#


تاثیر استرس بر روی زندگی افراد

استرس
21 می 2017 بدون نظر 979 بازدید

تاثیر استرس بر روی زندگی افراد

تاثیر استرس بر روی زندگی افراد

تعاریف منطقی از سوی محققان برای استرس بیان شده است ، با وجود این که این تعاریف از نظر شکلی و ظاهری دارای تفاوت هایی هستند ولی از نظر محتوایی تقریبا عقیده واحدی را بیان می کنند . برخی از محققان استرت را حالتی می دانند که از دخالت متغیرات روانی _فیزولوژی برد و عامل محیط و سلامتی جسمانی فرد به وجود می آید . از نظر کاکس استرس یعنی پاسخ فرد بهفرآیندهای درونی وبیرونی که بر ظرفیت ادغام نیرو های جسمانی و روانی فشار وارد می آورد .

اکنون بیاید نگاهی مختصر به عوامل استرس زا بیاندازیم :

۱_ فشارزا های محیطی همچون : تغیرات اقتصادی ، تغیرات تکنولوژوی و تقسیم کار در خانواده ، تغیرات سیاسی و اجتماعی

۲_ فشارزا های سازمانی مانند : ساختار سازمان ، فرهنگ و فضای سازمانی ، سیاست ها و خط مشی های سازمان

۳_فشارزا های اجتماعی مانند : رابطه با سرپرست ، ماهیت کار گروهی ، رابطه با دوستان

۴_فشارزا های فردی : شرایط جسمی ، طرح شغل ، حجم زیاد کار ، تضاد نقش ، ابهام نقش

تمام این مسائلی که به عنوان مسائل فشارزا مطرح شدند باعث به وجود آمدن فشار های عصبی و یا استرس می شوند ونتایج بسیار منفی را به دنبال دارند .

نتایج منفی که در اثر فشار عصبی به ووجود می آید عبارتند از :

استرس

استرس

۱_ اثرات فیزیولوژی شامل : حساسیت به بیماری های معمولی ، مرض قلبی ، ضخم معده ، سرطان و کلی بیماری دیگر

۲_اثرات روانی که شامل : تهاجم و محرومیت ، اضطراب ،افسردگی ، فرسودگی ، پریشانی  و باز هم کلی بیماری روانی دیگر است .

۳_ اثرات شناختی که آن ها شامل : تقلیل رفتن نیروی تمرکز ، حافظه ضعیف ، اغشای فکری است .

۴_ اثرات رفتاری که شامل : انجام کار نامناسب ، غیبت ، خروج از خدمت ، مصرف الکل است و کلی موارد دیگر .

از سویی سیستم مقاومت طبیعی انسان و تجربیاتی که به دست آورده به عنوان عوامل تعدیل کننده استرس همواره در جهت حفظ تعادل انسان به صورت خودکار عمل می کند تا یک فرد بتواند با آرامش بیشتری زندگی خود را سپری کند .

راه هایی که برای مقابله با استرس پیشنهاد می شود

دانشجویان و دانش آموزانی که در دوران امتحانات دچار استرس و فشارهای عصبی مقطعی می شوند زمانی می توانند با ابن فشارها مقابله کنند که اولاً در ارتباط و برخورد با فشارهای عصبی که در سطح جامعه وجود دارد بتوانند با این فشارها مقابله کنند که اولاً در ارتباط و برخورد با فشارهای عصبی که در سطح جامعه وجود دارد بتوانند به تعادل برسند و ثانیاً با تهیه ی یک برنامه کوتاه مدت امواج فشارهای عصبی که در دوره ی امتحانات بر آن ها وارد می شود را از سر باز کنند .

ما چند روش کوتاه مدت و یا تکنیکی را برای برخورد با این فشارهای عصبی عنوان می کنیم

برنامه ریزی تحصیلی

داشتن یک برنامه ریزی تحصیلی از مهم ترین عواملی است که در کاهش فشارهای عصبی مؤثر است .

مدیریت زمان

استرس

استرس

در مورد این مقوله باید بگوییم هر انسانی به طور کلی دارای محدودیت زمان است . بدون شک اگر هر فردی برنامه ریزی زمانی منظمی داشته باشد و هر چیزی را سرجای خود انجام دهد اختلاط و تداخل مسائل در اداره یا امور زندگی و تحصیلی او به وجود نخواهد آمد و از بروز هرج و مرج و شلوغی در کارهایش جلوگیری می شود .

تغذیه صحیح و ورزش

در فصل امتحانات برای طبقه در حال تحصیل موارد بسیاری مورد تأیید قرار دارد و آن هم تغذیه صحیح و ورزش کردن است . آن دسته از افرادی که ورزش می کنند می توانند تحمل فشار عصبی خود را بالا ببرند . الته این کار باید طبق برنامه و به طور مرتب انجام شود تا بتوان با دفع سموم بدن به آرامش و تعادل رسید .

تمدد اعصاب

یادگیری تمدد اعصاب و مراقبه و تمرکز تکنیک های بسیار مؤثری برای جایگرین کردن هیجانات عصبی و تنش و احساسات با وضعیت آرام و ملایم هستند که باید توسط متخصصان و با شیوه های کاملاً اصولی و صحیح به کار گرفته شود تا اثرات مثبت خود را نشان بدهند .

تأثیری که استرس روی عواطف افراد دارد

آن دسته از افرادی که دچار استرس هستند بخاطر خلاص شدن از آن به رفتار های بد و مخربی روی می آورند که این رفتارها برای خودشان ، اطرافیانشان ، همکاران و حتی جامعه بسیار گران تمام می شوند .اصولاً این افراد تعادل رفتاری و فکری ندارند و دچار آشفتگی در افکارشان هستند که موجب می شود اعتماد به نفسشان کاهش بیابد و در نتیجه آن مشکلات روحی بسیار جدی از جمله یأس و ناامیدی برای آن ها به وجود می آورد .

آن دسته از افرادی که استرس دارند خیلی زود توانایی خود را برای تصمیم گیری درست از دست می دهند مخصوصاً زمانی که اعتماد به نفسی هم نداشته باشند . استرس بر روی همه چیز از جمله سلامت فردی ، خانواده ، شغل ، و سایر جنبه های زندگی افراد تأثیر می گذارد . آن گروه از افرادی که استرس مزمن به صورت مداوم و طولانی دارند ممکن است با علائم جسمی این بیماری رو به رو نشوند ، بلکه تأثیرات جانبی استرس در آن ها بروز کند . باید به خاطر داشته باشید که استرس می تواند کشنده باشد . استزس مزمن نباید نشانه ی ضعف شخصیتی فرد به حساب بیاید ، استرس قابل انتقال است و زندگی کردن با افرادی که دچار استرس هستند تنش زا می باشد .

در اثر عواملی همچون فشار بالای زندگی ، محدودیت های شدید ، عدم حمایت خانواده و همکاران و بسیاری عوامل دیگر به وجود می آید .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *