#


توانایی حل اختلاف

حل اختلاف
12 می 2017 بدون نظر 1099 بازدید

توانایی حل اختلاف

توانایی حل اختلاف

داشتن مهارت و توانایی حل اختلاف به معنای داشتن یک مهارت مهم اجتماعی است و همواره باید تلاش کنید علاوه بر خود به فرد یا افراد دیگر توجه داشته باشید. برای برطرف کردن و حل صحیح اختلافات ، سوء تفاهم ها ، مشکلات ارتباطی و حتی برای بیان دید گاه ها و مطالب خود می توانید از این مهارت استفاده نمایید.

بهره مند شدن  از مهارت حل اختلاف در زمینه ازدواج و روابط زناشویی بسیار کار آمد و کمک کننده است. مخصوصاً در اوایل زندگی مشترک که هنوز زن و مرد شناخت عمیق و درستی نسبت به کلیه خصوصیات و رفتار یکدیگر ندارند و امکان بروز اختلاف بسیار زیاد است.

به همین دلیل است که این مهارت می تواند کمک بزرگی به بهتر شدن ارتباطات و عمیق تر شدن شناخت زوجین از یکدیگر باشد . برای بر طرف نمودن و حل اختلافات خود سعی کنید اصول زیر را استفاده نمایید :

حالات مربوط به بیان

با یکدیگر صحبت وگفتگو کنید اما بدون پرخاش، تندی ، و یا حتی توهین . حل اختلاف در زمان عصبانیت هیچ نتیجه ای به جز تخریب بیشتر نخواهد داشت و بهتر است همیشه بعد از آرام  شدن خودتان و فضا این کار را انجام دهید.

توجه به نوع کلمات و نحوه بیان

اگر برای حل اختلاف و درست کردن اوضا قدم جلو می گذارید باید دقت داشته باشید از به کار بردن سخنان ناامید کننده و تحریک کننده و به طور کلی سخنان منفی پرهیز شود. بنابر این به جای اینکه بگویید : تو این گونه هستی بهتر است بگویید من اینطور احساس می کنم ؛ زمانی که حرف هایتان با تو شروع می شود ، شخص مقابلتان احساس می کند که به گونه ای بد درک شده و در مورد او به صورت غیر منصفانه ای قضاوت شده است . در نتیجه این گونه صحبت کردن دچار عصبانیت ، ناکامی و احساسات منفی دیگر می شود و در مقابل به گونه ای پاسخ می دهد که فر آیند حل اختلاف را با مشکل اساسی رو به رو می کند.

بیان مشکل

حل اختلاف

حل اختلاف

برای حل اختلاف ، سعی کنید در همان دقایق اول اقدامی انجام دهید . به محض اینکه احساس کردید اختلاف یا سوء تفاهمی در حال وقوع است در صدد حل آن بر آیید. چون اگر مرور زمان شامل اختلاف شود تبدیل به رنجش و کینه می شود و سخت تر قابل حل خواهد بود. همیشه به یاد داشته باشید بازگو کردن ناراحتی ها و رنجش ها و سوء تفاهمات کمک مؤثر و قابل توجهی به رهایی از غم و اندوه کرده و حل اختلاف را آسان تر خواهد کرد.

تعیین زمان

از طرف مقابلتان درخواست کنید تا زمان مناسبی را برای حل اختلاف تخصیص دهد. حل اختلاف دو طرف دارد ؛ یک طرف شمایید و یک طرف هم فرد مقابلتان است که باید برای حل اختلاف آمادگی داشته باشد. در نتیجه باید زمانی را برای حل اختلافتان اختصاص دهید که هر دو طرف آمادگی آن را داشته باشند. زمانی که هم شما و هم طرف مقابلتان بتوانید در مورد ناراحتی ها و اختلافات بحث و گفت و گو کنید .

توجه داشتن به احساس فرد مقابل  

در صورتی که با همسر خود دچار مشکل شده اید هیچ وقت نباید به نحوی صحبت کنید که او را دچار احساس خجالت ، شرمندگی و یا گناه کنید . از کلامتان باید طعنه و کنایه را نیز حذف کنید .

بیان ساده

بدون اینکه قضاوت و سرزنش در حرف ها و کلامتان باشد یا حکمی را درمورد طرف مقابلتان صادر کنید نظر و عقیده ی خود را بیان کنید و ناراحتی های خود را عنوان کرده و در موردش صحبت کنید.

حق دادن به دیگران

تخلیه روانی موجب آماده تر شدن همسر شما برای طرح یا پذیرفتن مس

ائل مختلف و حل مشکلات می شود پس به همسر خود زمان دهید تا از ناراحتی ها و مشکلاتش حرف بزند و آن ها را عنوان کند.

عذر خواهی کردن

زمانی که قصد دارید اختلافی را حل کنید اگر متوجه اشتباه خود شدید بهتر است با یک جمله که بیانگر ندامت و عذر خواهی شما است مسئله را ختم به خیر کنید .عذر خواهی باعث تحقیر و کوچک شدن شما نمی شود بلکه موجب می شود همسرتان به انعطاف و دقت نظر شما متوجه شود و چنان چه عذر خواهی مورد نیاز نباشد توافق و به قول معروف کنار آمدن با یکدیگر مسیری تازه برای رفع سوء تفاهم ها و اختلافات و برقراری ارتباطات جدید خواهد بود.

توافق

اگر می بینید که اشتباه نکرده اید سعی کنید با طرف مقابل خود به یک توافق جدید برسید . تلاش خود را به کار بگیرید و راه حلی را انتخاب کنید که هم برای شما مفید باشد و هم برای طرف مقابلتان.به این گونه راه حل ها ، مصالحه یا توافق می گویند. سعی کنید از ارائه ی راه حل هایی که تنها به نفع یک طرف است پرهیز کنید چرا که مشکل جدیدی را به وجود می آورند.

ارائه یک موضوع

سعی کنید هر دفعه یک موضوع را عنوان کنید . برای بر طرف شدن هر مشکل یک جلسه ی مشخص را اختصاص دهید زیرا در صورتی که تمام ناراحتی ها در یک جلسه مطرح شود نه تنها راه حلی پیدا نخواهد شد بلکه به دلیل یاد آوری و تداعی یا در هم پیچیدگی ناراحتی ها دامنه اختلافات بیشتر از قبل وسعت خواهد گرفت.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *