#


تاثیر رژیم‌ غذایی و ورزش در کاهش وزن

9 می 2017 بدون نظر 1085 بازدید

تاثیر رژیم‌ غذایی و ورزش در کاهش وزن

تاثیر رژیم‌ غذایی و ورزش در کاهش وزن

به نقل از من بپرس، بیشتر رژیم ‌های غذایی و ورزش به لاغر شدن کمکی نمی‌ کنند. حتی بعضی پزشکان نیز تعدادی از خطاهای مربوط به رژیم غذایی را گوشزد می ‌کنند. کارشناسان در رابطه با رژیم غذایی ۴ خطای عمده برمی شمرند.

طبق آمار بیش از ۹۰ درصد از رژیم‌های لاغری در عمل شکست می‌ خورند. در این میان چیزی اشتباه است که نمی‌توان جلوی چاقی را گرفت. فعالیت بدنی بیشتر و کالری کمتر دیگر راهی ساده لاغر شدن نیست و همیشه هم ثمربخش نبوده است. به گفته کارشناسان تغذیه تصورات اشتباه، دلیل اصلی این مسئله است. ما از روند چاق یا لاغر شدن و همچنین از مکانیسم‌های بیولوژیکی که در بدن ما جریان دارند، تصورات اشتباهی داریم. اغلب رژیم‌های غذایی بر پایه همین خطاها بنا شده اند و به همین دلیل حاصلی ندارند.

مهم ‌ترین خطاها کدامند؟

برخی از کارشناسان تغذیه به ۴ خطای عمده‌ در این زمینه اشاره می‌کنند. آشنایی با آنها شاید در درک درست این روند به ما کمک خواهند کرد:

خطای اول: کاهش وزن بدون تحمل گرسنگی

برای رعایت رژیم ‌های مختلف غذایی به ما توصیه می‌شود که از مواد غذایی مشخصی صرف نظر کنیم. به جای آن از مواد غذایی جایگزین بیشتر مصرف کنیم. این خطایی فاحش است. زیرا احتمالاً فقط در شروع یک رژیم غذایی این روش نتیجه بدهد. در اغلب موارد سیستم بدن ما بعد از گذشت دو هفته، خود را با رژیم غذایی جدید هماهنگ می کند. عملاً برنامه لاغری بی فایده می شود. فرایند لاغر شدن روندی پیچیده است که سیستم بدن می‌خواهد جلوی آن را بگیرد. در نتیجه این نوع رژیم‌های غذایی بی‌ثمر خواهند بود. باید بدانید که با کوچک‌ترین تغییر بدن ما خود  را با آن سازگار می‌کند. در اصل فرار از گرسنگی در این راه وجود ندارد.

خطای دوم: از ابتدا فقط رژیم صحیح را انتخاب کنید

به عقیده کارشناسان، فرقی نمی ‌کند شما چه نوعی از رژیم غذایی را آغاز کرده‌ اید.  آن رژیم بعد از مدتی کوتاه تأثیرش را از دست خواهد داد. برای این خطا هم باید گفت که همان دلیلی که برای خطای اول ذکر کردیم در اینجا هم صادق است. بدن انسان می‌تواند در موقعیت‌های مختلف خود را تکامل ببخشد و با هر نوع تغذیه خود را در ظرف ۱۴ روز سازگار کند.

خطای سوم: فعالیت بدنی در فرایند لاغر تأثیر بیشتری دارد

فعالیت بدنی در سلامتی شما مؤثر است، اما برای لاغر شدن شما شاید روشی مناسب نباشد. حتی شما در یک بازی تنیس که ۶۵۰ کالری در یک ساعت از دست می دهید، لاغر نخواهید شد. حتی ممکن است ترازو وزن شما را بعد از بازی تنیس یک کیلو کمتر نشان دهد. شما بیشتر آب بدنتان را از دست داده اید و چیزی از چربی بدنتان از بین نرفته است. نکته ای در اینجا بسیار با اهمیت به نظر می رسد، نیت  عزم جدی شما برای لاغری است.  اگر واقعاً قصد دارید  با فعالیت بدنی لاغر شوید، باید حداقل

روزی دو ساعت حرکت بیشتری انجام دهید.

خطای چهارم: افراد چاق پرخورند

در اینجا نکته مهمی که نباید فراموش کنیم و آن اینکه لاغری نشدن شما می‌تواند ناشی از عامل ژنتیکی باشد. برخی افراد واقعاً قادرند که به نحو «مؤثر و خوبی» از غذاها بهره بگیرند.  در این صورت این افراد حتی با ۱۲۰۰ کالری روزانه هم لاغر نمی شوند. همان طور که گفته شد دلیل اصلی این موضوع ژنتیکی است. این کاملاً اشتباه است که افراد چاق بیشتر به دلیل تنبل بودن سرزنش می‌شوند. اگر ورزش اضافی نتواند در کاهش وزن افراد چاق راه حل اصلی باشد؛ تنها راه جلوگیری از چاقی بیشتر عمل جراحی است.

اگر ما با این خطاها آشنا شویم می ‌توانیم در به دست آوردن وزن مناسب گام‌های مؤثری برداریم.  برای کاهش وزن خود روشی قابل اجرا و واقعی را در پیش بگیرید. زیاد گرسنه نمایید. رژیم غذایی یکسانی را برای مدتی طولانی در پیش نگیرید. توصیه می‌ شود در انجام رژیم غذایی خود کمی وقفه ایجاد بی اندازید. در این صورت بدنتان نمی تواند با کاهش کالری و تأمین انرژی خود را منطبق نکند. مجبور می شود تا از ذخیره چربی بدنتان استفاده کند. دویدن، دوچرخه سواری، و شنا کردن مناسب است. کارشناسان برای افرادی که اضافه وزن دارند و از این مسئله رنج می‌برند توصیه هایی دارند. این افراد بهتر است با توصیه پزشکان وزرش‌های مناسب خود را انتخاب کنند.

انتهای پیام./

برچسب ها برچسب‌ها:,
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *