#


جت زدگی (بی خوابی و ناراحتی ناشی از پرواز)/ نکته هایی که برای به مقابله با این مشکل باید بدانیم

جت زدگی
16 نوامبر 2017 بدون نظر 1357 بازدید

جت زدگی (بی خوابی و ناراحتی ناشی از پرواز)/ نکته هایی که برای به مقابله با این مشکل باید بدانیم

جت زدگی (بی خوابی و ناراحتی ناشی از پرواز)/ نکته هایی که برای به مقابله با این مشکل باید بدانیم

فقط تصور کنید که به جای اینکه ما در بهار، ساعت ها را یک ساعت جلو بیاوریم ، ۳ ساعت جلو بیاوریم فکر می کنید چه اتفاقی می افتد؟

جدا از طولانی شدن شب های تابستان ، ما یک ملت جست زده و بی خواب خواهیم داشت. تنظیم ساعت درونی بدن به آسانی تنظیم ساعت دیواری نیست.

وقتی که از روی چند منطقه زمانی عبور می کنیم . از بدن مان می خواهیم که بلافاصله به ساعت جدید و مکان جدید عادت کند؛ این یک انتظار غیر واقع گرایانه است . به همین علت است که ما دچار جت زدگی می شویم و هر چه از مناطق زمانی بیشتری عبور کنیم ، بیشتر جست زده می شویم .

به طور معمول گذشتن از هر منطقهٔ زمانی ، نیاز به یک روز زمان برای تطابق پیدا کردن دارد. چارلز اهرات ، نویسنده کتاب « غلبه بر جت زدگی » و رئیس کرونو بیونیک در هینسدیل ایلینویز، می گوید: ساعات بدن که قبلا ذکر شد به وسیله یک ساعت کل کنترل می شود (کرونولوژی مطالعه اثر زمان بر روی گیاهان، حیوانات و انسان می باشد). هر سلول بدن، یک ساعت است، همه آنها توسط یک دستگاه تنظیم مخصوص در مغز جمع می شوند.

جت زدگی

جت زدگی

به طور طبیعی ساعت بدن ما همانند یک چرخه به مدت تقریباً ۲ تا ۲۵ ساعت عمل می کند. اما تغییر سریع زمان همه این مراحل را خراب می کند و نتیجه آن جت زدگی است، خستگی ، ہی حالی ہی خواہی اخثلال تمرکز و تصمیم گیری، تحریک پذیری و شاید حتی اسهال و بی اشتهایی.

اگر چه نمی توانید زمان را نگه دارید ولی هنوز کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا مشکل کاهش یابد.

با برنامه زندگی کنید.  هفته ها و یا حداقل روزهای قبل از پرواز ، باید برنامه معقولی را برای خود بچینید:

مردمی که هیج نظمی در زندگی ندارند و تا دیروقت فیلم نگاه می کنند یا ۲ صبح رختشویی و اتو زدن دارند، مشکلات بیشتری با جست زدگی دارند؛ مطمئن شوید چرخه ساعت درونی بدن همزمان و هماهنگ است.

به اندازه کافی بخوابید.

خوابیدن ناکافی قبل از پرواز می تواند جت زدگی را بدتر کند؛ در چند شب مانده به پرواز ۱۵ دقیقه بیشتر بخوابید.

در طول روز پرواز کنید و شب به مقصد برسید.

بهترین زمان رسیدن به مقصد نصفه شب است ، غذای سبکی بخورید و تا ساعت ۱۱ به وقت مقصد، به رختخواب بروید. این سناریو به بدن فرصت مناسبی میدهد که خود را با تغییر زمانی مناطق تطبیق دهد.

به شدت از الکل پرهیز کنید.

در عوض از آب میوه استفاده کنید. الکل، مدر (ادرارآور) است و آب بدن شما را بیشتر از دست میدهد.

تظاهر کنید که در هواپیما نیستید .

جونی نولانی وقتی که هنوز در هواپیما کار نمی کرد و به عنوان مسافر سفر می کرد، این کار را انجام می داد؛ من یک بالش میگرفتم و چشمانم را نمی رفتم و تظاهر می کردم که در هواپیما نیستم می بستم اما به خواب نمی رفتم و تظاهر می کردم که در هواپیما نیستم. به رؤیا پردازی میپرداختم ، به افکار مثبت و خوشایند فکر می کردم و یا برای هفته آینده خود برنامه ریزی می کردم. وی می گوید : در پروازهای واقعاً طولانی از این تکنیک استفاده نکردم اما در مسافرتهایی که از دو منطقه زمانی عبور می کردند، این تکنیک مؤثر واقع شده است.

جت زدگی

جت زدگی

آرامش خود را حفظ و استراحت کنید.

با این روش شما بیش از حد دچار استرس نمی شوید تا از بدن تان بخواهید که خود را ناگهان با تغییر سه ساعته تطبیق دهد.

کار رومی ها را انجام دهید .

هنگامی که رسیدید، سعی کنید هرچه سریع تر خود را با محیط جدید تطبیق دهید. هنگامی که ما رفت و آمد می کنیم، بدن تصور می کند که روز است چرا که به طور طبیعی انسانها در روز کار می کنند. به همین علت است که خیلی از کارگران شیفت علایم جت زدگی مزمن را دارند.

چرت نزنید .

و اگر هم می زنید، به یک ساعت بسنده کنید. چرت زدن فقط تطابق شما را با منطقه زمانی جدید به تأخیر می اندازد.

حمام آفتاب بگیرید.

دکتر مانگ می گوید: من توصیه می کنم که هر چقدر می توانید در مقصد تان به زیر آفتاب بروید. نظریه این است که قرار گرفتن در نور آفتاب در طول روز ساعت بیولوژیکی شما را تحریک شده و بیدار نگه می دارد. هنگامی که نور به چشم برخورد کرد. انتقال دهنده های عصبی آزاد می شوند و پیامهایی را به مناطق خاصی از مغز می رسانند. در نتیجه از این مناطق مغزی پیام هایی به بقیه بدن فرستاده می شود و مرحله بیداری و فعالیت شما در آستانه شروع شدن است.

با خورشید قرار بگذارید.

بعضی متخصصان معتقدند زمانی که میخواهید بیرون بروید و در معرض نور خورشید ساعتها قرار بگیرید مهم است. به نظر می رسد نور اوایل روز ساعت درونی بدن را به طرف ساعت های اولیه هدایت می کند و نور اواخر روز ساعت درونی را به طرف ساعت های پایانی روز می کشاند. بنابراین اگر شما به طرف شرق سفر می کنید و صبح زود در معرض نور خورشید قرار بگیرید و اگر به سمت غرب سفر می کنید. بعد از ظهر در برابر نور خورشید قرار بگیرید. این روش فقط در مسافرتهایی کارایی دارد که از ۹ منطقه زمانی یا کمتر عبور می کنید.

جت زدگی

جت زدگی

ورزش کنید.

پیاده روی باعث فعالیت بیشتر بدن می شود، به هوشیاری کمک می کند و شما را در بیرون خانه در برابر نور قرار می دهد. مطالعه دانشگاه تورنتو نشان داد که ورزش تعداد روزهای جت زدگی را کاهش می دهد.

قبل از واکنش ، فکر کنید.

تمام تصمیم گیریهای مهم خود را به مدت ۲۶ ساعت و یا حداقل تا زمانی که احساس آرامش و استراحت خوبی داشتید به تأخیر بیندازید. شما بعد از یک مسافرت طولانی، حوصله بازی ندارید. بعضی افراد در سفرهای تجاری تصمیم ها و معاملات بدی انجام می دهند و بعداً میفهمند که دلیل آن جت زدگی بوده است.

نکات بالا را در راه برگشت نیز رعایت کنید.

اگر ممکن است این نکات را در راه بازگشت نیز رعایت کنید چرا که جست زدگی دوطرفه است . معروفترین رژیم ضد جت زدگی به وسیله چارلزاهرات در لابراتوار ملی آر گونا به واسطه تحقیقات گسترده روی حیوانات شکل گرفته است که در وا یک رژیم است. روشنایی روز، علامت های اجتماعی، الگوهای خواب و ورزشهای فیزیکی و ذهنی در مؤثر بودن این رژیم نقش بازی می کنند.

در اینجا نمونهٔ لیست غذا چنین است: صبحانه : دو تخم مرغ ( به هر روشی که تهیه شود) نصف تکه نان تست کره ای – نهار: یک سینه مرغ که پوستش کنده شده است. نصف لیوان پنیر کم چربی- شام: یک ظرف کوچک ماکارونی که کمی با کره چرب شده، یک تکه نان که کمی کره مالی شده، یک فنجان سبزی پخته شده، لوبیا، هویج با کدوی تابستانی.

جت زدگی

جت زدگی

کافئین نیز یک بخش مهم برنامه می باشد. تحقیقات دکتر اهرات نشان داده که کافئین در تنظیم ساعت بدن نقش مهمی دارد.

عادت مصرف کافئین خود را تغییر دهید.

سه روز قبل از پرواز، از مصرف کافئین خودداری کنید. در روز پرواز دو تا سه فنجان قهوه سیاه بخورید. اما دیرتر از ۱۱:۳۰ صبح نباشد و در بقیه روز کافئین مصرف نکنید.

ساعت را با زمان مقصد تنظیم کنید.

این کار کمی از مشکلات اولیه شما را کاهش می دهد.

تعارف صبحانهٔ دیگر مسافران را نپذیرید.

طوری تنظیم کنید که صبحانه را به وقت محل مقصد میل کنید.

یک ناهار دلچسب با محلی ها بخورید.

ممکن است صبح به مقصد برسید، اما باید خوردن را تا ظهر به تأخیر بیندازید. اما نهار یک سور مفصل خواهد بود، پس لذت ببرید.

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *