص بسیاری نمی توانند هضم آن را تحمل نمایند.

مزه شیرین و خاصیت دفع خلط آن زیاد است. به همین جهت شصت گرم آن را در یک لیتر آب می جوشانند و آن را در مورد زکام، درد گلو و تمام عفونتهای ریوی توصیه می کنند. خرما با عناب و کشمش و انجیر و چهار میوه ای را تشکیل می دهند که به نام (چهار میوه ملینه) مصرف می شوند.

خرما در روم باستان

دکتر لکولک با اشاره به کتاب گیاه شناسی معروف «پلین» دانشمند قدیم روم می گوید رومیان قدیم چند قسم خرما را می شناختند و هر کدام را می شناختند و هر کدام از آن را هنگام مخصوصی به مصرف می رسانیدند، چنان که نوعی از آن را هنگام پرستش خدایان نذر می کردند و نوع دیگر آن که به نام مروارید خرما می نامیدند، بی اندازه ریز ولی دارای شهد و آب زیاد بود. پلین می گوید این خرماها دارای طعم لذیذی بود که هر کس آن را می خورد از خوردن آن سیر نمی شد.

ارزش های غذای خرما

طبق آزمایشهای علمی اخیرا ثابت گردیده است، خرما دارای ارزش غذایی زیادی است و مصرف آن را به ورزشکاران به عنوان غذائی عالی و ایده آلی توصیه می کنند. خرما دارای ویتامین آ و ب یک و کلسیم و فسفر و آهن و منیزیم است.

بر اثر تفحصات علمی معلوم شده است که احتیاج بدن انسان به آن در هر روز ۹۰% میلی گرم است و حال آن که صد گرم خرما دارای ۶/۳ تا پنج میلی گرم آهن می باشد و چنان که می دانید آن برای اشخاصی که خون لازم دارند بهترین است.

بنابراین هیچ میوه ای به غیر از خرما نمی تواند احتیاجات آهن بدن ما را تامین نماید. همچنین امروز ثابت شده است که نقصان منیزیوم در بدن زمینه را برای ابتلا به بیماری سرطان فراهم می آورد و خرما دارای مقدار فراوان منیزیم است که وقتی مصرف شود، احتیاج بدن را رفع می کند. به همین جهت مبتلا به سرطان نمی شوند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *